Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det som er det mest urovekkende nå er hvordan yielden (ikke) beveger seg. Det er ordentlig farlig når indekser faller -4,2% uten at yielden faller.

amazon opp +15% after hours.
pinterest +20% kom inn nå
snap + 25% kom inn nå.

1 Like

Synes det er helt greit at yield gir en lang F i at noen luftslott innen tech faller kraftig. Det er nesten ingen aksjer som trekker i motsatt retning av FB, Snap, Spotify, Pinterest, Twittee osv men de aller fleste store selskaper ligger mellom -2 og 1%. Helt greit dette, husk at dette er selskaper som konkurrerer innen reklameinntekter, altså er det egentlig sunt at det blir flere plattformer å velge i for reklame, litt sykt at FB har klart å ha så sinnsyke marginer på dette i så lang tid uten nevneverdig konkurranse.

Snap opp 40% i after-hours. For en verden vi lever i.

FB med største fallet i aksjeverdi på en dag. Kan Amazon i morgen gi den største økningen i aksjeverdi intradag? Amazon altså… dobler pokker meg bunnlinja fra 7 til 14 mrd usd

7 Likes

7 til 14mrd? :joy::joy: Sattan.

Jaja, eg bestille ein del sjøl derifra. Spesielt bøker innen aksjer osv. Ingen moms på bøker :face_with_monocle: kun frakt. Og ekstremt utvalg i forhold til Norge.
I tillegg ein del Kindle utgaver.

Ja og tja.

the company reported a gain of almost $12 billion from its investment in electric vehicle company Rivian

Er det “reell” bunnlinje, eller boostet?

Hvis du ser linjen med “operating income” så FALT den fra $6.8 i Q4 i fjor til $3,4 for Q4 i år.

Når “net income” er $14,323 og $11,838 er "other income (expense), net, så blir tallene rare.

Net income increased to $14.3 billion in the fourth quarter, or $27.75 per diluted share, compared with $7.2 billion, or $14.09 per diluted share, in fourth quarter 2020. Fourth quarter 2021 net income includes a pre-tax valuation gain of $11.8 billion included in non-operating income from our common stock investment in Rivian Automotive, Inc., which completed an initial public offering in November

5 Likes

Spiller liten rolle hvilken sektor som går ned når indeksene går ned [-2%, -4%].

Største fallet siden covid krisen, Kapitalflyten mellom aksjer og bonds er på marginalen av yieldendringer og pålydende, så uansett hva som faller så skal bonds som mer safe heaven ha stor inflow på stort fall som presser yielden kraftig.
Tar du total mcap og ser på fallet så er det enormt. Siste månedene har akkurat den dynamikken fungert helt etter sånn som “det skal”. Det at yielden holder seg oppe og går litt under session betyr at det er en stor andel som velger å selge bonds som er større eller lik andelen som kjøper, og det skal være en god del for å klare kompensasjon.
En del som går mot cash og en del mot mot aksjemarkedet, men aksjemarkedet burde kanskje ha reagert annerledes mot sluttauksjon. Eller så får vi en sinnsyk inflow i morgen. Men det lover dårlig, jeg ser først og fremst etter treasuries for å se mot resesjon, enn aksjemarkedet.

Meta var verdt 870 mrd dollar før tall.
Snap 25 mrd dollar, ned -70% siden ath i september, aksjen rallyer på at snap kan ta over andeler fra meta. Miniputt mcap til sammenlikning, men det er stort uansett. Snap opp 52% after hours nå lol.

Techanalytikerne er ekstremt imponerte over Amazon. Kan fort bli den største økningen intradag som du påpeker Hva gikk Apple, 7%? aapl har dobbel vekting av amzn, men kan slå det for det. Sinnsyke tider, men noe skjer.

Litt avhengig av jobbtall i morgen og yieldutviklingen for om tech blir under press, men kan blir en meget grønn dag i morgen om tallene er på “riktig side”. Er allerede advart om dårlige tall fra myndigheter


2 Likes

Når q1 for amazon kommer, skal jeg shorte den. For dette kommer ikke til å vare. Jævla syke svingninger i store selskaper i US, dette er skummelt. Tror krakket nærmer seg, kanskje om to måneder.

2 Likes

Det er jeg helt enig i! De doblet uansett bunnlinja, og dette viser hvilken fantastisk rasjonell verden vi lever i. Sagt på en veldig ironisk måte.

2 Likes

Ser ikke ut til å gå helt på tryne imorgen i hvert fall selv om enkeltaksjer spiker i den ene eller andre retningen.

Jeg sitter i value, og prøver å tenke lenger enn den evt kommende QT sprekken. Ting går så fort nå at cracket kan være over før man har fått oversikt over situasjonen. Vil vel tro at det er begrenset hvor langt P/E og P/S verdier vil gå ned. Jeg har noe Cash også, og litt PM, som jeg begynner å bli mer usikker på om vil holde seg gjennom QT, siden det ikke er noen klar benchmark der.

Hvilke value-aksjer sitter du på? Helt enig med dine betraktninger. Vi lever ikke i 1970 eller 2000 lenger.

Jeg har lagt inn hovedaksjene i porteføljen så den ser du. Hva som er value er selvfølgelig litt subjektivt. Jeg ser ikke kun på hva som er nåværende omsetning/overskudd, men også hva jeg forventer at den vil være fremover relativt til idag.

Ellers skulle jeg gjerne hatt litt mer vekting mot energi (selv om jeg ser på Magseis som et element der med forsinket kurve i forhold til oljeprisen) og inn mot semi conductors (langsiktig). Vurdere å kjøre litt dollar averaging mot den sektoren da enkeltselskaper kan være vanskelige å time.

1 Like

Det ligger en 40% growth rate for AWS inne i regnskapet, så det forklarer vel en del av kursveksten. AWS er nok et av de store satsningsområdene til Amazon fremover, på samme måte som Azure er det for Microsoft.

1 Like

Løsner det snart i xact bear? Plutselig tas proppen ut av aksjemarkedet og da blir det moro å være Bjørn.

1 Like

Brent 92.7…

Gj.snitt forventning til CPI i januar ligger nå på 7,3%.

Fed kjøper 0 i dag. Legger til rette for et spennende yieldmarked, og nærmest null kjøp(1,2) i går.

Kurven går mot invertering.

5 Likes

løsner når eg har fått mine 8%, da bruker det gå litt til før det blir vent og gjenta :wink:

1 Like

Pleier å være slik men kan også få en skikkelig utforbakke om viktige støttenivåer brytes

Jeg tok faktisk inn bear på Nasdaq i dag morges og. Da var jo futures +2.5% :+1:t2:

Men spenningen er jo nå kl 2.30
Kan det falle i nye antall sysselsettinger :scream:

1 Like

Hvilke støttenivåer er det du tenker på da?

Sma 300 tror jeg er relevant for flere indekser. Jeg følger mest med på omxs30, men tipper det er samme på dax og spx. Sjekket DJUS, samme mønster der med bounce fra 300 dagers

Oljen i farta. Mye opsjoner i sving. Får vi en gamma squeeze her og?

En stygg korreksjon ligger i kortene spør dere meg :see_no_evil:

3 Likes