Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Absolutt! I en bred korreksjon vil også noen aksjer «fortjene» korreksjonen mindre enn andre. Så er det en annen diskusjon om markedet er enig i dine vurderinger, aksjer kan være «billige» lenge uten å reprises. Er så mange faktorer som spiller inn. Men ja, noen aksjer vil gå godt selv i et bear-marked. Men vet ikke om jeg klarer å finne de😅

2 Likes

Tusen takk for godt svar!

Hehe, det å finne de er jo selvfølgelig utfordringen og lettere sagt enn gjort, men lurte mest på om det var mulig å finne aksjer som går bra. Bra svar:)

1 Like

Bare hyggelig, og lykke til! Si fra om du finner noen slike aksjer :smiley:

1 Like

Typisk henvises det til solide verdiaksjer når markedene er bear. Tenk Orkla, Multiconsult og så videre. Når indeksene synker ser man ofte at slike aksjer går mot strømmen og stiger fordi investorer søker trygghet.

1 Like

Korrelasjonen mellom market volume og DIX høy vs lav er mildt sagt ganske sterk, til info! Ha en fin dag

1 Like

Det som er og fortsatt teller er inflasjonen.
Vi fikk bekreftet at den er fortsatt hot og ekstremt usikkert hvor hot.
Jeg mener det er ingen ting som gjøres eller tyder på at den skal stoppe.

Så når børsen er 3/6mnd frem i tid er jeg ganske overbevist om at renten må opp og det blir mer utfordrende og dyrere og låne penger og gjøre emisjoner.

Selvfølgelig pleier markedet og gå en stund mot makro og nyheter men til slutt teller PE og pris/bok. Så at det har falt mye og er duket for en suckers rally opp er som forventet. Men jeg tror Q1 kommer til og bli toppen på kranse kaka og nå frem over vil Q2 og videre begynne og vise hvor dårlig det faktisk står til med økonomien. Og FES penger (kokainen som har drevet veksten siste 2 årene og lav rente)

Nei vær forsiktig ned og buy the dip , tror vi har uvær i vente.

God helg.:+1:t2:

Se på Nutrien! Tror den vil holde solid stand gjennom 2022. Lave gasspriser vs Yara.
Q4 ogQ1 bør bli historisk.
Mulig oppkjøpt av BHP også.

Edit
Fra Yahoo forum

13 hours ago

New!!! Lithuania closes the road to the Baltic Sea for Belaruskali fertilizers from February 1.
NTR, MOS, IPI, ICL, SQM is a very profitable investment. Getting ready for takeoff!

Bullish

Det kanadiske selskapet som er verdens største gjødselprodusent? Det skal sjekkes ut! :slight_smile:

Takk for tips!

Etter en rask titt på tallene, ser selskapet ut til å gjøre et godt 2021. De hadde omsatt for like mye som hele 2020, allerede i Q3´21. Rekordhøy inntjening per aksje, samt tilbakekjøp av 2 millioner aksjer (av totalt 570 millioner). De guider 5,8-6,1 ,- per aksje, som er en økning på 40-50% fra 2020.

Hvordan ser markedet ut for 2022? Har du noen anelse om det?

Meget bra artikkel.
Kjemper fed mot inflasjonen kommer fallet.
Men det kan ta litt tid……

Jeg tror og de trilliarder som har kommet inn er noe av grunnen/Mye av grunnen. Så når det bortfaller vil det skje mye raskere en ventet.

Inflation will be killed by the Fed,” Rosenberg says. “Given the nature of this inflation, which is far more related to supply constraints than booming demand, it is going to create a renewed recession.” Again, if he’s right, the volatility we’re seeing now is just the beginning of a bear market.

1 Like

Kan du dele hva artikkelen skriver om «how to time it» (resesjonen) ?
Jeg tipper de bruker yield curve.

Banker låner vanligvis inn på korte renter og ut på lange renter.
Når korte og lange renter nærmer seg hverandre blir det mindre lønnsomt for bankene å låne ut. Dermed blir det vanskeligere å få lån. Da kommer ofte resesjonen noen kvartaler senere.
Jeg tipper et stykke ut i 2023. Altså er det for tidlig å bjørne nå, men oppsiden er mindre. Kanskje lurt å redusere ?

En annen synsvinkel fra Deutche Bank :
The median and average time to the next recession is 37 and 42 months after the first hike. So that takes us to July 2025 and December 2025 respectively. The earliest gap over 13 cycles is 11 months and that would take us to May 2023," explains Deutsche Bank strategist Jim Reid.

Hvis FED er langt «bakpå» med rentehevninger (det tror jeg) kommer resesjonen tidligere. Tipper derfor 2023.

4 Likes

Det var min konklusjon og. Men jeg tror og inflasjonen blir hot hele året, så tror veksten blir lav så jeg ser fir meg slutttn av året i år q1-23 (Hvis fed begynner og kutte)

1 Like

Summen av ukens kjøp / salg ga en fin grønn candle med høyt volum :ok_hand:

1 Like

Q1-23, mener du?

1 Like

Stemmer det.

Jeg kikket også på disse tallene, veldig interessant. FCF stabilt økende men ser kanskje ut som de ikke slår 2020 med 2021 tallene på FCF, men helt klart et bra case. Følger med denne. Usikker på investeringer i USD for tiden da, frykter at krona kan bli sterk tilbake til 2010-2013 nivå ved vedvarende høye priser på petroleum, fisk og metall

1 Like

Deler denne da det er utrolig mange likhetstrekk fra situasjonen i 2018/2019 og der vi er i dag. DJI gikk fra 26000 til 22000 på 3 mnd og S&P gikk ned 18%. Jeg ser ingen grunn til at dette ikke kan skje igjen. Ser ikke helt hvorfor man skal være overvekt i markedet før man ser hvordan FED øker rentene. Inflasjon er også en ekstra joker nå som ikke var der i 2018-19.

Her kommer første og kanskje siste(man vet aldri) men her er et lite varselsskrik for deg, dine venner, kolleger og familie og alle andre som tror på at boligmarkedet er et evigvarende bullmarked som aldri kan snu og som kan gjøre deg om til en gjeldsslave for resten av livet.

Ikke markedet i Norge, ikke samme push siste året, men Norge er helt i toppen over boligfrelsere. Yieldinvestering i Norge på bolig er elendig, så alle spekulerer i prisoppgang, og samfunnet har skapt en etablert sannhet rundt dette. Lykke til når det snur.


Stephen Roach fungerte som research staff i FED ca hele 1970-tallet (de som gjør de avgjørende analysene på vegne av FED styret), og analyserte mikro/makro sist US hadde problemer med inflasjon. Jobbet i Morgan Stanley resten av livet. Her er hans take på det vi ser i dag.


Et helt utrolig økning i råvarepriser(en godt spredt indeks) siste måneden. Enorm inflasjonsdriver siste måneden både i spot markedet (dow jones) og futures markedet (bloomberg)


3 Likes

Jeg likte denne…

Spennede tider i møte for Bjørnene (håper 2022 blir Bjørnens år)

3 Likes