Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Wow jeg så det. Kan bli bra for sølv/gull

Skjedde akkurat som tiltenkt faktisk. Kom inn på 0,6% økning vs forventning 0,4%. 7,5% er så sykt.

2s/10s yieldspread fra 0,6 til 0,52. 10 åringen nærmer seg 2

2 Likes

Morsomt å se indeksen falle US500 falle 0,9% på fem minutter :stuck_out_tongue:

image
image

Dette er den tullete førstereaksjonen, og man hadde syk oppgang i går, så sier oss ingenting :slight_smile:

Ting ble omtrent som markedet forventet vel. Får eventuelt se hvor USA closer i kveld.

1 Like

Burde vært større reaksjon. Vi er midt i en bear/bull transition, hvor markedet ikke helt vet hvor vi skal, bond markedet har priset inn et lite bear marked. I dag sier bond markedet at fed har mistet helt kontrollen. Er småpanikk i bonds

Der smalt det gjennom 2%!

Dette er sykt. 2-åringen er nå like mye som 10-åringen var for 2 mnd siden.
Kurven sier: Renteøkning frem til år nr 2, så massiv kutt fra fed og resesjon

2 Likes

Jeg synes sånt er fascinerende. At man alltid tror FED vil øke renten for mye og så kræsje økonomien. :see_no_evil:

Det er fordi økonomisk teori sier at en resesjon er bedre enn at inflasjonen løper løpsk.

2 Likes

Det er basicly fordi mange tror vi skal inn i resesjon uavhengig av hva fed gjør, men priser inn hva de tror fed må gjøre. Historisk så er det slik at alt bonds priser inn mer en 70% sannsynlighet pleier fed å gjennomføre

Som jeg har prøvd å si maange ganger; Hvordan skal man slå ned inflasjon med ekstrem negativ fed funds rate… Det går nesten ikke. Legg merke til hvordan bruktbilpriser kun går opp 1,5%, mens flypriser går opp 4,5%. Forflytter seg fra “pandemirelatert” til ikke-pandemi. mat opp 7%. Energi driver hardt. Og lønninger kommer ikke frem i dette, men bakes inn i det.

image

Det jeg sliter med å forstå som jeg gjerne trenger innspill på, er at alle amerikanere som jeg følger, som følger dette tett, forteller om sinnsyke økninger i rental og housing costs, men det kommer ikke frem i cpi. Dette er seriøse personer, men mange mener at den burde ha vært langt over 10%. Mange sier at de folkene de kjenner har økning på 15-25% siste året på tvers av ulike stater, mens printen sier 4% siste året.

3 Likes
1 Like

Jeg kan forklare det med kilder senere i dag om nødvendig. Bare si fra. Men dette bør være nok til at du kan raskt google deg til samme kunnskapsnivå jeg har på ett par timer.

Men kort fortalt så er det fordi kostnad ved å bo er delt inn i to deler:

Husleie økes konstant, men enkeltpersoner har ofte leiekontrakter som går over flere år. Derfor så økes ikke kostnaden ved å leie hver måned likt for alle, men leieboerne får gradvis økt leiekostnadene over tid. Det tar derfor ca 3 år før økning i leiekostnader er bakt inn i inflasjonstallene.

I tillegg, når du bor ett sted, så tenker du at kostnaden ved å bo er omtrent det den er. Du er derfor mye tregere til å oppjustere dine egne estimater for “hva ville det koste å leie en bolig som dette?” Og det er svaret på det spørsmålet som driver OER.

1 Like

Åpner nå, kommer tilbake senere! takk

Dette (gammelt innlegg) er også interessant og litt relevant:

image

Basert på ett innlegg i december 2020, så spådde han inflationary boom i 2021 :slight_smile:

Neste steg: inflationary bust? Men når er vel spørsmålet…

Bare å kose seg med bearlesestoff her (mye å lese) hvis man vil være bear:

This is Bubble 3.0 . Here, we will explore why I believe the financial markets are headed toward a third iteration of past economic meltdowns.

6 Likes

Bond-markedet er i sjokk.

2year 1.501
5year 1.921
10 year 2.011
30 year 2.309

diff på 5 åring og 10 åring er under 100 bps nå. Dvs snart null premium for å holde en 5 år lengre durasjon. 20 åringen har vært dyrere enn 30 åringen en stund, så den har vært der. Det flater ut.

1 Like

Ser ikke veldig bull ut

2 Likes

Ift kommentaren jeg kom med om at FED ønsker at aksjemarkedet skal korrigere en del(ikke for mye) for å fjerne inflasjon: Bullard så de samme tallene og gikk ut nå og sa “should be open to consider intermediate increase”. Var ikke nødvendig for han å bruke de ordene for å få ned markedet. Kunne ventet.

image

Yield eksploderer.

2 Likes

Vil ikke høy inflasjon virke prisdempende i seg selv?

Spør for en venn

Jo absolutt, men vi håper folk selger aksjer og ting som Bonds som ikke blir verd noe for og opprett holde kjøpekraften. Men alke får jo mindre penger til alt…

Men på 70 tallet virket det men man vet aldri 🥸

Ja og nei, inflasjon som holder seg gir inflasjonsforventning som gir lønnsvekst og spiralen er i gang

Nei, heller motsatt som Holmes sier.

Stabil inflasjon → stabile inflasjonsforventninger → stabiliserende faktor for priser.
Høy inflasjon → høyere inflasjonsforventninger → bidrar til å presse prisene oppover.

1 Like