Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Helt enig med deg. Dabblet litt med krypto i 2017 men etter krakket den gang så jeg meg aldri tilbake. Solgte endel shit coins med litt gevinst på bullrunnet i fjor, har fremdeles noen igjen som jeg aldri vil se pengene igjen i :sweat_smile:

Dette er hovedgrunnen til at jeg holder meg unna krypto, og enda mer NFTer. Det er maksimal gambling, og når man legger giring til i likningen, hva kan gå galt?

Men tilbake til topic :innocent:

1 Like

jeg hadde fokus på FB som et value-case. Du henger deg mye opp i QT som den store årsaken til at aksjer som nå faller mye fortsatt ikke er billige, pga QT. Har du sjekket prognosene til FED selv på hvordan pengetrykkingen skal utvikle seg fremover? Skal spare deg for det… Frem mot 2050 skal den (altså balansen) betydelig opp fra dagens nivåer. Tar ellers gledelig diskusjonen med deg rundt at du tydeligvis mener FB ikke begynner å ligne et value-case. Det å begynne å si at jeg ikke forstår hvordan aksjer og økonomi henger sammen er det jeg kaller hersketeknikk. (Siste post fra meg om det temaet :slight_smile: )

Igjen- jeg gidder ikke gå den veien. Vi finner fort ut om markedet og meta neste året. Fed vet ikke engang hva de skal gjøre om 2 måneder så å snakke om 30 år blir bare helt useriøst.

3 Likes

Jeg tror vi er enig på mye, men spar deg for hersketeknikker. Hvis du ikke er villig til å la din innsikt bli utfordret så råtner du opp i din egen bias.

1 Like

Vi ser jo at det er Januar inflasjonen ikke begynner bra.
Dette kom jo i går. Forventet var 4,5% for EU og Faktisk var hele 5,1% (Italia samme)
Dette sier bare hvordan de forventer ett problem “bare” skal forsvinne av seg selv. Så lenge de ikke gjør noe med det men fortsetter og trykke penger i USA og enda mer i EU vil dette fortsette opp eller holde seg på veldig høye verdier. Nei her er det bare og stålsette seg…

Dette er det høyeste målt noen gang i EU… (eller tangering)


2 Likes

image

Nasdaq futures er ned 1,9%
Facebook futures som er ca 1/20 av Nasdaq er ned 22%
Mao, ca 1% av nedgangen i Nasdaq futures er Facebook alene :stuck_out_tongue:

Litt spesielt når Q4 tallene faktisk var rimelig bra. Guidingen for neste kvartal var relativt vid, 27-29 mrd omsetning. Nå virker det som markedet har tenkt å prise inn at de leverer rundt 27mrd omsetning for Q1…

1 Like

Q4 - tallene var bra, men de vokser ikke på viktige parametere:

  • Earnings per share: $3.67 vs $3.84 expected, according to a Refinitiv survey of analysts

  • Daily Active Users (DAUs): 1.93 billion vs 1.95 billion expected by analysts, according to StreetAccount

  • Monthly Active Users (MAUs): 2.91 billion vs 2.95 billion expected by analysts, according to StreetAccount

Facebook said revenue in the first quarter will be $27 billion to $29 billion, while analysts were expecting sales of $30.15 billion, according to Refinitiv.

Folk har høye forventninger, men det er mye som taler i mot at Facebook kan vokse så mye herfra.
For det første estimerer de at Apple’s app tracking transparency alene vil barbere bort 10 milliarder i omsetning i 2022. For det andre taper de så sinnsykt mye penger på Reality Labs delen (3.3 mrd dollar i Q4).

Til Reality labs delen begynner å tjene penger er det ikke enorm oppside i Meta.

VR biten kan faktisk bli en pengemaskin fremover. Men litt usikker om det skjer nå i nærmeste fremtid.

Over 50% av alle VR headset på steam er en eller annen form for oculus.

Så kan bli en liten overraskelse når/hvis dette får litt traction. Men skjer ikke på et kvartal :joy:

VR, selvkjørende biler og fusjonsreaktorer, alltid 5 år unna :see_no_evil:

6 Likes

Og AR ! :sunglasses:

Men i grunn mest spent på når de skal melde samarbeid med IMINT ift det da :wink:

I følge CNBC har Zuckerberg en 15-års horisont på å bygge metaverset, så det kan ta lang tid før de begynner å generere inntekter her. Hvis du ser i regnskapet ser du at inntektene øker for Reality Labs, men kostnadene øker mye mer. Hvor lenge de kan holde på slik? I følge tallknuserne - lenge :slight_smile:

2 Likes

Har selv noen quest 2 briller. Og vet iallefall om 2 kollegaer som har kjøpt siste halvår :joy: Artige greier.

1 Like

Da kom det enda mer Makro data:
Dette er vel final PPI for EU. Tenk prisene på Varer for selskaper var opp 26,2% I desember. Dette er jo noe som setter stemningen for prisingen for 2022 og vil jo bety kraftig økning.
CPI så vi jo i går driver godt opp over.
Så er spørsmålet om vi kommer til en metting hvor kost/salg går fra inflasjon til Stagflasjon.
Skal bli spennende og høre hva EU har og si i morgen om renten frem over. Hvis de ikke gjør noe vil inflasjonen virkelig fortsett opp (ihvertfall i forhold til hva disse PPI tallene sier)

1 Like

Buy The dips sell The rips. Del 2 er det mange som glemmer

Ser ikke ut som amerikanerne bare sitter rolig på r… og mottar sjekker i posten fra mr Biden uten å gå på jobb.

USA: FORELØPIG PRODUKTIVITET +6,6% I 4.KV (VENTET 3,2%)

Oslo (TDN Direkt): Produktiviteten utenfor jordbrukssektoren i USA var opp 6,6 prosent på årsbasis i fjerde kvartal 2021, ifølge foreløpige tall.

Ifølge konsensusprognose fra Trading Economics var det ventet en oppgang i produktiviteten på 3,2 prosent i kvartalet.

Enhetsarbeidskostnaden steg 0,3 prosent i kvartalet, mot en ventet oppgang på 1,5 prosent.

1 Like

Mine xact bear er fortsatt opp 7,81% i år på tross av mer bullish sentiment i det siste

Krydderporteføljen ble heldigvis redusert til minimum/langsiktig komponent har gitt -15,85 %

Fond -2,94%

Cash +0,04%

Har mest fond, så cash, så bear, så krydderaksjer

Hva er definisjonen på produktivitet her?

Productivity is the key source of economic growth and competitiveness.

A country’s ability to improve its standard of living depends almost entirely on its ability to raise its output per worker (i.e., producing more goods and services for a given number of hours of work). Economists use productivity growth to model the productive capacity of economies and determine their capacity utilization rates. This, in turn, is used to forecast business cycles and predict future levels of GDP growth.

In addition, production capacity and utilization are used to assess demand and inflationary pressures.

Litt av en facebook-smell som er på vei nå :sweat_smile::see_no_evil: