Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Den grafen er feil pga nytt køsystem, men riktig hvis du bruker gammel metodikk, dvs ikke inkludere de som er utenfor sonen så ja. Som @Christian påpekte. Forklart nedenfor.

@rosk82 Har du noe tall på reduksjon i grafikkpriser?

Det er visst delvis pga. at køen nå begynner langt til havs og de har kønummer og kan kjøre sakte over stillehavet.

Neste supply chain problemer oppstår når Kina skal normalisere forholdet til Omicron

1 Like

Om dette er pga. mindre lønnsomhet på crypto mining eller supply skal ikke jeg spekulere i.

average


Men det som jeg ser her i Norge er at det er mye letter å få tak i et skjermkort nå en tidligere.

Nvidia kort kunne man bare glemme for 1 mnd siden hvis man ville ha et nytt fra komplett.
AMD kort har vært inne sporadisk.
Men tar man en kikk nå, kan man velge å vrake. Vel og merke til priser godt over MSRP enda.

Screenshot 2022-02-22 174003

3 Likes

Haha litt vanskelig å kvantifisere på den måten, tenkte mer om du hadde fått input costs tall fra importører som en bench, eller output tall fra leverandør feks tsmc eller taiwan(65% av all output)

Aah, sorry :joy:

Nei, er bare en observasjon jeg har gjort, siden jeg bygde meg ny PC for en stund siden. Men måtte utsette selve skjermkortet da det var komplett umulig å få tak i noe. Men som sagt, på under en måned har det gått fra helt tomt for Nvidia til fulle hyller av hva en du måtte ønske deg.

2 Likes

Så du oppdaterte med noe pricing trend - bra med slike observasjoner, har ofte noe i seg!
Teknikern kan vel se på gspc/nasdaq? Begynner å se farlig ut?

Generell update:

Tesla -6% til ny low! Her er det enormt med put/call handel og gearing - kan bli spennnede hvordan det utvikler seg

1 Like

Tydelig demand på siste bar der. Veldig høyt volum kombinert med rød bar. Men close to close er det nesten ingen progresjon. Veldig lite “reward” for veldig høy innsats. Naturlig nå ville vært et forsøk på rally. Om rally har kvalitet er jo en annen sak :man_shrugging:

Men er fremdeles et par ting jeg stusser på samtidig. Hvis man ser på RSI indikator har man faktisk hatt lavere RSI nå en man hadde under koronadippen. Men bevegelsen har ikke vært i nærheten… Men en ting skiller den fra tidligere, og det er selve reaksjonen i etterkant sammen med RSI bevegelsen. Tidligere har RSI bevegelser lagd en higher low sammen med prisen. Som en form for springbrett til nye høyder. Nå får man en lower low, sammen med en higher low på RSI.

Vi ligger samtidig under 20, 50 og 200 dagers MA.

Foreløpig ser jeg på NASDAQ med en bearish BIAS. Med andre ord, jeg tolker bevegelsene som en re-distribusjon i forhold til Wyckoff, inntil det motsatte blir bevist fra chartet.

8 Likes

Jeg klarer nesten å følge med på det du sier :joy:

4 Likes

Jeg tar to av den samme!

I hvert eneste intervju med Stoltenberg sier han at NATO aldri vil kjempe mot russiske styrker i Ukraina. Biden sier det samme.
I realiteten garanterer de altså Putin at han kan ta Ukraina uhindret.
Jeg er derfor overbevist om at denne krisen vil vare i mange måneder, kanskje år. Putin vil ta hele Ukraina, bit for bit. Olje og gass vil bli mye dyrere. Bra for Norge men ikke for verden.
Jeg tror derfor børsene skal ned i lang tid fremover.

1 Like

Hmm, jeg skjønner ikke hvorfor du bruker nasdaq e-mini futures?

USA var stengt mandag så volumet du påpeker er både fra mandag og tirsdag i samme chart så det gir jo feil bilde?

I tillegg så har volumet i e-mini har kollapset både i s&p og nasdaq, feks i natt gikk nasdaq opp 0,8% i 01:00 tiden på under 1000 kontrakter.

Hvis du ser på gspc ser det helt annerledes ut volummessig

3 Likes

08:39:02

Kahni Ismail

Oljeprisen: Øker sannsynligheten for et økonomisk tilbakeslag

Analytiker i Nordnet Roger Berntsen tror Oslo Børs åpner flatt, eller innenfor intervallet -0,2,- 0,2.

«Oljeprisen var kun en «hårsbredd» unna å bryte 100 dollar fatet tidligere i uken, men har siden falt tilbake tre dollar. Store deler av oljeprisoppgangen den senere tid skyldes Russland-Ukraina situasjonen. Så lenge denne konflikten varer ved vil usikkerheten i oljemarkedet også være stor», skriver Berntsen.

Et fat nordsjøolje brent handles for øyeblikket for 97 dollar fatet.

Berntsen skriver også at oljepriser nær 100 dollar fatet tærer på verdensøkonomien, gitt dollarens «høye» verdi. Han mener disse prisene dermed øker sannsynligheten for et økonomisk tilbakeslag for hver dag som går.

Her ser jeg ikke på timebasis. Ser på de i det større bilde. Da bryr jeg meg ikke så mye om hva futures gjorde midt på natten på lavt volum. Dette vil uansett bli “korrigert” når markedet åpner i US hvis det ikke er av betydning.
Hva som teller er hva candle “printer” når dagen er omme. Litt samme prinsipp som når man kikker på weekly. Desto lengre timeframe, jo mer robust kan man si bevegelsen/tolkningen er.

Feil og feil. Effort vs Result.

Selv om de 2 dagene blir lagt sammen blir resultatet det samme. Den stopper ved support, og man har lite progresjon til nedsiden. Hvis du kjenner til Weis Wave prinsippet/indikatoren så skjønner du kanskje hvorfor jeg ikke legger så stor vekt på om det blir printet 2 eller 1 candles i bunn der.

Ser man på S&P Index og futures, er det lite forskjell mellom dem. Største forskjell ligger på volum og man slepper “gaps” på futures. Jeg kikker på begge type charts. Men bruker mest futures pga. mangel på gaps, og volum har en tendens til å “hoppe” litt mer mot deg.


Tar man opp nasdaq, russel og dow i tillegg kan man fort se hvem som viser styrke/svakhet opp mot hverandre siste tiden.

På siste korreksjon har nasdaq lagd en lower low på retesten av midlertidig bunn etter fallet.

Russel lå sideveis siden februar i fjor før den falt under nå på korreksjonen. Men viser til en tydelig higher low i forhold til dem andre.

Mens dow også ser ut til å lage en higher low midlertidig, på en massiv volumbar.

Men det er for tidlig å si noe om hva slags retning dette vil ta. S&P og Dow respekterer foreløpig tidligere støtter. Russel har falt under, men viser styrke i forhold til dem andre siste tiden. Mens Nasdaq er den svakeste som både har falt under støttenivå, og lager en lower low på retest.

Det har vært store volum i spill over hele fjøla i forhold til normalt. Men som jeg nevnte tidligere. Foreløpig ser jeg på dette med et bearish bias til chartene motbeviser meg. Lavere volatilitet, higher lows, bedre rally, avtagende volum på korreksjoner osv.

3 av 4 indekser ligger på en eller annen form for støttenivå. Samtlige viste markant volumøkning uten å forplikte seg til nedsiden. Støtten holdt, foreløpig. Kan man få et rally? Vil rallyet være av god eller dårlig karakter? Vil man få en korreksjon som sammenfaller med slutt av kjøpene til fed?

3 Likes

Det er jo dette vi har diskutert siste 6mnd. (da var ikke krigen i bilde en gang)

Inflasjonen er det alle ALLER største problemet og den går ikke over av seg selv. Så lenge det trykkes penger over alt i verden og gjelden øker vil det være ett ekstremt “Demand” etter produkter. Prisene på ALT kommer til og fortsette og stige og FED/EU kan nesten ikke gjøre noen ting Forde vi har så mye gjeld at går renten opp vil det bli recession nesten automatisk.

Så det vi sa at verden har blitt så sårbar pgr alle krisene vi har hatt (2008/2020 + litt 2019) har vi løst med mer gjeld og trykke penger. Viser det seg (som jeg tror at Putin ikke trekker seg ikke nå, han skal ha Ukraina han har jo startet på en fin måte) at Putin tar over vil det være ett ekstremt press på inflasjonen opp over. Det eneste som kunne reddet inflasjon var jo oljen ble stabil eller ned over Forde vi vet jo at dette påvirker direkte alle varer som må fraktes, gass til matlaging så det stiger. Lønningene må stige for og holde tritt, boliger er allerede lagging på CPI og på toppen har vi råvare utfordringer.

Så summerer en alt dette er det vel liten tvil at CPI skal opp, som gir høyere rente som gir laver inntjening og aksje kurser.

Så hva skal en gjøre… Jeg har solgt alt av aksjer for 6 mnd siden. Jeg begynte og kjøpe gull/sølv fond for 3 mnd siden og fysisk sølv har blitt hamstret siste 6 mnd.
Shorting kan gjøres men alltid risk ettersom vi snakker jo at ting kan dra ut 0-12 mnd …(Råvarer børsen Norge kommer nokk til og gjøre det ok når oljen står i 150 dollar om 1-2 år…

Hvorfor ikke kjøpe bull olje 2-5x om du forventer oljen i 150 innen 1-2 år? Lette penger det om du har rett :slight_smile:

1 Like

Jeg har en policy om ikke og kjøpe olje og kull… :frowning:
Som sagt så må en spre risiko. Jeg jobber i Norge, går Olje bra vil jeg fortsatt ha jobb og tjene penger på det. Jeg bor i Norge, går olje bra stiger boliger og hytter og alt som er bra for Norge (som jeg eier).
Så investeringen må ligge på andre ting slik at mister jeg jobben og olje går i dass, vil jeg tjene på andre områder.
(Kull er ikke bra for miljøet så holder meg vekke fra det)

9 Likes
3 Likes
1 Like

Og jeg forventer sølv til og nå 50-75 dollar innen 1-3 år som er enda bedre (mener jeg) OG 150-200 dollar om 5-7 år… (har mannen blitt gal. :crazy_face:…)

Se sølv som investering her på tekinvestor for mer detaljer om hvorfor jeg mener det.

3 Likes

Da gir det mer mening :slight_smile: Lykke til med strategien, har samme forhåpninger om bedre avkastning ang. ELOP AS og er derfor investert der over råvarer. De har inntekter på 100k-1,5m per håndholdte enhet solgt og software/AI som produkter i tillegg. Så fraktkrise, oljeprishopp, gassprishopp, krigshissing osv. har veldig liten påvirkning på kost. Tror de kan klare seg fint igjennom urolighetene og gå i pluss i 2023 som planlagt. :slight_smile: