Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Xact bear flørter med sma200, stenger vi over = bull for bear

Disclaimer: jeg eier xact-bear

3 Likes

hei, tok morgne fri og glemte slette noen salg, sukk, mistet litt bear obx og sp500, får satse på en liten positivitet til :wink:

1 Like

Trenger ikke Disclaimer her inne på dette forum. Jeg mener alle burde være short og inngangsbilletten for og skrive på bjørnefella. Faktisk burde en ha disclaimer for og ikke ba bear :crazy_face:

1 Like

eneste problemet eg ser er at om det virkelig tar av , så stenger de opsjonene og kaster deg ut.

kan gi eksempel på bull sølv, i fjor.

1 Like

Ja du er inne på noe. Tape reading tar mange år å lære seg…

Du kan lese litt her

Jeg tror virkelig det er nå bjørnemarkedet begynner. Jeg solgte som sagt alt av aksjer i juli i fjor og satt og ventet, (alltid vanskelig og time) hadde noen mislykka Bear trade men kun små summer.
Se for dere at børs er 3/6mnd frem i tid. Vi er nå på ATH når det gjelder syselsetting og det er ikke mer arbeidskraft og få tak i. Hvordan skal firmaene vokse videre?
Inflasjoene stiger så folk får mindre penger pr vare og mer må gå til esensielle ting som leie/bolig, drifstoff og mat. Boligprisene er opp 20%, Oljen er opp 63% på ett år 13% bare i jannuar boligprisene fortsetter opp pgr Mangel på arbeids kraft og tømmer og boliger…

Inflasjoene stopper ikke og tenk “renters rente” på inflasjon (opp 7% siste året, da blir det 7kr dyrer, neste år får vi 10% blir det 10,7kr dyrer neste år 100kr i jan 2021 er 117,7kr jan 2023 osv…)

Alt er bobler med pris / bok langt over normalen.

Det jeg ventet på var de store. Netflix, tesla, microsoft, apple… FALL på neten alle sammen etter resultat (vel Apple fallet kommer i dag) Netflix… 21% ned på resulatat, tesla -11% dagen etter reultat, microsft har klart seg men de tjener jo sinsykt og burde steget… Apple og.

Oslo børs vare bare ned 4% i går. tror bear vil komme til og holde seg godt frem over…
Jeg ser ikke hva som skal trigge opp over ?

1 Like

Akkurat nå er det et selskap som holder indexene oppe. Apple.
Skulle det komme noe rusk derfra er det game over.
Skummelt da at man ikke kan kjøpe en iPad på Eplehuset. Kan hende at supply issues har innhentet de også. Kan gi utslag på Q1. En PW før den tid vil knuse det meste.

2 Likes

Er delvis enig i inflasjonen, men er som du selv påpeker, 7% er en annen liga enn 3-4% .

Når du ser på household debt to GDP så må man se på hva som driver GDP og hvor høy gdp er?
Den grafen vil se helt annerledes ut hvis du ser på hva slags gjeld som drar GDP, og brorparten kommer ikke fra privathusholdningene. Spesielt insane siste 1,5 årene og høy finanspolitikk, som fueler gdp. Helt naturlig at household to gdp er lav på nåværende tidspunkt? Bare å legge qe grafen over debt to gdp.



Denne økonomien er ikke frisk. Går aldri i overskudd, må heve gjeldstaket, går kraftig underskudd på handelsbalansen og hele økonomien deres er kraftig giret.



I usikre tider, hvor selskapene leverer knalltall og over forventning, så er det perfekt tid å ta gevinst og være litt mer defensiv. Oppsiden er for liten sett opp mot risk. Tror det er sånn en del investorer tenker i de selskapene som har blitt nevnt her nå. Bedre å ligge lavt og vente på en bedre mulighet.

1 Like

Selv hvis man ikke tar med seg det siste fallet (som vel hovedsakelig skyldes fall i rente?), så er gjeldsbelastningen for husholdningene 3 prosentpoeng lavere enn i 2007. Mer på nivå med det som gjaldt i 2011.

image

Tallene du viser sier hvordan det går med staten, tallene over viser hvordan det står til med gjelden til husholdningene.

Jeg tror ikke inflasjonene holdes på 7-8% men jeg tror ikke vi snakker om tilbaker til 2%.

Men hvis den holder seg på 5-6% slutten av 2022 (Som er mine beregniner basert på PPI/Bolig pris og lønsvekst). Men det er fortsatt ekstremt høyt. Da må renten opp til 5-6% forde inflasjon har vart over 2 år med så ekstrem inflasjon. Og alle vet jo at USA eller noen i norge eller usa tåler 5% rente på lån uten at det for ekstreme konsekvenser. (folk sliter jo med noen krone ekstra i strøm regning)
(snitt lån på 3 mill og 7% rente (faktisk utlån rente med 5% renta fra norges bank), det er 210 000 snaue 20k per mnd mot 5k i dag…

Spot on… Akkuratt hva jeg og har sagt siste 6 mnd… Men passer enda bedre nå :slight_smile:

Driver med det selv :slight_smile:
Begynte så smått med boken til Anna Coulling. Men fordypet meg ned i Wyckoff for noen år siden. Tatt en del kurs fra wyckoff analytics på alt fra volum og pris analyse, relativ og komparativ analyse, p&f charting, moment/trend, og grunnkurs pluss videregående kurs for hele wyckoff metodikken. I tillegg er bøkene til Hank Pruden og David Weis jevnlig fremme.

Så bruker lite indikatorer egentlig. Går mest i streker for å definere trend og motstand/støttenivåer.

Er vel min beste investering noensinne :slight_smile:

Men nå var vi off topic her, sorry.

3 Likes

Hele poenget er at etter min mening, så er det du ser på nå en lag-indikator og ikke lead. Hvis de grafene hadde blitt snudd opp ned så er vi midt i de hardere tidene, for når det treffer privatkonsumentene i brystet da vet du at vi er midt i det.

De makroanalytikerne jeg følger samt. diskusjonene på Bloomberg forteller en helt annen historie enn de tallene du finner fra Fred. Det er en stor økning siste året i både fastrentekost og leiekost, med en reallønnsvekst på gjennomsnittlig -2%? Hvordan skal det funke de neste månedene også? I tillegg skal de øke skattene med 4%, så hvordan skal man klare å holde after tax income høy, uten å påvirke hvordan gjelden spiser opp. Ganske mye motstand politisk mot akkurat dette om dagen.

2 Likes

Tar av litt til i obx , får lære å ta inn litt trader gevinster skal en reparere formuen etter bio fadesen siste 2 år😉

Økningen i fastrentekost for de absolutt fleste vil være 0. De har jo fastrente? Gjelder 90-95% av amerikanere. 5-10% har flytende rente. De som skal kjøpe bolig osv må jo ut med mer.

Økningen i leiekostnader er vel høyst reell og gjelder vesentlig flere amerikanere.

I tillegg skal de øke skattene med 4%

Hvor kommer de skatteøkningene?

Føler markedet er litt “all over the place” nett nå.

Ser man på XACT BEAR er det veldig tydelig supply i toppen av den siste baren. Meget bra rally, største rallyet siden august 2021 på høyt volum. Men, foreløpig klarer den ikke å lage en higher high.
Foreløpig stoppet rett under forrige topp, og hvis denne holder vil man få en lower high. Høyeste volumbaren klarer foreløpig ikke å lage resultat man kan forevente på en høy volumbar i den konteksten vi har nå.

Samtidig er det rødt over hele fjøla.

Capture

Men prismessig helt naturlig at man må ha en retest til nedsiden etter ett fall slik vi hadde. Både kortsiktig på fallet vi nett hadde, og korreksjonen ned fra all time high.

Irriterer meg at man ikke har volumbarer på disse indeksene!


1 Like

Er jo et pent bearflagg i US500 (S&P futures), perfekt tredje touch for 12:15 bar-en. Synes det er fascinerende at trend-kanalen peker motsatt vei av flagget. :see_no_evil:

For morro skyld.

S&P siden 1932. Log scale monthly.

3 Likes

Krakker i 2029? :wink: