Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ikke undervurder militærlobbyen sin vilje til å gå til krig for land som ingen i USA bryr seg om.

Det som taler mot det nå er at de tradisjonelle corporate-mediene har mistet mye av sin propagandamakt over befolkningen.

Det finnes mange alternative medier hvor folk kan få sannferdig og objektiv informasjon.

Her er noe å tenke over:

I det største markedsfallet vi har sett i moderne tid, techbobla, så falt nasdaq -83%. fra topp til bunn.

  • I den 2,5-års perioden var det 649 trading dager.

  • Av de 649 dagene så var 305 av dem oppgang

  • 15 perioder med bull-rally på minst 12% avkastning

  • Bull rallyene varte i snitt 17 dager med snitt på 15% avkastning

Dvs du tjener ikke mye penger på å sitte lengre på short-siden i et bear marked. Man vil se enorme svingninger mot begge sider, så det beste som bull er å akkumulere hver dip, men posisjonere forsiktig. Som bear er det viktig å ikke bli overivrig, og øke på rallyene.

4 Likes

Hvis man satt igjennom med lav gearing så tjente du bra

1 Like

En indikator jeg har fulgt i mange år for å varsle kommende resesjon er antall nye biler som selges i USA.
En bil er en stor investering. Mange låner. Kort sagt, man kjøper ikke ny bil hvis man frykter for jobben. Dessuten er bil en stor del av konsum, som teller 70% av USA`s økonomi. Indikatoren varslet resesjonen i 2008.
Nå er renta lav. Det samme er arbeidsledigheten. Det burde gi høye bil-salgstall. Vel,- et bilde sier mer enn 1000 ord.
Hva tror dere skjer ?
WTF ?

4 Likes

Hvordan slår leveringsproblemer inn her?

8 Likes

Godt poeng.
Synes likevel det er rart at trenden har falt i flere år på tross av børsoppgang.
Sliter middelklassen ?

1 Like

Fin tilsvarende på bruktbilsalget og ikke minst prisøkningen på disse ( + 25% i 2021…) så har du korrelasjonen.

2 Likes

Takker :blush:
Fra linken :

Economists say that backlog is thanks to the Covid-19 pandemic, which shuttered factories around the world and disrupted shipping routes over the past two years. Those logistical hurdles are believed the chief suspect behind a massive 25% climb in used car prices in 2021, according to industry insights company Cox Automotive.

Da hadde Mavrick rett.
Men fallet startet før pandemien.

1 Like

Ja, den skrumper.

Synes tallene ser rare ut jeg og. Men legg merke til at salget ser høyere ut en i 2020, så da er vi forbi bunnen?

1 Like

Holy shit, Facebook er ned -18% after hours
Snap er ned -20%
spotify -15%
twitter -9%
Pinterest -9%
qualcomm -9%, det gir null mening–> kom med positive tall og slo alle forventninger.

Dette her skal ikke skje med så store selskaper. 8100 milliarder kroner før fallet i meta

5 Likes

Facebook

323.00 USD +4.00 (1.25%)today

After hours 252.40 −70.60 (21.86%)

Holy shit!

2 Likes

Dette er mega overreaksjon spør du meg. Dette er ikke biotec, er noen av de største selskapene i verden. Den dagen i morgen kan bli artig

1 Like

I morgen er det Amazon vel. Men jeg antar de leverer bra egentlig.

Amazon er den eneste store som har korrigert “kraftig”, med resten av daq, er vel ned -20% fra topp i høst. Kan være priset inn allerede

Men ikke vær i tvil, alle som fortsatt regner på p/e basert på 2021 tall kan bare gå å legge seg. Dette skjer kun i starten av bearmarked

1 Like

Hvis jeg tar feil og amazon leverer dårlig i morgen blir det bjørnefest :slight_smile:

image

3 Likes

Er det nå bobla skal sprekke? Når ikke FB leverer etter forventning på vekstaksjene, hva gjør markedet da med de hundre jalla-selskapene ie. Roku, Palantir, Snowflake, Peloton etc. som har mega-negativ bunnlinje

4 Likes

Nå er jeg spent på krypto og hvordan de klarer seg neste to dager, nesten null kjøp(kun 1,2mrd d) fra fed neste to dagene som gir null likviditetsstøtte. Forventer fall.

EDIT; All krypto ned -5% + nå.

4 Likes

PayPal Ned 28% i dag etter tall også. This is fine :grin:

2 Likes

Ser ikke bort i fra at dette er toppen for denne gang, og som jeg har nevnt før, 4000-merket skal testes for S&P. Hvem ansvarliggjør de økonomene som har gått ut i media i det siste og kommentert at “nå er korreksjonen over” og “det er et solid børsklima, korreksjonen er over, aksjer er inn”.

1 Like

Stort sett tek-indeksen som påvirkes foreløpig ser det ut som.

S&P litt ned da…

2 Likes