Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Tror ikke den har daglig rebalansering. For man kan sitte over med den.

Bear bull til nordnet kan du drite i. Har du før og etter handel kan den trades fra 10.00 til 2230

Produktet MÅ ha daglig (eller i det minste jevnlig, men aldri hørt om noe annet enn daglig) rebalansering for å holde gearingen konstant. Ja du kan overnatte i slike produkter, men da bør du ha en særdeles god grunn til å anta at retningen er uniform. Hvis underliggende går opp en dag og tilbake til utgangspunktet neste dag, ender du altså i minus pga. rebalanseringen.

1 Like

Den har nok rebalansering, men tror ikke den er daglig. Skal lese meg litt opp på prospektet. Har kun overnatta 2 ganger men ser folk som kjører den i mye lengre tid.

Finnes det et bear-produkt av indeks som ikke har gearing og stort volum ?
(Dvs 1:1 men motsatt)

Det er jo dritkjedelig :stuck_out_tongue: må ha gearing

Med nok volum blir det ikke kjedelig.
Kjedelig å tape på rebalansering.
Hvis man ønsker gearing kan man heller låne selv. Da må man betale renter men slipper rebalanseringstapet.

9 Likes

Sjekk f.eks. årsresultatet for to like instrumenter, der den ene er 2x og den andre uten gearing, så ser du faren/kostnaden ved denne rebalanseringen i et volatilt marked.
Når alt går riktig vei dag etter dag, så er alt fryd og gammen.

1 Like

Du finner enkelt girede instrumenter som har prestert dårligere enn samme instrument uten giring, til tross for riktig retning og positiv avkastning på årsbasis…

2 Likes

Det er en bitte-liten men systematisk effekt som blir viktigere med lenger tidsskala. Illustrerende å leke seg med 1, 3, 5, 10 år chartene i SQQQ f eks i Nordnet. Men fra dag til dag er effekten tross alt liten ift. bevegelsene du forsøker handle på. Så å overnatte trenger på ingen måte være hodeløst så lenge det ikke blir vane :slightly_smiling_face: Hovedpoenget er vel at disse produktene ikke er egnet for mellomlang eller lang sikt, da får man systematikken i mot seg.

Yes, 1x bear eller long + egen belåning gir det jeg mente med “flytende gearing”. Av nysgjerrighet, finnes produkter med innebygd flytende gearing? Hva slags navn har disse i så fall? Disse er i så fall kompliserte å forvalte og må annuleres hvis gearingen blir for stor.

1 Like

Gearing koster alltid litt penger. Det er bedre å gå 100 prosent inn i 1x enn 50 prosent inn i 2x.

2 Likes

Jeg bruker DNBNOROBX som speiler OBX 1:1 (bull). Den kan handles i store volumer på sekundet, som en aksje. DNB stiller både kjøper og selger. Relativt beskjeden spread. (Ca 0,16% spread - diff mellom kjøper og selger)
Men savner en som er 1:-1

3 Likes

Husk at det jevnlig er splitter og spleis i disse produktene, så det må tas med i chartet.

Uansett nå er vi i et bear market. Volumene faller over alt.

2 Likes

Korrigert for splitt sto SQQQ i 494595 februar-11-2010.
Fredag var kursen 43.3.
Nedgangen over 12 årsperioden er altså 99.9912 %.
Vi forstår da at på lang sikt dominerer rebalanseringen totalt og for å estimere daglig effekt kan vi se bort fra utviklingen i underliggende.

Det er 3025 volumbarer mellom feb-11-2010 og feb-18-2022.
Den daglige effekten av rebalansering blir da 0.31% tap (geometrisk gjennomsnitt).
Som sagt, ikke nødvendigvis hodeløst å overnatte, men dette er den systematiske effekten edgen din må overvinne.

EDIT: korrigerte denne med en grundigere analyse i post #2685.

4 Likes

Det var nylig en splitt dvs iår såvidt jeg fikk med meg.

Uansett portisen min vokser seg feit på SQQQ trading, så tenkte det var greit å dele med andre bjørnevenner.

Siden snittet nå ser ut til å være røde portiser sålangt øye kan se.

3 Likes

Ja det var en 1:5 split i SQQQ 13. januar, du ser dem i Tradingview (estimatet mitt over er altså korrigert for alle splits).

Takk, var ikke obs på SQQQ og at den så lett kunne handles gjennom norske meglere :+1: :slightly_smiling_face:

1 Like

Men du bør ha før og etterhandel.

Det skjer ofte mye tidlig på dagen i før handel og mye i etterhandel.

så man går glipp av mye oppside ved å ikke ha det.

1 Like

Hvor lenge vil frykten for krig presse markedet nedover så lenge det ikke skjer noe ?
Legg merke til at frykten stiger på ettermiddagen hver dag når USA våkner. Jeg har med hell kjøpt litt på ettermiddagene og solgt neste formiddag.
De negative artiklene om krig dukker gjerne opp i avisene sent på dagen.

Ut neste uke. Hvis det ikke har skjedd noe før månedsskiftet tror jeg markedet konkluderer med at ingenting skjer.

5 Likes

Dobbel bunn Sp500 - poff oppover. Alternativt rett ned? :joy::fireworks: