Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Noen utdrag fra artikkelen (ikke helt samme bull tolkning som du gjør?)

U.S. Treasury yields fell and prices gained in volatile trading Friday as investors flocked to safe-haven assets amid the escalated geopolitical tensions between Russia and Ukraine

“My suspicion is they’re going to keep raising rates until something breaks, which is always the case,” Gundlach said.

2 Likes

Det som skjedde på fredag var alt annet enn bull, det var massekjøp av obligasjoner på tvers av hele kurven. Flukt fra aksjer til obligasjoner. Samme skjedde med gull/krypto spread. Krypto falt, gull steg.

Markedet har ikke bestemt seg om krypto skal behandles som en slags inflasjonshedge eller som vix drevet av kombinasjon sentiment og likviditet

Hvis markedet går mot januar low er jeg så spent på hva som kommer til å skje hvis det bryter litt lavere. Hele buy the dip gjengen får en utrolig tøff dag den dagen man innser at markedet faktisk ikke kun går oppover som de siste 13 årene.

4 Likes

Buy the dip folka er de eneste som forstår at aksjemarkedet ikke kun går oppover :slight_smile: Dvs, de selger oppgang for å ha kontanter til å kjøpe neste fall.

Det er når de passive investorene som dytter penger i indeksfond bestemmer seg for å selge at markedet krasjer.

4 Likes

Skjønner hvor du vil, tror ikke verdens tredje største økonomi Japan har samme tankesett som buy the dip strategien som det alle her tror skal skje, at man kan ha tiår uten positiv avkastning :slightly_smiling_face:

2 Likes

-1% pre-market i us.

image

S&p og Nasdaq er 1 medium dårlig dag unna å sette ny low fra januar low, og HELE 8% bull-rally fra januar opp til en foreløpig bear trap er da borte. det var uke etter uke rekord-inflow fra retail i denne perioden. Er så spent på hva det gjør med markedet om man ruller over på nytt for å sette lows. Spesielt hvis flere begynner å selge indeksfond.

FOMC møte i dag. de kan sjokke markedet ved å kjøre intermediate rente opp for å skape kredibilitet, for den er helt borte. Tviler på at de tør… Kom også en FT artikkel med en tidligere FOMC medlem som sa at fed ikke aner hva som vil skje når de kjører QT, og at de er genuint redde for det. Lett å forstå egentlig, det er fortsatt et 13 års prøveprosjekt hvor man nesten aldri har strammet inn. Sånn går det når man prøver å forlenge en syklus mye lengre enn man bør gjøre, hangover blir kraftig… Farlig financial engineering

image

Bloomberg commodity index hitta en ny all-time high i dag, kan man gå mot inflasjon på 8% i febuar?

1 Like

Hva skjer med OSEBX dagen etter eventuelt angrep på Ukraina ?

  • Opp >2% pga olje
  • Opp 0-2 %
  • Ned 0-2 %
  • Ned 2-5 %
  • Ned > 5 %

0 stemmegivere

Akkurat dette poenget er noe jeg føler er underforstått eller underkommunisert. Så og si alle norske lønnstagere som ikke er i Statens pensjonskasse er passive kjøpere av aksjer igjennom pensjonssparing. Det er vel slik i de fleste vestlige land også. Dette må være med på å booste aksjekurser siden indeksfond kjøper i de samme selskapene. Når ting begynner å falle. så kan det falle lenge og dypt med den effekten at pensjonskontoen reduseres dramatisk. Jeg synes det er skummelt, for vi har sett i USA hvordan pensjonsfond har blitt desimert under økonomiske kriser.

3 Likes

Folk tror at de passive sparerene vet hvordan de skal selge seg utav fond? Det blir en slow unwinding isåfall.

Jeg tror at det mange gjør er at de velger en offensiv spareprofil hos leverandøren (Storebrand/DNB Liv/etc.) fordi de ser at den har gitt høyere avkastning. Men de faller raskest og dypest. Så får de panikk og selger nær bunnen.

En liten digresjon: Min mor jobbet i Posten da DnB overtok Postbanken. Da startet det et veldig kjør for å lokke folk med mye penger på konto til å kjøpe fond. De brukte da en graf med historisk økning på å overtale spesielt eldre til hvor smart dette var. Så kom finanskrisen og fondene stupte i verdi. Min mor fortalte hvordan gråtende eldre stod i luken og var desperate etter å selge. BEgrep som og “realisere tap” og “buy the dip” ville ikke hjelpe en dame på 75.

Moralen i historien er at også fond kan falle mye, og at en reduserer risiko betraktelig når det nærmer seg pensjonsalder.

Tja, hvis du ser på nettokjøp og salg av aksjefond, så virker det som at mannen i gata er meget påpasselig med sine egne forvaltede fond i hvert fall. Det skal ikke mye surt børsklima eller overoptimisme til før det endres og byttes fond, skal en tro overskriftene som en del banker og fond sender ut.

Men om mannen i gata har fått øynene opp for at pensjonsfondene også kan selges og kjøpes, er jeg usikker på. Det kan bli stygt om han oppdager at han kan selge fondene og sitte i cash på de kontoene, hvis børsene begynner å blø skikkelig…

1 Like

De aller fleste større fond kjøpt er global obligasjon/aksjefond, de blir ikke påvirket av nordmenn…
Nordmenn /europeere liker ikke finans eller finansielle produkter på samme måte, vi skal gjerne være long i enkeltselskaper, fond eller ingenting.
I Norge vet ikke 1% av befolkningen hva eller hvordan man handler opsjoner, mens retail i usa er det ca 50/50 volum i opsjonshandel og aksjehandel.

Det er et reelt problem for svingninger i markedet at så stor andel har begynt å trade opsjoner- skaper lav likviditet og stor spread i open market.

I Norge ringer man meglerhuset/banken, i us selger/kjøper man mye ETF’er. Det er like enkelt å kjøpe/selge som en aksje, mye mer tungvint å ta det på den tradisjonelle måten. Det er nå etf’ene får hard motvind fra salg at det blir ekstra tøft å være long.



1 Like

Helt greit å være fanget her i «bjørnefella» med min xact bear i dag

Omx -3%

5 Likes

“Buy the dip” har jo vært lurt frem til nå, men magefølelsen sier at det utgår denne gangen. Føler vi skal langt ned :slight_smile:

3 Likes

Dekket inn en større andel short utover dagen i pre market i dag. Har fortsatt eksponering, men gått litt fort siste dagene.

Nasdaq torsdag -2.10%
Nasdaq Fredag -2.78%
Nasdaq i dag pre market: -1.10%

-6% for hele indeksen på tre dager er ganske juicy.

Også en observasjon som jeg ser nå for første gang i år:

Nasdaq 100 er ned 1% pre market nå. Top 7 selskaper(med vekting rundt 45%) er ned mer enn resten av de 93 i indeksen. Den utviklingen har jeg ikke sett før. Det samme betyr at de “mindre tech” aksjene holder indeksen høyere enn det de største klarer i dag.

Jeg ser ikke på det som bullish. Disse selskapene ble brukt som safe heaven siste halvdel av 2021, og har stor påvirkning på indeksfond etc. Det ble også brukt som et investeringsargument av samtlige på wall street at disse investerte man i nå for å gjemme seg. Dvs det motsatte bør gjelde hvis de begynner å falle. Men det er en endring det er verdt å merke seg.

4 Likes

Sikkert lurt, men jeg tør ikke ta noen trades her

Haha @holmes der er vi ganske forskjellige, jeg driver kun med trading. Men liker måten du hedger deg på! Mange som ikke gjør det, merkelig nok

1 Like

Er spent om BEAR NQ100 på Nordnet skal få kjørt seg i dag. 14:30 skal James Bullard komme med statements, han sa at renta måtte opp minst 1% innen juni forrige uke. Nå spørs det om han backpeddler og at FED skal fortsette som vanlig, eller ikke. Hvis ikke; så er vi bare i startfasen av nedgangen.

Huh? Kanskje vente til emergency fed møtet som begynner 17:30 norsk tid er ferdig først, eller?

Han venta ikke med å uttale seg sist gang :sweat_smile:

Godt mulig han har fått en slap-on-the-wrist denne gangen da. Denne dagen blir iallefall uhyre spennende. FED er virkelig i en “damned if I do, damned if I don’t” situasjon.

1 Like