Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Den er ikke der enda nei, men kommer xact bear opp mot 24.5-2.5 kan det gå fort derfra videre opp.

Kan se ut som en “bra star” for oss i bjørnefamilien…

1 Like

Denne diskusjonen har vi jo hatt før, og jeg forstår fortsatt ikke hvordan du tenker. I tillegg er dette som sagt en lag-indikator, så det gir lite svar nå på hva som skjer fremover.

35% av amerikanere leier, 65% eier. Det er ca 50 millioner husholdninger som leier, som naturlig nok er de antatt svakere stilt i økonomien. Siste året har leie gått opp 10%, og andre steder opp mot 20% de verste stedene. Se for deg å leie i Oslo for 15.000 så øker det med 36.000 i året. Det dreper jo økonomien din. Og man bør for guds skyld håpe at ikke renta går noe særlig, for en det en ting systemet ikke tåler så er det at bankene sitter med all risiko.

Med fastrente som går opp får man en høyere inngangsbarriere for de som vurderer lån eller bolig, men når kosten på fastrentelån går opp og 90% går for denne sier det seg selv at du får større skille med færre privatpersoner som trekkes mot markedet. Eiendomsselskaper, bolighaier og de som kjøper sekundærbolig er de som driver prisene og tar opp gjeld. Når den spiralen snus, så blir det stygt.

Yielden smadres når du regner på alternativkost, med en gang du blir usikker på prisstigning.

Denne uken sa Biden fra seg alt ansvar, og sa det var Powells jobb å få boligpriser, leie og inflasjon ned, så vi får se

1 Like

Hvis husprisene drives nedover, så vil vel også leieprisene gå samme veien?

Huslån med 10 års fastrente er på 2,6% inkludert alt av gebyrer osv. Hvis man tror på høy inflasjon er jo det gull? :stuck_out_tongue:

Det er ikke så enkelt.
En utbygger må ofte selge 50% før bygging kan starte. Hvis mange av kjøperne er spekulanter betyr det at det kan bygges flere boliger enn om det ikke var spekulanter i markedet.
Med spekulanter bygges det altså flere boliger. Det holder prisene nede på sikt.

1 Like

Tror vi nesten må slutte å poste slikt når det hopper pluss-minus 2 prosent på minutter om dagen. Blir ikke så lite sjøsyk :see_no_evil:

3 Likes

Man må huske på at USA i byområder har veldig mye reguleringer. Det er ikke “bare” å bygge mer.

Jeg tror at renteøkninger, og huspriser, ofte blir bakt inn i inflasjon over en periode på ca 3 år, og at det derfor er mye potensiell inflasjonsøkning igjen hvis leiepriser og huspriser bare stabiliserer seg. Å snu inflasjonen ned uten å få ned huspriser er vanskelig.

Og krakker boligmarkedet får du en likviditetskrise som knekker børsen.

Så ja, ikke enkelt :slight_smile:

5 Likes

image

Første bull-tall på en god stund!

en svakhet med å være permabear og potensielt en smule biased er at man muligens er ute av stand til å forutse hvorfor dette nettopp skjedde.

At det allikevel kan snu ned for å hente frem nye kjøpere skal jeg ikke se bort i fra, mange med fin gevinst i en del aksjer. Jeg tror dritt-aksjene fint kan synke videre. Tenker det er lurt å eie aksjer med positiv kontantstrøm.

Aksjer med Price sales på 20-40 som skal tjene ekte penger i 2035 er for tidlig å eie, de kan man kjøpe på ett senere tidspunkt om de overlever.

edit; @havana12: tommel opp til deg :slight_smile:

2 Likes

Har da vært helt rett å være bear i 2022

Perma bears be like
image

1 Like

image

2 Likes

Jeg gikk maks bull for 15 min siden

Edit; dekket inn hele posisjonen nå på kicket som kom. Kan godt ha mer å gå på, men jeg forholder meg ikke til det.

3 Likes

Nå har jeg fulgt eskaleringen i Ukraina tett og, men nå flyttes enorme mengder mot grensa

Ukrainas president sa for første gang offisielt at nå tror de på at krig kommer.


Krig er aldri hyggelig eller positivt.

Jeg må likevel si at hvis Russland invaderer Ukraina når OL i Kina starter så framstår det for meg som noe som er avklart på forhånd. Det hadde vært ett interessant steg for de to landene å ta. Derfor tror jeg ikke det skjer.

Men OL er avsluttet 20. februar. Og jeg tror at hvis det blir krig i Ukraina, så skjer det noen dager før eller etter avslutningen av OL. Type 16. - 28. februar vil jeg tro det starter. Kommer vi til mars uten krig tror jeg ikke på krig.

1 Like

Skal ikke si jeg “vet” bedre enn andre, men det er virkelig ingenting som tilsier en varm krig. Det vil være brusing med fjær og lavintensitet by proxy som det har vært noen år nå.

Russland vil ikke akseptere Ukraina inn i NATO (med god grunn), NATO har ikke tilstrekkelig samhold til å gjennomføre det, særlig fordi Europa er avhengige av energi fra Russland. I tillegg skjønner heldigvis en del av de europeiske landene at å eskalere denne situasjonen er en dårlig ide i seg selv.

Hele paradokset er at USA og NATO ikke har noen troverdighet og forringer denne ytterligere ved å gå i klinsj med russerne på denne måten. Så det er i tillegg svært dårlig håndtert realpolitikk.

Russland vil og kan agere om linjen(e) krysses. Alle vet det, akkurat som de vet at det samme ikke er tilfelle andre veien.

Det er forskjell på krig mellom Ukraina og Russland (mulig), og mellom NATO og Russland (nesten null sjanse for).

Blir det krig tror jeg det blir mellom Ukraina og Russland, med noen sanksjoner og slemme taler og twitterfordømmelser fra NATO.

2 Likes

Black monday neste uke?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Hva mente du ?
Ingen troverdighet ?
Tror du ikke artikkel 5 gjelder ?

Hvorfor skulle artikkel 5 utløses? Og utover at den ikke gjelder Ukraina, så er det ikke politisk enighet internt i alliansen tilstrekkelig for å risikere en varm krig med Russland. Hele tanken er absurd i seg selv. Ingen, absolutt ingen vil akseptere et slikt utfall.

1 Like

Artikkel 5 gjelder da andre medlemmer i alliansen. Alle vet Ukraina står i dette alene utover litt utstyr de får levert og Danmark som flyr 3-4 F-16 til Baltikum før de skal fases ut.