Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Ville i så fall sett på S&P fremfor OMX. Tror ikke OMX dupper veldig mye uten at S&P er med på notene, selv om markedene ikke er 100 % i synk.

S&P er normalt styrt veldig av FANG, så FANG-indeksen er derfor alltid viktig. Den ser ut til å ikke helt ha funnet retning pr nå.

Bryter man 6000-nivået her kan det bli stygt, men nå har jo de fleste FANG-aksjene nettopp vist Q4-tallene. Derfor er jeg usikker på om det skjer om ikke renta går usannsynlig fort opp, eller QT suger ut all likviditet i markedet. Litt usikker på om det skjer. (Med en gang i hvert fall)

1 Like

Kan du legge på glidende snitt 50, 200 og 300 dagers?

Om omx også kommer ned til Jan 2021 nivå som faang indeksen blir det klirr i kassa for mine bjørner

Done

1 Like

Hva tenker du om Flere døds kryss på vei og Fang indeks under langsiktige glidende snitt?

Jeg pleier ikke å se på dødskryss, men vet at andre ser på det. Alle indikatorer som mange ser på har noe å si, så summen av dem er vel det som teller til sist. Jeg pleier mer å se på kursen og gjøre meg opp min mening basert på den i forskjellige tidsintervaller.

Sånn som den er nå, tenker jeg at den her brutt opptrenden, og forsøkt seg litt ned men ikke klart å bygge en ordentlig nedtrend ennå. Spesielt siden volatiliteten er såpass stor i forhold til det den har klart å dra på nedover. Jeg synes også 6000-nivået ser sterkt ut siden det har bekreftet støtte flere ganger, og er et rundt tall.

Etter min mening det viktigste momentet en bør følge med på om dagen. Dagens krise kan fort bli kalt for likviditetskrisen. Dette er det jeg overvåker mest av alt.



2 Likes

Net liquidity injections into US money markets and MSCI world index

Hva betyr det?

Net liquidity vs msci? man ser på net inflow i markedene(currency, stocks, bonds, treasury) vs world stock index

De som vil lære seg litt mer om likviditet, så er denne 150 siders stappa rapport fra pwc veldig bra.

Netto kapitalflyt vil jeg anta. Tenk deg et fond som har nettotegning over tid. Så endres det til nettoutløsning.

Jeg sliter litt med konseptet, for det må jo være både kjøpere og selgere her, så det går jo i null? Det må være noe annet som er ment.

1 Like

Det står “and”, ikke “vs” i overskriften. Er den kanskje misvisende?

Også står det injections. Hva er det som faktisk skjer da? Er det penger som går inn i emisjoner vs penger som går ut via utbytte? Eller menes noe annet?

Hvor mye penger som skytes inn i fond

Må svare senere, bonds klikker. Du må tenke på obligasjoner spesielt

Ser det kom litt ticks ned, var vel bra jobbdata da :upside_down_face:

Edit, jepp:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-02-04/u-s-added-more-jobs-than-expected-in-january-defying-omicron?srnd=premium-europe

Meanwhile, the Labor Department’s report showed average hourly earnings rose 0.7% in January and 5.7% from a year ago, further fanning concerns about the persistence of inflation. The average workweek dropped.

Så lønnen øker ca like mye som inflasjonen?

Nonfarm payrolls increased 467,000 in January after an upwardly revised 510,000 gain in December, a Labor Department report showed Friday. The unemployment rate ticked up to 4%, and average hourly earnings jumped.

Flere vender tilbake til arbeidsmarkedet? Det er “endel” å ta av vs før covid-19 bølgen.

Forventing lå på -400k til 100k pga omicron. Så kommer den +450k. Feds pri nr 1, prises inn mer sanns 50 bps i mars. Fed er milevis bak kurven. Gang på gang tar alle i sentralbankposisjoner helt feil. Hvorfor er det?.. BOE er eneste som har turt å gjøre det riktige! De er livredde.

@Christian Lønnsinflasjon er ekstremt negativt for markedet, det er den mest sticky inflasjonen som finnes. I går gikk en fra BOE gikk ut og ba lønnstakere ikke kreve lønnsøkning for å hjelpe økonomien. En helt drøy ting å si, men forklarer litt hvor vanskelig det er.

Nå er det bonds som priser inn renter, ikke fed lenger. De mister kredibilitet. Bonds har tatt over rollen. Spiller ingen rolle nå om renta er 0, fordi rentebevegelsene er allerede tatt ut.

3 Likes

Det gir jo mening, skal godt gjøres å godta å få lønnen satt ned. For økonomien, så vil det vel ikke være så ille med høy inflasjon hvis kjøpekraft blir bevart, men der må jeg ærlig talt si jeg er på tynn is. :slight_smile:

1 Like

Minner om hvordan det er bond-markedet som priser inn renter, og ikke fed!
Fed er milevis bak kurven.
Fed har mistet helt kontrollen, og det er det bond-markedet sier i dag!
Lagt til siste økning i 2-year.
De som kan tallene best sier at arbeidsmarkedstallene er helt sinnsyke over hele linjen sist mnd, hvor forvetning var at det skulle være dårlig!

2 Likes

Det er greit for staten (mer skatt) og lønnstakere (mer lønn), negativt for kapitalister (dårligere lønnsomhet, og høyere avkastningskrav) og pensjonister (mindre kjøpekraft fra sparepengene).

2 Likes