Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Markedet virker litt stuck i limbo for tiden, lite action, men tusler og går litt smådeprimert hit og dit. Tenker at den labre interessen for aksjer for tiden vil gi enda lavere kurser fremover. Virker ganske håpløst å hente kapital nå, for de som trenger det.

Samtidig er jo salgspresset ikke veldig stort, folk har solgt allerede eller HODLER for det er jo SÅ BILLIG…

Får se om det kommer noe som trigger opp eller ned

1 Like

Det er jo litt limbo før man ser om Russland velger å eskalere i Ukraina.

Ellers tror jeg det er greit å forholde seg til 10. og 16. mars: inflasjonstall, og FED møte.

1 Like

Tar vel litt tid å sette opp neste “stage” av invasjonen hvis det skal bli noe av. Jeg antar “ukrainerne” kommer til å starte å skyte på Russerne så de må forsvare seg og ta resten av de to regionene de har godkjent som russiske selvstendige.

1 Like

Er ikke enig i deg på volumanalyse når du bruker dette på futures, disse ser helt annerledes ut. Jeg ser heller ikke på timesbasis, det var kun et eksempel på hvor lite som kan være markedsdrivende i futures kontraktene. Men bra innspill!

Update om om sanksjoner, noen som har noe å tillegge?

Sanksjonene usa kom med var relativt weak, men ikke i nærheten av det man kan forvente om de virkelig skulle invadere. Situasjonen har også blitt Bidens mulighet til å ha noen å skylde på for høy inflasjon fremover. Nato+usa samarbeidet ser ut til å komme sterkt ut av dette. Den største nyheten i går var NS2 stans. Nå venter jeg primært for å se motsanskjon- det er den som kan ryste markedene. Sterk motsanksjon = høy sannsynlighet for invasjon. Russland har allerede en stor andel sanksjoner så de er vant med dette.

Russland hegder seg selv på økt gass og oljepris med høyere inntekt, så Russland taper ikke så stort som mange tenker . Russland i en helt annen verden med inflasjonsbekjempelse og har rente på 8% mener jeg å huske, så de kan fort ønske å sende USA/EU inn i resesjon også ved å sjokkere finansmarkedene. Russiske børsen handles til P/E 4,5 uansett så de har begrenset nedside vs boblene i andre markeder.
Da trenger man ikke lure på hvem som sliter om det blir spill om råvarer/energi

image

Jeg tror man skal være forsiktig med å anta at spillet er ferdig, og dette blir den nye status quo. Hvis ingenting endrer seg fram til 1. mai er jeg tilbøyelig til å være enig.

Men dessverre tror jeg at det er vesentlig sjanse for at ting utvikler seg videre i negativ retning.

5 Likes

Da er vi nok bare uenige, eller misforstår hverandre. Volum er volum, uansett hva slags instrument man ser på. Det være seg futures, index, råvarer eller aksjer.

Jeg ser på det fra er Wyckoff perspektiv, hvor volum er “innsatsen” eller “kraften” bak en bevegelse.
Candelsticken er resultatet. Om man da kikker på futures eller index skal ikke bety noe da de speiler hverandre.
Hvis man da kjører bar til bar analyse, komparativ analyse av reaksjoner og rally, eller strukturelle sammenligninger på motstander og hva prisen gjør eller ikke gjør rundt disse så skal det godt gjøres å klare å tolke det forskjellig mellom futures og index.

Ville du tolket chartet på futures og index forskjellig på daily? Viser den ene noe den andre ikke gjør?

komp

Men nå gikk vi muligens litt off topic :joy: Men setter uansett pris på tilbakemelding. Kan hende jeg lærer noe :slight_smile:

Når det er sagt, du har masse gode innspill som er meget interresante å lese, og setter kontekst rundt en del bevegelser i markedet :+1:

2 Likes
1 Like

Herlig, omxen prøver seg på en tur sørover igjen, så får vi se hvor langt sør.

1 Like

Vi holder på å rulle over. Fortsatt veldig dårlig volum. Hvis ETF’er begynner å selge nå, eller fond må rebalansere er man i trøbbel, ingen som tar i mot. I tillegg til AI som trader teknisk kommer til å slenge seg på.

markedet var intradag i offisielt bear market i går, så i dag er litt viktig.

Råvarer presser på i rekordfart. Indeksen opp +6% MTD og +14% YTD

1 Like

Hvordan er det med dinarer på sidelinjen?

Forskjellen mellom renten på amerikanske ti- og toårige statsobligasjoner var onsdag helt nede i 0,35 prosentpoeng og dermed lavere enn noen gang siden coronapandemien begynte i mars 2020. En så flat rentekurve signaliserer økonomisk oppbremsing, og når de korte rentene er høyere enn de lange, er en resesjon ofte rett rundt hjørnet.

Også i USAs høyrentemarked ser vi urovekkende tegn. Der har rentepåslaget økt til rundt 3,8 prosentpoeng, fra bare 3,0 prosentpoeng ved utgangen av fjoråret. Denne indikatoren, som måler sannsynligheten for mislighold av spekulativ gjeld, er høyere enn noen gang på mer enn et år.

I aksjemarkedet er stemningen fortsatt langt mer positiv. Selv etter de seneste ukenes kraftige kursfall prises S&P 500-indeksen til 35,1 ganger selskapenes inflasjonsjusterte snittinntjening for de seneste ti årene. Normalen siden februar 2002 er på 25,9, og dagens nivå er milelangt over toppene i krakkårene 1929 og 1987.

4 Likes

Stigende hvetepriser

4 Likes

Hvis du sikter til institusjonell og privat cashbeholdning så er problemet at det er ikke nok til å dekke opp for likviditeten fed har gitt for å holde indeksene oppe, eller snu denne trenden(foreløpig).

Hvis man først forstår hvordan dette vrir investorer fra obligasjoner mot aksjer for å kompensere for tapte terminrenter, da forstår man at markedet alene ikke kan klare å holde det oppe hvis det først begynner å korrigere. Summene er helt insane. Går fint så lenge spiralen går oppover, men når det snur så kommer problemet. men det er masse cash på sidelinjen, men det er ikke nok cash.

La oss ta Apple som eksempel. De var verdens dyreste selskap verdt 3 trillioner peak. Hvem i alle dager skal ta i mot hvis det begynner å selges eller rentene kommer opp så man vrir porteføljen mot yield? Hvordan skal økt diskontert rente som fører til marginal vridning ut av aksjen tas i mot av markedet? Det fundamentale må snu litt, eller man må få positive nyheter for at man skal klare å skape “fomo” momentum mot gammel ath. For selgerne må stoppe å selge nå, rett og slett fordi det ikke er nok til å ta i mot

Nå er s&p i bear marked hvis det closer rundt disse nivåene.

Hva bruker du for å definere bear/bull på indeks?

Foreløpig bruker jeg close i forhold til 200 daily MA. Sammen med antall aksjer over/under 20, 50 og 200 dagers snitt.

Det finnes mange måter som du sier, så alle har sin egen måte å måle bear marked på. Men når man bikker over -10% korreksjon, og samtidig hitter dobbel bunn, korrigerer forbi stort støttenivå og er i “fritt fall” i grafen- da anser jeg som bear marked. Men det er som du påpeker, om du bruker breadth eller MA så er det andre måter å måle på.

En stor buy the dip-fail er fin måte å si det på. Hva skjer med psykologien til våre nye investorer siste 2 årene, klarer de å holde roen? jeg venter fortsatt på panikkdagen.

Ok, takker for svar :+1:

Har du noe tanker om vi står foran et massivt drop, eller en mer langtekkelig nedadgående trend hvis vi går inn i et bearmarket?

Covid droppen var jo over på et blunk i det større bildet.

Blir interessant å se om vi får en grind nedover eller om vi får en skikkelig “rug pull”.

1 Like

Det er vanskelig å si, men det er få som stepper inn foreløpig for å ta i mot. Og typisk reversal kommer når man får et smertepunkt hvor mange gir opp samtidig, og du får en skikkelig plunge. da får du vipet ut mange nok på en gang. Men får vi positive makrotall eller positive nyheter kan man få reversal, men akkurat nå er det mye å håndtere. En reversal i dag er mer positivt enn en vanlig dag

1 Like

Fangen er på støttenivå nå…

Ser vel litt ut som om den skal igjennom snart. Trodde egentlig krig var bull for tek og Fang, mens det var bear for QT, ser uansett bear ut nå.

Det er vel Meta som har tatt hovedstøyten for Fang i det siste, og det er kanskje en grense for hvor langt den kan falle. Har allerede falt til en PE på under 15…

1 Like

Det jeg ser i chart er så bear at jeg ikke tror på det :slight_smile: Og uansett holder jeg meg utenfor markedet til 16. mars tenker jeg, så jeg har ikke så mye incentiver når det kommer til å følge med kontinuerlig.

Men jeg ser at vi er rundt støttenivå nå på spx også, og hvis det ikke holder så har jeg litt vanskelig for å se at det er veldig god støtte i nærheten.

4 Likes

Jeg gikk motsatt rent kortsiktig. Tror pain-traden kan være opp.

2 Likes