Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Jada, det skjønner jeg også.

Men i bransjen jeg jobber har prisene blitt så høye at både vi og kundene våre avventer innkjøp av nytt materiell. Og det igjen kan jo etterhvert medføre et prisfall.

2 Likes

Det er grunnen til at inflasjon → resesjon er en frykt.

En annen mulighet er at med mindre omsetning, og høyere lønnskrav fra ansatte (fordi alt blir dyrere), så må dere øke prisene enda mer.

2 Likes

De er opp nesten 100% siden mars 2020, og resultatet er en volumnedgang på ca 40%

3 Likes

Hvis dere er opp 100%, så “leder” dere i forhold til inflasjonen.

Det er ikke sånn at alt stiger jevnt. Ting stiger i forskjellig takt, mye i en sektor i noen måneder, så mye i en annen sektor. Dere kan sikkert få mye lavere priser, og fortsatt “lede” i forhold til inflasjonen generelt hvis det er doblet på to år :slight_smile:

Men altså, Yara driver jo med noe folk “må” ha - men de stengte produksjonen fordi kostnadene var for høye i en periode pga gassprisene.

Feb 10 (Reuters) - St. Louis Federal Reserve President James Bullard said on Thursday that he has become “dramatically” more hawkish in light of the hottest inflation reading in nearly 40 years, and he now wants a full percentage point of interest rate hikes over the next three U.S. central bank policy meetings.

Within minutes, Bullard’s view became the market’s view, with rate futures contracts now fully pricing an increase in the Fed’s target range for its policy rate to 1%-1.25% by the end of its policy meeting in June, with some bets on an even steeper rate hike path.

3 Likes

Value = :fire:
Growth = :face_with_symbols_over_mouth:

Growth er jo allerede totalt bombadert, kan det gå lengre ned?

lol.

Absolutt. Tesla med P/E på 189, er de i det hele tatt billig over 40 P/E? Gitt all konkurranse som kommer. Jeg tror vi ser en drøss av emisjoner og noen konkurser på de verste eksemplene i US. Finnes lignende kandidater på OSE og, men vet noen her er litt hårsår hvis jeg nevner navn :slight_smile: Hvorfor kjøpe Scatec feks på disse nivåene enn Aker BP som er på lavere nivå en pre-pandemic og vi har nå et potensielt energiunderskudd på verdensbasis i lang tid.

2 Likes

@anon80503862 Det kommer en melding i morgen eller mandag. I morgen er fed bond purchase schedule renewal, så det er naturlig at de kommer med en intermediate melding, som jeg regner med et bond purchase stans. Hvis ikke de gjør det så mister de all kredibilitet. Det er en ren skandale at det pågår qe med inflasjon på 7,5%. De hadde en sjanse i høst, men valgte å se bort i fra det. De holder på å miste hele markedet.

Øverst til høyre.

2 Likes

Men da måtte Powell sikre seg gjenvalg :slight_smile:

Nå har Biden gitt dem klarsignal, demokratene sier de forventer at noe må gjøres osv. Det var ikke tonen for 3-5 måneder siden. Dessuten var man fortsatt i pandemipanikkmodus - nå er folk lei osv og vil leve som normalt.

Politisk er det mye smartere å gjøre noe nå, men ja - de må gjøre “noe” :slight_smile:

1 Like

Disse er fine. Skal man høre på noen som helst lengre?


2 Likes

Oppegående type:

Fra Bluebay, som selv ligger med negativ rentedurasjon i sine fond ( -1,3 år.)

This week’s US CPI report saw a new 40-year high print for headline and core inflation. In the wake of this, inflation fears have continued to build, leading to speculation that the Fed may announce a hike of 50bp as early as March.

We think that this outcome is unlikely and that we are close to the inflation peak.

Although we continue to hold the view that it will be slower to fall than many expect, we look for the Fed to tighten policy at a measured pace in the coming months, in an echo of the 2004-6 monetary policy hiking cycle.

We believe that a 50bp hike could do more harm than good as it could be seen by markets as a tacit admission of a policy error, requiring policymakers to jam the brakes on much more abruptly and raising recession risk in the quarters to come.

Given the Fed will seek to maintain the expansion in the context of its dual mandate, this advocates a measured response to policy normalisation. In this context, aggregate projections for nearly seven hikes from the Fed – taking rates to 1.65% at the end of 2022 – look appropriately priced, albeit we retain more upbeat projections for growth and inflation into 2023 and beyond, warranting an ongoing short-duration bias in US rates.

Og der kom den

Må si at du har holdt oss veldig godt oppdaterte @havana12, setter stor pris på det! :sunglasses:

11 Likes

1 Like

Rentene settes opp.
Markedet tryner når man oppdager at folk flest har fått svakere kjøpekraft.
Rentene settes ned igjen.
Markedet dundrer opp igjen…inkl vekstaksjer.
Er dette det rådende narrativet nå?

Grovt forenklet😅

Det er vel ingen som kan spå eksakt scenario, men man kan vekte forskjellige scenarioer i forhold til sannsynlighet og posisjonere seg i forhold til flere av disse.

1 Like

Fasit hadde vært fint😜
Selv har jeg valgt å ta en del gevinst i det siste.
Sitter ca 27% cash + lånerammer.
Eier stort sett kun verdiaksjer + noen fallende kniver jeg nekter å ta tapet på😏
Mesteparten står i Landkreditt Utbytte og DnB Tek.
Tør ikke å være helt ute.
Anyway - nå er det helg​:beers::partying_face:

3 Likes