Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Russland kommer til å gå inn. (Økt forventning, trolig neste uke). Oljen kicker opp 5% på nyhetene nå. Wti olje +5%! Markedet priser det inn. Fallet tiltar på børs, perfekt inngang for Putin. Alt for mye for markedet å ta innover seg. Flyktes til treasuries

1 Like

Krig til uken altså? Av alle ting markedet skal være påtatt skremt / volatilt av, så må krig i Ukraina være desidert minst plausibelt.

Det er ren spekulasjon. Jeg trodde de skulle gå inn tidligere, de har 70% av alt utstyr klart, feltsykehus, blod, 7 krigsskip i Svartehavet, alt utstyr i alle posisjoner er på plass nå.

Men at oljen går 5% er ikke til å leke med! Jeg reagerer mer på de enorme yield bevegelsene og olje enn jeg hører på amerikanske medier selv om det er det de reagerer på. Er store bevegelser, så mange som tror det.

1 Like

For hva det er verdt (les: ingenting), så holder jeg det som 0 prosent sannsynlig at det smeller i Ukraina. At det spekuleres og herjes på markedene som følge av spekulasjoner er nå så. Tror man skal være varsom med å sammenblande volatiliteten med faktisk sannsynlighet.

Edit:

Oisann, visste ikke at de tok den så langt. Mildt sagt spesielt.

1 Like

På den annen side, er det vel ikke utenkelig at USA kan fremprovosere noe greier, alla White helmets, presse Ukraina til å angripe Donbass, og Russland blir nødt å svare?

1 Like

Hmm hvor går pengene inn nå

1 Like

Jo, holder et sånt type scenario som desidert mest plausibelt. De har jo allerede vært ute og anklaget russerne for å forberede en false-flag operasjon som påskudd. Klassisk spook-business: anklag motstander for det du selv planlegger / er skyldig i.

Uansett, her må det nesten være en løs kanon som har sagt noe uvørent eller en journalist som har tatt for mye tran.

1 Like

Russland forstår jo at de ganske enkelt må ta beslutningen om invasjon for å virke troverdig, all logistikken må være på plass osv. Om de derimot selv ønsker invasjon er vel fortsatt uklart? Eller?

Da gjenstår det enkle, men dog så kompliserte spørsmålet: Hva ønsker USA egentlig?

Jeg tror de får det som de vil initielt, men ikke nødvendigvis med ønsket utfall.

Game theory på høyt nivå det her.

1 Like

Kommer Russland til å invadere Ukraina før mandag?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Gud vet, men noen særinteresser skal på død og liv eskalere. Så kan man spekulere i vei rundt hvorfor.

2 Likes

Høyt prisede børser, rekordmange nye investorer har entret markedet, stigende renter, høy inflasjon, seddelpresse på høygir som setter på bremsene og nå mulig krig.

Begynner å minke på grunner til at børsene skal oppover nå.

2 Likes

Grunnen til å reagere på at Russland invaderer Ukraina - hvis det skjer - er ikke krig, men sanksjoner/motsanksjoner som eventuelt blir utløst av en sånn konflikt. Årsaken til at USA har en så sterk interesse er hvor stor del av verdensmarkedet for våpeneksport begge landene har, etter min mening.

5 Likes

Mange medier skriver invasjon er uunngåelig, USA sier også de frykter innovasjon. Hvorfor tror du ikke det skjer? Putin er jo crazy, kan finne på hva som helst.

2 Likes
1 Like

Putin er en 100 % rasjonell aktør i geopolitikken. Å tro på krigspropaganda og krigstyper i mediene er derimot crazy, det er sikkert.

10 Likes

La oss se hva som skjer og hvem som er crazy.
Jury’s still out :kissing_heart:

Det var den renteoppgangen

Fed dropper ikke kjøp av bonds, rett i underkant av 20 B siste 4 uker vs 120 mrd i november.

Bull

Putin/Biden prat er også bull.

For Guds skyld håpe det ikke blir krig.

4 Likes

Never forget.

image

3 Likes

Det er om mulig enda dummere nå:

Edit:

Dette er også påfallende, og bekymringsverdig. Journalister nektes tilgang til de (amerikanske) militære styrkene. Bryter med all vanlig praksis.

2 Likes