Stigende hvetepriser
Hvis du sikter til institusjonell og privat cashbeholdning så er problemet at det er ikke nok til å dekke opp for likviditeten fed har gitt for å holde indeksene oppe, eller snu denne trenden(foreløpig).
Hvis man først forstår hvordan dette vrir investorer fra obligasjoner mot aksjer for å kompensere for tapte terminrenter, da forstår man at markedet alene ikke kan klare å holde det oppe hvis det først begynner å korrigere. Summene er helt insane. Går fint så lenge spiralen går oppover, men når det snur så kommer problemet. men det er masse cash på sidelinjen, men det er ikke nok cash.
La oss ta Apple som eksempel. De var verdens dyreste selskap verdt 3 trillioner peak. Hvem i alle dager skal ta i mot hvis det begynner å selges eller rentene kommer opp så man vrir porteføljen mot yield? Hvordan skal økt diskontert rente som fører til marginal vridning ut av aksjen tas i mot av markedet? Det fundamentale må snu litt, eller man må få positive nyheter for at man skal klare å skape “fomo” momentum mot gammel ath. For selgerne må stoppe å selge nå, rett og slett fordi det ikke er nok til å ta i mot
Nå er s&p i bear marked hvis det closer rundt disse nivåene.
Hva bruker du for å definere bear/bull på indeks?
Foreløpig bruker jeg close i forhold til 200 daily MA. Sammen med antall aksjer over/under 20, 50 og 200 dagers snitt.
Det finnes mange måter som du sier, så alle har sin egen måte å måle bear marked på. Men når man bikker over -10% korreksjon, og samtidig hitter dobbel bunn, korrigerer forbi stort støttenivå og er i “fritt fall” i grafen- da anser jeg som bear marked. Men det er som du påpeker, om du bruker breadth eller MA så er det andre måter å måle på.
En stor buy the dip-fail er fin måte å si det på. Hva skjer med psykologien til våre nye investorer siste 2 årene, klarer de å holde roen? jeg venter fortsatt på panikkdagen.
Ok, takker for svar
Har du noe tanker om vi står foran et massivt drop, eller en mer langtekkelig nedadgående trend hvis vi går inn i et bearmarket?
Covid droppen var jo over på et blunk i det større bildet.
Blir interessant å se om vi får en grind nedover eller om vi får en skikkelig “rug pull”.
Det er vanskelig å si, men det er få som stepper inn foreløpig for å ta i mot. Og typisk reversal kommer når man får et smertepunkt hvor mange gir opp samtidig, og du får en skikkelig plunge. da får du vipet ut mange nok på en gang. Men får vi positive makrotall eller positive nyheter kan man få reversal, men akkurat nå er det mye å håndtere. En reversal i dag er mer positivt enn en vanlig dag
Fangen er på støttenivå nå…
Ser vel litt ut som om den skal igjennom snart. Trodde egentlig krig var bull for tek og Fang, mens det var bear for QT, ser uansett bear ut nå.
Det er vel Meta som har tatt hovedstøyten for Fang i det siste, og det er kanskje en grense for hvor langt den kan falle. Har allerede falt til en PE på under 15…
Det jeg ser i chart er så bear at jeg ikke tror på det Og uansett holder jeg meg utenfor markedet til 16. mars tenker jeg, så jeg har ikke så mye incentiver når det kommer til å følge med kontinuerlig.
Men jeg ser at vi er rundt støttenivå nå på spx også, og hvis det ikke holder så har jeg litt vanskelig for å se at det er veldig god støtte i nærheten.
Jeg gikk motsatt rent kortsiktig. Tror pain-traden kan være opp.
I følge Bank of America representer direct sales exposure mot Russland 0,1 % for selskapene på S&P. Samtidig veier tech + com 37 % av indeksen.
Jeg mener at hvis støttene ryker nå, så vil S&P gå raskt ned mot 3600, så litt mer enn 10%. Dette utfra den store HS formasjon jeg har tegnet litt tidligere. Forventer så en rekyl derfra, men etter det vil makro styre igjen.
Ja, da tenker du på sanksjoner, det er vel mer sannsynlig enn en storkrig. Jeg tenkte mer på work from home tankegang om det blir en større krig.
Hva benytter dere som indikatorer for beslutning om index trade i begge retninger nå?
Tenker bull nå med SL litt nedenfor støtte kan være noe.
Men igjen - så kan ett skudd i Ukraina sende den helt andre veien. Overbeviser stadig meg selv om å stå utenfor noe man ikke har muligheten til å forstå retningen ved.
Motsatte er jo at veldig mye er kjent nå og at «the big next» potensielt ikke skjer.
Kom til å tenke på noe.
Ser f.eks at det blir referert til en snitt PE på 34-35 for selskaper i S&P indeksen. Hvordan vil denne bli påvirket ved inflasjon? Vil økning i lønn bli høyere en inntekter? Vil det være en forsinkelse i lønnsøkning i forhold til kost/inntekter i selskapene?
Olje/Gass/Energi selskap har jo en sinnsyk fortjeneste slik det er nå. Men det har ikke gjort utslag på lønnen min enda Foreløpig har vi sett prisøkninger på mat, drivstoff, strøm, elektronikk osv. Men har ikke fått noe markant økning i lønn enda. Alle disse ekstra kronene som blir betalt inn for diverse varer ender jo opp en plass til slutt. Og de har ikke gått ut i økt lønn enda. Foreløpig setter det seg på bunnlinja til selskapene.
Ser for eksempel på dagligvare forretningene som øker pris på smør, melk, kjøtt osv. Men bonden får ikke et øre mer. Men de bruker unnskyldningen om økte kostnader til gjødsel, strøm osv for bonden…
Jeg har hele tiden tenkt at P/S-verdiene over tid vil ned i hvert fall, pga økte priser for sunne selskaper. Dette er noe av grunnen til at jeg ikke ønsker for mye cash. P/E vil nok lide litt en stund til økonomien normaliserer seg, da innkjøp blir dyrere, og marginene mer presset. Tapt salg pga for høye priser for enkelte selskaper vil kunne øke P/S verdiene for disse selskapene.
Kommer pain traden nå??
Huttetu.
Nå er Nasdaq straks -20% fra toppen- Husker godt argumentene for historiske p/e ratioer, solide balanser og hele den pakka i vinter for å forklare at det kommende børsfallet ikke hadde noe med det å gjøre. Folk har enda ikke forstått det!
For de som syntes det var så fornuftig priset den gang så må jo dette være juleaften og nyttårs på en gang? Kjør på!
Vesten har sikkert ikke vondt av litt lavkarbo. Hvem spiser hvete nå liksom?