Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Spennende å følge med nå, personlig tror jeg ikke at dett var dett og at vi så lett rister av oss det negative sentimentet som har kommet krypende i år. Så hypotesen min er at dette er en bounce før vi igjen skal ned og sette lower lows. Den som lever får se.

Jeg trader ikke her (0 handler i år) så er først og fremst interessert i retningen og ikke kortsiktige svingninger.

1 Like

Jeg trodde du tradet bjørner? Men du bare hodler dem?

Jeg kjøper med SL, og nå ligger de langt over SL nivå og langt under target. I fjor tradet jeg mer kortsiktig og solgte på pessimisme og kjøpte på optimisme i markedet, men nå bare holder jeg dem ja.

2 Likes

Da her vi akkurat samme strategi. jeg og tradet litt i fjor prøvde og treffe (med dårlige resultater) men nå etter fed møte ble det Perma Bear… :slight_smile:

1 Like

Her ser vi jo litt spennende data:
At ting har gått så høyt som det har er jo bare pgr helikopter penger og FED. Nå har de sluttet med og gi ut penger og skal i tillegg starte med og kutte støtte kjøp og ikke minst starte og selge oppkjøpt midler… Be alert…

Effekten av Inflasjonene begynner og merkes kraftig på salg og penger tilgjegelig. Bare se i norge med Strømprisene stiger kraftig så må jo folk kutte andre steder.

Ser vi i tillegg på consumer sentiment så er jo det og på vei rett ned. At vi på veldig god vei til recession er jo ganske sikkert.

4 Likes

Strøm, bensin og diesel, renter, skatter og avgifter stiger.
Det første folk kutter er båter, biler og hytter.

3 Likes

Dette henger jo sammen med at mens det fra 2018 til 2019 var en økning i antall omsatte på 3%, så var økningen fra 2019 til 2020 på 36%. Hvis man legger 3% årlig vekst til gruns fra 2019, så burde man i 2021Q4 endt opp på 3921. 18% ned fra 5024 er 4119, så antall omsatte er fortsatt høyere enn trenden. :stuck_out_tongue:

Som jeg ser det er hovedgrunnen til at hytter ikke er sååå hot nå at det er gode utsikter til å kunne dra utenlands uten å ende opp i karantene ganske så snart.

Ref:https://www.ssb.no/statbank/table/09332/tableViewLayout1/

2 Likes

Ja og de som ikke har råd til det kutter alt annet untatt Mat og drivstoff og strøm (Som de må ha).
Men dette vil jo påvirke kraftig salg for Apple, ETC og andre produkter / ting vi egentlig ikke trenger.

Det er grunnet til at jeg tror vi er på topp nå og neste kvartal vil være sidelengs eller ned, men fallet har startet. Så er det bare hvor mye penger som erigjen i systemet etter fed til og holde dette gående en stund mens de enda støtte kjøper.

1 Like

Troen på at Spania åpner opp igjen har nok negativ innvirkning på hyttesalget.
Jeg tror også strømprisene legger en demper på lysten på hytte. Folk får sjokk når de ser fakturaen hjemme med “80%” strømstøtte (er vel egentlig 26% :slight_smile: )
På hytta får man ingen strømstøtte.
Dessuten frykter mange kommende rentehevinger.

Når folk snurper igjen lommeboka blir det mindre inntekter for bedriftene.
Typisk for siste fase av en oppgangskonjunktur. Jeg tror ikke oppsiden herfra er veldig stor.
Kanskje 10-15% ?
Nedsiden - tja - 50-75% ? :slight_smile:

2 Likes

Preliminary data: Forventning til tysk inflasjon for januar er at inflasjonen skal falle med 1%, fra 5,3% til 4,3%. Foreløpig data viser 5,1%

Alle bommer enormt hver eneste gang, og folk prøver fortsatt å skylde på flaskehalser.
Sentralbankenes tall pleier å bomme med 0-0,2% på slike tall. 0,8% er bare helt forferdelig, da er modelleringen din feil. Hvert eneste land gjør samme feilen, og ingen skjønner noe? No shit, go figure…


image

2 Likes

Skal det krakke når alle er klare?

5 Likes

Der har du svaret mitt iaf.

Men nei det går ikke så fort, og uansett om vi er midt i en krise så tar det lang tid før man havner i offisielt bear marked. 14% fall nasdaq på 3 uker er så hardt det blir(mtp at det ikke er sorte svaner, men reprisinger som skaper fallet), så om man ruller over tar det måneder med svingninger og ny trendsettinger. Kan til og med gå til ny ath og forbi før det ruller over. Ingenting er utelatt når det er i slike tider som nå, markedet vil oppføre seg irrasjonelt mange av tradingdagene.

Finanskrisen: Startet i november 2007 og ferdig i mars 2009 (~18 mnd bearmarked)
Techbobla: startet i mars 2000 og var ferdig i oktober 2002 (~30 mnd bear-marked)

Ja det er det som bekymrer meg (du nevnter ikke Covid som varte i 3 mnd 2020) Det som bekymrer meg er at i 2008 ble det ikke fiksett, problemet ble bare plastrert over og de trykket mer penger. 2020 var enda verre, da stoppet de folk og produsere produkter OG trykte enda mer penger… nå er det akkuratt som en ekstremt klar “kvise” som er i ferd med og poppe…

Jeg tørr ikke være bull i år. men rekyler vil komme så vi får se…

Nettopp- Covid var en stort svane.

Hvis dette markedet skal rulle over i et bear på grunn av noe “så kjent” blant alle som følger med på markedet, med de argumentene som fremlegges her, ja da vil det være seigpining over lengre periode. Sorte svaner skjer uforberedt, og da kommer bearmarkedet fort og brutalt.

Greit å se begge sider

2 Likes

History shows it has paid off to buy stocks after major plunges.

An investor buying the S&P 500 10% below its high, regardless of whether it was the trough, would have netted a median return of 15% over the next 12 months, according to new research going back to 1950 from Goldman Sachs.

Kostin notes there have been 33 S&P 500 corrections of 10% or more since 1950.

The median episode has lasted roughly 5 months and encompassed a peak-to-trough decline of 18%.

3 Likes

Medianen er uinteressant om man tenker dette som en strategi, må se på snittet

Angående kjøp av utenlandske fritidsboliger. Prisen har steget (EU). Kostnadene har økt. Men jeg er positiv til Spania som har fjernet loven som gjorde at okkupanter ikke kunne fjernes. Tror likevel at trenden om å kjøpe hytter i Norge vil fortsette frem til smittevernslover er harmonisert. Tyrkia begynner å bli sykt billig. Men hvem tar sjansen?

2 Likes

3 Likes