Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

SQQQ er ikke noe man bør sitte langsiktig i, når det går feil vei som du ser.

Med hyppig handel bør du velge AF-konto hos Nordnet, med valutakonto, så du slipper vekslingsgebyr ved hver handel.

Skatt på gevinst på AF-konto betyr mindre enn å kunne få fradrag for tap i slike produkter etter min mening. Det er ved tap du får problemer og trenger en hjelpende hånd, ikke når det går bra.

Det bør også vurderes en megler som tilbyr før- og etterhandel.

Har det hos Pareto, de har EKSTREMT mye billiger valuta opplegg enn Nordnet.

2 Likes

Xact-bear synes jeg er bra, en ETF (som er tryggere) med bare 1,5 ganger gearing og lite olje eksponering. Lav spread, men valutakostnader om du ikke har SEK konto og trader mye.

En oppgang på 16,63% i år og underliggende er -10,38% så her har faktisk rebalansering gitt meravkastning (det fungerer begge veier, noen gang meravkastning, andre ganger underavkastning, kommer an på hvor mye det svinger).

5 Likes

Futures har nå brutt ned forbi januar low.

1 Like

Nasdaq da eller? Er vel endel igjen for S&P.

Omxs30 er på sitt laveste siden 11 mars 2021

2 Likes

Begge. s&p 4300 nå. Bruker kun close som referanse, ikke intradag. Low 4326 27 januar.

Futures er fortsatt futures. så må uansett “holde” til i morgen… kan bli en artig uke om det ikke kommer noe positive nyheter snart.

De som kjøper og selger finansielle aktiva i Russland er hvertfall enstemmig i dag om økt sannsynlighet for invasjon nå?

Krakket i dag på Moscow index på snart -10% i Russland er overraskende stort.

2 Likes

Litt glad for de 250 SQQQQ jeg overnatta med fra fredag. Men blir nok ALL inn imoregen kl 10 :stuck_out_tongue:

Target for den større HS-formasjonen er på ca 3600 som også passer bra med toppen fra september 2020. Om ikke så mye annet :stuck_out_tongue:

Jeg tenker markedet er på max frykt nå, så hvis det ikke blir noe krig, så får man fort et relativt stort hopp opp. Alternativet er krig og et solid korreksjon nedover. Aner ikke hvilken vei det vil vippe. :slight_smile:

6 Likes

Passer fint med en annen ticker (NQ1!) :slight_smile:

Ikke helt klart brudd ned enda i mine øyne. Men tenker fundamentale nyheter kan være trigger i så fall. Og da er det to muligheter: krig, og FED møte i mars.

1 Like

Jeg er enig veldig kortsiktig, jakter også etter en ny dead cat bounce samtidig som jeg er short.

Til hovedproblemet, og til kjernen av problemet som jeg har påpekt lenge nå som allerede har truffet finansmarkedene, likviditeten som har kollapset:

For hva trodde folk faktisk skulle skje med likviditeten i finansmarkedene så snart man stoppet å sprøyte inn 120 millarder dollar i verdens største finansmarked, eller 1 trillion kroner, eller 2,5x norsk bnp HVER MÅNED i 1,5 år? S&P var opp 90% opp fra covid bunn til topp i desember på under 2 år.

Hvem skal holde de inflatoriske aksjeprisene der oppe?! Vi har makset alle finansielle virkemidler, og det skal holde av seg selv - ikke bare når markedene er “alene” men man skal aktivt fjerne likviditet med QT senere i år. Liten reminder på hva likviditet for markedene faktisk er?

image

Hvis man skulle få en bounce fra en politisk løsning i Russland, så går det veldig fort før investorer forstår at det er ikke der problemet uansett.

Total kollaps i Moskva, INDEKSEN er ned 14% nå!

3 Likes

Interessant dag, spesielt siden det kun er futures som kan trades i USA, ikke selve indeksene. Lurte på hvorfor ikke markedet åpnet og det er jo fordi det er Presidents day i USA. :see_no_evil:

5 Likes

Nå blir det spennende å se føljetongen av fordømmelser / sanksjoner og hva de russiske troppene foretar seg.

  1. Betyr dette at det blir full frys av likviditet til Russland og russiske selskaper, slik det ble presentert av Boris Johnson i dag? Eller er dette en «mildere» variant fra Putin’s side sammenliknet med en militær invasjon av landet?

  2. Hva gjør de russiske styrkene? Blåser de av øvelsen og trekker seg tilbake, eller må de holde seg i nærheten for å overvåke at de nye selvstendige områdene ikke blir angrepet?

Skal innrømme at jeg ikke helt ser hvordan dette vil spille seg ut i forhold til worst og base scenario målt mot risikoappetitt. Alle er vel enige om at dette er å krenke et annet lands suverenitet, men overlater det til en annen tråd å diskutere hvem som har rett til å foreta seg hva.

Her ønsker jeg rene markedsbetraktninger velkommen hvis noen tørr å driste seg utpå glattisen.

Så at valutamarkedet responderte med umiddelbar risk off, før det reverserte seg noe.

2 Likes

Det virker som sanksjonene kommer nå. Om de blir mindre kraftige enn ved bombing av Kiev vites ikke.
Det snakkes om å lamme hele deres finansielle system og at det vil bli umulig for Russland å handle i Pund, Euro og Dollar.

Jeg leste dette før i dag jeg også, men var ikke sikker på om det var aktuelle sanksjoner for alle utveier med unntak av full retrett.

Spennende tider, blir særdeles interessant å se markedets reaksjoner.

Synes det er fryktelig vanskelig å spå. På den ene siden har markedet allerede priset inn en eller annen form for relativt alvorlig konflikt.

På den andre har konflikten nå fått en mer avklart og kjent vei fremover. USA og Europa må enes (eller ikke) om sanksjoner, og Russland insisterer på at de ikke vil gå inn og annektere områdene det er snakk om i Øst-Ukraina.

Den resterende usikkerheten består i om/når/hvordan Russland eventuelt går inn med «fredsbevarende» styrker eller ikke. Og den slags har markedene håndtert ganske greit tidligere (Georgia, Krim mv.).

For å komplisere ting ytterligere jo er markedet shaky foruten denne jokeren, så mavefølelsen er mer negativ enn noe annet.

Jeg tør heller ikke spå.
Det blir nok et betydelig mindre fall enn om Kiev ble bomba.
Er helt blank på hvor børsene går imorgen .,.,.
Det blir garantert sanksjoner. Men hvor sterke ?
Tror mange puster lettere, foreløpig jaffal.

Smart trekk av Putin når han først hadde malt seg inn i hjørnet.

Usikkerhet er det verste mennesket vet.

2 Likes

Det virker som om sanksjonene er noe mildere enn worst case, slik jeg leser det. Det blir dog verre hvis dette utarter seg til en fysisk invasjon:

– Vi minner om at enhver ytterligere militær aggresjon mot Ukraina vil få enorme konsekvenser og store kostnader som svar.

2 Likes