Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

-1,75% står det her

Nivået er vi i hvert fall enige om 4267-ish. Veldig rart at Tradingview og finance.yahoo.com viser såpass forskjell i prosent…

Det ene er E-Mini S&P 500 Mar 22 (ES=F) og det andre er US500. Tenkte dette var samme papiret, men det er det kanskje ikke.

Btw, håper ingen har shortet den norske børsen.

Crude Oil
94.67
+3.60(+3.95%)

Norge har vel heller ikke kunnet eksportere fisk til Russland på lenge, så tenker varehandelen vår med Russland har vært relativt begrenset.

image
Norge er faktisk et relativt stort eksportmarked for Russland. Kan bli interessant framover. :see_no_evil:

1 Like

Hva skjer i DAXen? :scream:

-4,47%

Nordnett spår -1% (0,7-1,3) ved åpning (etter 5 min)
Må legge til at de har bomma en del i det siste, bl.a igår.

1 Like

Krigen er bare toppen, volumene faller jo jevnt over.

Samtidig er det vel fed sin stop i kjøp og økt rente som egentlig drar ting ned. krigen vare øker tempoet.

I dag blir

  • Black tuesday
  • Return of The stonk tuesday
  • En helt vanlig tirsdag

0 stemmegivere

Næss peker på at de to regionene ikke er av økonomisk betydning. Dessuten tror han Nato-nasjoner vil holde tilbake de aller hardeste sanksjonene i tilfelle situasjonen skulle eskalere ytterligere.

– Dette er en løsning som ikke er dramatisk for finansmarkedet og som kommer til å blåse over. De har vært stridigheter i de regionene i åtte år, sier han.

– Vår analyse er at konflikten vil ha lite å si for børsnoterte selskaper utenfor Ukraina og Russland.

2 Likes

« en helt vanlig tirsdag» :joy:

1 Like

RUSSIA WILL ACKNOWLEDGE SEPARATIST CLAIMS TO MORE LAND - IFAX

Da vet vi at målet er minst hele donbas. ( de har bare 50%ish idag). Og kanskje mer inn i landet.

Ah! Kanskje man kan få litt krig og EU må skyte seg selv i foten ved å stoppe importen av gass fra Russland? :stuck_out_tongue:

Jeg tror økonomien hadde vært bedre om man ikke hadde stengt ned verden i to år basert på hysteri og skremsel. Tror ikke du?

2 Likes

Norge dras jo av olje. Mye annet er ned.

Tyskland har masse handel med Russland og er helt avhengige av gass fra Russland og via Ukraina. Er vel ned rundt 2,5% nå. Ser at resten av Europa chiller ganske pent. Oslo børs er faktisk 0,5% i pluss.

Jeg har ikke noen sterk formening om OBX siden den har mye olje og råvarerelatert, men andre vestlige børser tror jeg har mer nedside i sikte. Jeg tok forresten årets første trade og tjente noen kroner på salg og kjøp av xact bear, men er tilbake med samme antall andeler i xact bear nå.

US500 er opp ca 0,5% fra bunnen i dag. Bunnen var på den horisontale støtten fra okt/nov 2021. Er et godt stykke ned til halslinjen hvis man kjører intradag (som jeg mener man skal).

Mens DAX og OMX har brutt ned allerede

Ganske dårlig likviditet i markedene synes jeg taler for videre nedgang, men kommer jo noen pluss dager på veien nedover selv om jeg skulle få rett. Det har først gått utover small cap og growth, men sprer seg nå kanskje mot større indekser og large cap aksjer.

2 Likes

Det er eneste grunn til at markedet følger med på det.

Producer production index i Tyskland var opp +25% yoy uten energipress videre som vi ser nå
En ekstremt viktig innsatsfaktor er energi, og vi er snart i krisemodus der nå.

Januar 22:
image

All commodity opp i snitt +5% siden 31/01. Gir enormt inflasjonspress og da er vi tilbake til hovedproblemet. Dette er helt ekstremt.


Olje snart i 100 dollar.

Triggere:

  • Russland går videre forbi områdene allerede utenfor Ukraina sin kontroll
  • FED sitt rentemøtet 16. mars
  • CPI-tall for USA (rundt 10. mars?)

Oljeprisen henger sammen med det første punktet over. Hvis Russland invaderer Ukrainsk kontrollert Ukraina, så kan det finne på å komme olje/gass sanksjoner. Da kan prisene der gå helt crazy.

Tenker US500 må over den “prikkede” linjen for at ikke markedet når som helst bare går ned uten trigger. Over der mener jeg en av triggerepunktene over må slå til for å kunne trigge kursen ned gjennom støtten.

2 Likes