« en helt vanlig tirsdag»
RUSSIA WILL ACKNOWLEDGE SEPARATIST CLAIMS TO MORE LAND - IFAX
Da vet vi at målet er minst hele donbas. ( de har bare 50%ish idag). Og kanskje mer inn i landet.
Ah! Kanskje man kan få litt krig og EU må skyte seg selv i foten ved å stoppe importen av gass fra Russland?
Jeg tror økonomien hadde vært bedre om man ikke hadde stengt ned verden i to år basert på hysteri og skremsel. Tror ikke du?
Norge dras jo av olje. Mye annet er ned.
Tyskland har masse handel med Russland og er helt avhengige av gass fra Russland og via Ukraina. Er vel ned rundt 2,5% nå. Ser at resten av Europa chiller ganske pent. Oslo børs er faktisk 0,5% i pluss.
Jeg har ikke noen sterk formening om OBX siden den har mye olje og råvarerelatert, men andre vestlige børser tror jeg har mer nedside i sikte. Jeg tok forresten årets første trade og tjente noen kroner på salg og kjøp av xact bear, men er tilbake med samme antall andeler i xact bear nå.
US500 er opp ca 0,5% fra bunnen i dag. Bunnen var på den horisontale støtten fra okt/nov 2021. Er et godt stykke ned til halslinjen hvis man kjører intradag (som jeg mener man skal).
Mens DAX og OMX har brutt ned allerede
Ganske dårlig likviditet i markedene synes jeg taler for videre nedgang, men kommer jo noen pluss dager på veien nedover selv om jeg skulle få rett. Det har først gått utover small cap og growth, men sprer seg nå kanskje mot større indekser og large cap aksjer.
Det er eneste grunn til at markedet følger med på det.
Producer production index i Tyskland var opp +25% yoy uten energipress videre som vi ser nå
En ekstremt viktig innsatsfaktor er energi, og vi er snart i krisemodus der nå.
Januar 22:
All commodity opp i snitt +5% siden 31/01. Gir enormt inflasjonspress og da er vi tilbake til hovedproblemet. Dette er helt ekstremt.
Olje snart i 100 dollar.
Triggere:
- Russland går videre forbi områdene allerede utenfor Ukraina sin kontroll
- FED sitt rentemøtet 16. mars
- CPI-tall for USA (rundt 10. mars?)
Oljeprisen henger sammen med det første punktet over. Hvis Russland invaderer Ukrainsk kontrollert Ukraina, så kan det finne på å komme olje/gass sanksjoner. Da kan prisene der gå helt crazy.
Tenker US500 må over den “prikkede” linjen for at ikke markedet når som helst bare går ned uten trigger. Over der mener jeg en av triggerepunktene over må slå til for å kunne trigge kursen ned gjennom støtten.
Må huske å plokke opp noen gode bull caser når stormen står på som verst da Sier ikke at tiden er inne enda, men om man ser på smal/mid-cap, såå
hvorfor tror du russland valgte akkurat dette øyeblikket å gå inn?
Er helt perfekt energikrise som gjør at vesten ikke tør å gjøre noe- hele Europa går i resesjon om man putter sanksjoner på Russland vedrørende energi
Fint tidspunkt ja. Spørsmålet er om de faktisk går inn i resten av de områdene, eller om de stopper der. For nå. Jeg tenker det. Så kan de heller kjøre videre om et par år. Jeg tror ikke sanksjonene nå blir så ille.
Putin har ikke så mange år, Jeg tror de minimum tar hele donbas. og litt område nord for krim slik at de får ferskvannet sitt.
Det er det her med risk/reward da…
Jeg gidder ikke spekulere rundt det, etter min mening er det alt for mange som har en litt for sterk mening som plutselig blitt krigs og geopolitiske eksperter, så jeg trenger ikke å bli det samme. Etterlater det til noen flinke folk jeg følger, også får man bare se hva som skjer egentlig. Jeg ser kun på militære bevegelser, og de er klare for invasjon så får utfallet bli som det blir…
Men en reminder: Russland sa for en uke siden at de trakk styrkene sine tilbake fra grensa og til permanente baser, så det de sier er bare tull. Det er akkurat samme styrkene som blir beordret inn i Ukraina nå. Det ligger i hvertfall til rette for å gjøre hva enn Russland selv vil.
Vi eier 1% av verdens aksjer. vi eier i alle markeder som er åpne for vesten.