Det er dedikert en hel tråd til temaet. Så får man sammlet all den debatten en plass.
Kunne ikke vært mer uenig, syntes det er helt på bærtur det du sier!
Selve Russland/Ukraina er ikke relevant, det er sanksjonene og motsanksjonene som er max bearishness, og det er sanksjoner som potensielt kan knekke økonomier!
At den tidligere russiske presidenten Medvedev som tweeter maks 10 ganger i året går ut og sier at Europa kan forvente seg “very soon” å gå direkte i resesjon av ekstrempriser av gass er det mest truende du kommer til å få høre av russisk side noen gang, det er deres sterkeste kort
Kom noen overskrifter om snarlig Iran avtale. Da skal du se olja løsner litt
Spennende tider vi lever i. Tror vel neppe markedet helt kommer til å roe seg med det første
Må vel kunne diskutere sanksjonene og motsanksjonene her, om ikke man går inn i hvorfor og hvem som har rett osv.
Forresten litt interessant det med at de går ut og offentlig skraper hele Nord Stream 2. De kunne nesten like gjerne bare trenert det til evigheten.
Good times i USA, selv med utsikter til høyere priser og svakere økonomisk vekst (?)
USA: FORELØPIG PMI-SAMMENSTILT 56,0 I FEB (TIDLIGERE 51,1)
Oslo (Infront TDN Direkt): Foreløpig sammenstilte tall for innkjøpssjefsindeks (PMI) i USA var 56,0 i februar, mot 51,1 foregående måned.
PMI for industrisektoren var 57,5 i måneden, mot 55,5 måneden før og ventet 56,0.
PMI for tjenestesektoren var 56,7 i måneden, mot 51,2 forrige måned og ventet 53,0.
100% enig, og jeg har mast om dette en stund.
Krigen i seg selv er rimelig uviktig, det er sanksjonene fra begge kanter som betyr noe. Spesielt for en oljebørs som Norge.
@anon80503862 @Christian Jepp, spot on!
Nå kom det bekreftelse på når vi får vite mer om sanksjonene:
Edit; Fremskyndet en time.
Er det endringen i køsystem eller faktisk færre dager på vent? For nå kan man sette seg i kø når man forlater havn i Asia.
Ser antydninger på synkende priser på grafikkort på verdensbasis også nå. Så det er noe som skjer, i alle fall innen elektronikk nett nå.
Den grafen er feil pga nytt køsystem, men riktig hvis du bruker gammel metodikk, dvs ikke inkludere de som er utenfor sonen så ja. Som @Christian påpekte. Forklart nedenfor.
@rosk82 Har du noe tall på reduksjon i grafikkpriser?
Det er visst delvis pga. at køen nå begynner langt til havs og de har kønummer og kan kjøre sakte over stillehavet.
Neste supply chain problemer oppstår når Kina skal normalisere forholdet til Omicron
Om dette er pga. mindre lønnsomhet på crypto mining eller supply skal ikke jeg spekulere i.
Men det som jeg ser her i Norge er at det er mye letter å få tak i et skjermkort nå en tidligere.
Nvidia kort kunne man bare glemme for 1 mnd siden hvis man ville ha et nytt fra komplett.
AMD kort har vært inne sporadisk.
Men tar man en kikk nå, kan man velge å vrake. Vel og merke til priser godt over MSRP enda.
Haha litt vanskelig å kvantifisere på den måten, tenkte mer om du hadde fått input costs tall fra importører som en bench, eller output tall fra leverandør feks tsmc eller taiwan(65% av all output)
Aah, sorry
Nei, er bare en observasjon jeg har gjort, siden jeg bygde meg ny PC for en stund siden. Men måtte utsette selve skjermkortet da det var komplett umulig å få tak i noe. Men som sagt, på under en måned har det gått fra helt tomt for Nvidia til fulle hyller av hva en du måtte ønske deg.
Så du oppdaterte med noe pricing trend - bra med slike observasjoner, har ofte noe i seg!
Teknikern kan vel se på gspc/nasdaq? Begynner å se farlig ut?
Generell update:
Tesla -6% til ny low! Her er det enormt med put/call handel og gearing - kan bli spennnede hvordan det utvikler seg
Tydelig demand på siste bar der. Veldig høyt volum kombinert med rød bar. Men close to close er det nesten ingen progresjon. Veldig lite “reward” for veldig høy innsats. Naturlig nå ville vært et forsøk på rally. Om rally har kvalitet er jo en annen sak
Men er fremdeles et par ting jeg stusser på samtidig. Hvis man ser på RSI indikator har man faktisk hatt lavere RSI nå en man hadde under koronadippen. Men bevegelsen har ikke vært i nærheten… Men en ting skiller den fra tidligere, og det er selve reaksjonen i etterkant sammen med RSI bevegelsen. Tidligere har RSI bevegelser lagd en higher low sammen med prisen. Som en form for springbrett til nye høyder. Nå får man en lower low, sammen med en higher low på RSI.
Vi ligger samtidig under 20, 50 og 200 dagers MA.
Foreløpig ser jeg på NASDAQ med en bearish BIAS. Med andre ord, jeg tolker bevegelsene som en re-distribusjon i forhold til Wyckoff, inntil det motsatte blir bevist fra chartet.
Jeg klarer nesten å følge med på det du sier
Jeg tar to av den samme!
I hvert eneste intervju med Stoltenberg sier han at NATO aldri vil kjempe mot russiske styrker i Ukraina. Biden sier det samme.
I realiteten garanterer de altså Putin at han kan ta Ukraina uhindret.
Jeg er derfor overbevist om at denne krisen vil vare i mange måneder, kanskje år. Putin vil ta hele Ukraina, bit for bit. Olje og gass vil bli mye dyrere. Bra for Norge men ikke for verden.
Jeg tror derfor børsene skal ned i lang tid fremover.
Hmm, jeg skjønner ikke hvorfor du bruker nasdaq e-mini futures?
USA var stengt mandag så volumet du påpeker er både fra mandag og tirsdag i samme chart så det gir jo feil bilde?
I tillegg så har volumet i e-mini har kollapset både i s&p og nasdaq, feks i natt gikk nasdaq opp 0,8% i 01:00 tiden på under 1000 kontrakter.
Hvis du ser på gspc ser det helt annerledes ut volummessig