Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Alt jeg ser er pullback opp til 200 dagers etter brudd ned

Man ser det man har lyst til å se :joy::grin::norway::fireworks:

Du får gjerne tro det: min portefølje stiger faktisk litt mer når det er risk on sentiment i markedet, men jeg synes det er greit å tenke på motsatt scenario også, slik at det og blir OK.

1 Like

Hvis man tror markedet er i begynnelsen av korreksjonen er 2 x +3,2% nasdaq på rad en perfekt short-the-bounce mulighet. Men som sagt, jeg er ikke overbevist om at siste topp har vært, det er man aldri før man får mer data. Arbeidsmarkedet, yieldutvikling og inflasjonstall er key. Nasdaq er i alle fall 6,7% dyrere enn low på fredag.

2 Likes

Fornuftig det! Jeg tror alle forventer at det skal smelle og dermed skjer det ikke med det første.
Som over her - rekord i å hedge seg.

Når alle dropper hedgen - da smeller det.
Alt er jo kjent nå - FED har vært så hawkish de bare klarer. Må noe nytt til for å banke den videre ned.

Dessuten er det mye som er oversolgt - plutselig drar growth og det brede markedet nordover!:money_mouth_face:

Så får vi se om det smeller i April.
Men altså - det her er vill gjetting og gambling av egne penger.

Dessuten kan man gamble på om myndigheter ute å skal gjekker ned inflasjon når den allerede har peaket. Så snur inflasjonen ned igjen og da blir det FOMO.

1 Like

Rekord i å spekulere i opsjoner tror jeg man heller bør si, dvs folk tar veldig mye risiko nå. Call volumet var jo enda mye høyere.

Strålende nyheter Nasdaq karret seg opp og det ble stenging såvidt over tidenes verste januar

1 Like

Jaja det er ekstremt hvor fort man går fra å frykte krig og økte renter til å glemme det helt. Blir nok høye inflasjonstall igjen denne uken og frykt for 0,5% økning fra FED. Da ser vi fort 4100-4200 på S&P.

1 Like

Ikke akkurat bear-food det som kommer fra gigantene om dagen…

2 Likes

Hvor sustainable er det at de tre største selskapene i US skal vokse 20-30% årlig… dollaren kommer til å gå til helsikke, men på en måte er Apple og Google internasjonale selskaper så de er vell sikret med inntekter i både usd, eur, pund osv.
Jeg er ganske sikker på at vi indeks-messig er på vei inn i et lost decade. Det blir 1968-1980 all over again. Kortsiktig sikkert jevnlig mulig å gjøre trades (kjøp når -5% selg når + 4%) men i det lange bildet er alle de kvinnene (og menn) som feks DNB har vervet til aksjefond siste 2 årene dømt til å tape penger. Det blir aksjeplukkernes tid, men jeg tror på en kraftig nedgang etter frykten for at FED vil øke med 0,5 pp i mars vil øke i tiden fremover. You can’t fight the FED. FED har satt seg i knipa nå med en tvungen rate-hike pga inflasjon. Markedet gikk ned 10% i slutten av 2018 pga frykt for at FED ville øke rentene for raskt. Da hadde de ikke inflasjonen på nivåene vi ser i dag. Og siden den gang har US-gjelden doblet seg og vel så det

2 Likes

Det som gjør det komplisert for fed nå er at s&p er kun ned -4% og lange renter er fortsatt veldig lave, dvs de har ikke oppnådd noe særlig innstramning ved å prate. Dvs den ene måten å få ned inflasjonen på, å få markedene til å korrigere slik at man strammer inn financial conditions, har forsvunnet frem mot møtet i mars.

Råvarepriser har gått utrolig mye den siste tiden.
Brent har stått “stille” siden 18 januar (88-89 dollar) dvs hele indeksoppgangen på +5% siden den gang er drevet av annet enn olje. Spørsmålet er også hvor mye premium man betaler for russland/ukraina usikkerheten, men igjen så blir det etter min mening å lete etter unnskyldninger for at pengemengden er for stor. Hvis det skulle bli krig, så er det totalt krise ettersom krig er en smule inflasjonsdrivende…

Opec + forventes ikke å øke tilbudet av olje i noe særlig grad mer enn inngått for lenge siden(~400k), så når den meldingen kommer senere i dag er det lagt til rette for at åpningen av samfunnet blir fult priset inn i oljen. Transitory?..

1 Like

Jeg tror stemningen kan snu hvis inflasjonen er høy, som jeg forventer, i januar og februar, dvs tallene man får i februar og mars. Fordi man kan begynne å tenke at FED ikke bare skal heve renten ett hakk, men kanskje begynne å selge eiendeler. Og det er hva kan stramme inn skikkelig raskt, mye mer enn en liten renteøkning tenker jeg.

Jeg har begynt å tro at det blir krig, men jeg tror ikke det blir NATO mot Russland, det blir Ukraina alene mot Russland slik jeg tolker det.

Men usikker på om jeg tror det blir krig fordi jeg har lest for mye om det, eller om jeg burde holde på sannsynligheten jeg hadde før (klart størst sjanse for ingen krig). Recency bias osv. Vet ikke om ting har endret seg så mye kontra at jeg har lest mer om det og derfor begynt å tro på det. Er liksom ikke sånn at jeg har blitt bedre tankeleser siste uka :slight_smile:

Uansett, blir det krig tenker jeg det skjer mellom 12 og 28. februar. Andre halvdel av OL eller rett etterpå med andre ord. Og det som får størst konsekvenser er sanksjoner/motsanksjoner. USA har i utgangspunktet ikke tenkt å ilegge sanksjoner mot olje/gass pga Tyskland, så hvor ille det blir på kort sikt er jeg usikker på. Men på lengre sikt er det negativt for økonomien selvsagt.

3 Likes

Høy inflasjon er også konsensus, men utviklingen vi har sett siste ukene i spesielt råvarer er sticky flere måneder frem i tid ettersom prisene blir oppjustert med en lag, så da blir spørsmålet hva som faktisk er priset inn og ikke. Vil inflasjon til oppsiden skape mer problemer? Og hva skjer med transitory, hvorfor ser vi press på tvers av alle råvarer, uten unntak? Dette er inflasjon som sprer seg i energi, mat, innsatsfaktorer i produksjon. Mer sticky får man det ikke.

4,7 økninger i 2022 er forventning. Å selge treasuries vil skape massivt press på obligasjoner, og likviditeten strammes inn så det er jeg mer bearish på enn renteøkning.
Rentehevinger, bs run-off eller salg av treasuries er svært kompleks financial engineering, som egentlig ingen har noe data på.

Jeg er faktisk enig. Er mer sannsynlig for hver dag etter hva jeg leser, men jeg ser mest på militære bevegelser. Zelenskyj har bedt Russland vise at de ikke mener noe med å flytte militært utstyr nordover, men de flytter kontinuerlig utstyr sørover. Ukraina økte sannsynlighetene drastisk i går da de signerte nasjonal avtale på økning av 100.000 soldater med utstyr neste 3 årene, med en god del nato funding. Russland sin mulighet for å unngå at Ukraina blir for store eller at de blir med i nato senere er nå.

1 Like

I tillegg har vi hatt pandemi som gir uroligheter, krig er upopulært i USA etter Afghanistan, Biden er en demokrat (Russland tok Krim under Obama), og upopulær…

Moralpolitikken er en ting, men realpolitisk virker det for meg som om Russland har en sjanse til å velge krig nå, eller krig aldri - vanskelig å se at de får en mye bedre anledning framover. Selv om man aldri vet.

Retail begynte å gå kort, nå skal disse stoppes ut og over i tech/vekst som bouncer - og så blir det pån igjen med nye nedganger

2 Likes
1 Like

Ja enig, det er politisk perfekt å gjøre det nå. Russland ler jo av Nato, det eneste de bryr seg om er usa.

I tillegg til politisk svekket usa så elsker Russland energikrisen i europa og høy nasjonal gjeld i eu og usa som gjør at de stiller med svake forhandlingskort inn i dialogene. Russland med 40% av europeisk konsum av olje og gass har den sterkeste hånden på å overleve en krise. Vesten vil strupe sin egen økonomi om de innfører sanksjoner(noe de vil delvis gjøre), men en ting folk glemmer er at Russland er det mest uavhengige landet på planeten. De klarer seg fint på sin egenprodusert mat, råvarer og energi, og de har minimal gjeldsbelastning slik at de kan overleve med sanksjoner i mange år.

Russland debt to gdp 20%, usa 120%.

Kanskje ikke så rart at Russland klarer seg fint alene hvis du ser på størrelsen og legger den over Europa? :stuck_out_tongue:

Der kom meldingen, forventet, oljen kicker opp.

1 Like

Mener å huske at Russland ligger på 68 plass i BNP pr innbygger, bak land som Romania, Chile, Kina, Portugal m.fl.
Total BNP ligger de på 11te plass. De er mindre enn Italia.

1 Like

Stemmer, russland har lite internasjonal handel unntatt energi, så de er avhengige av energipriser for at gdp skal være høy. recap 2014 kollapsen i oljeprisen så ser man hva det gjorde med gdp 2015. Jo større andel av økonomien til et land som opptas av militære utgifter, jo mer negativt påvirker det gdp.

image

Sammenlikning med usa forøvrig, men russland er mer rustet for bakkeinvasjon og krigføring enn luftdominanse




2 Likes

USA har vel sagt at de kommer til å kjøre tunge sanksjoner mot Russland hvis de går inn i Ukraina. Implisitt så sier de at de ikke kommer til å gå inn på Ukraina sin siden med styrker. Jeg tviler på at USA er så klare for å gå til en “shooting war” med Russland over et land den jevne amerikaner gir faen i.

1 Like