Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

I følge Bank of America representer direct sales exposure mot Russland 0,1 % for selskapene på S&P. Samtidig veier tech + com 37 % av indeksen.

1 Like

Jeg mener at hvis støttene ryker nå, så vil S&P gå raskt ned mot 3600, så litt mer enn 10%. Dette utfra den store HS formasjon jeg har tegnet litt tidligere. Forventer så en rekyl derfra, men etter det vil makro styre igjen.

Ja, da tenker du på sanksjoner, det er vel mer sannsynlig enn en storkrig. Jeg tenkte mer på work from home tankegang om det blir en større krig.

Hva benytter dere som indikatorer for beslutning om index trade i begge retninger nå?
Tenker bull nå med SL litt nedenfor støtte kan være noe.

Men igjen - så kan ett skudd i Ukraina sende den helt andre veien. Overbeviser stadig meg selv om å stå utenfor noe man ikke har muligheten til å forstå retningen ved.:thinking:
Motsatte er jo at veldig mye er kjent nå og at «the big next» potensielt ikke skjer.

Kom til å tenke på noe.

Ser f.eks at det blir referert til en snitt PE på 34-35 for selskaper i S&P indeksen. Hvordan vil denne bli påvirket ved inflasjon? Vil økning i lønn bli høyere en inntekter? Vil det være en forsinkelse i lønnsøkning i forhold til kost/inntekter i selskapene?

Olje/Gass/Energi selskap har jo en sinnsyk fortjeneste slik det er nå. Men det har ikke gjort utslag på lønnen min enda :joy: Foreløpig har vi sett prisøkninger på mat, drivstoff, strøm, elektronikk osv. Men har ikke fått noe markant økning i lønn enda. Alle disse ekstra kronene som blir betalt inn for diverse varer ender jo opp en plass til slutt. Og de har ikke gått ut i økt lønn enda. Foreløpig setter det seg på bunnlinja til selskapene.

Ser for eksempel på dagligvare forretningene som øker pris på smør, melk, kjøtt osv. Men bonden får ikke et øre mer. Men de bruker unnskyldningen om økte kostnader til gjødsel, strøm osv for bonden…

Jeg har hele tiden tenkt at P/S-verdiene over tid vil ned i hvert fall, pga økte priser for sunne selskaper. Dette er noe av grunnen til at jeg ikke ønsker for mye cash. P/E vil nok lide litt en stund til økonomien normaliserer seg, da innkjøp blir dyrere, og marginene mer presset. Tapt salg pga for høye priser for enkelte selskaper vil kunne øke P/S verdiene for disse selskapene.

Kommer pain traden nå??

Hvete er det visst mye produksjon av i Russland…

2 Likes

Huttetu.

Nå er Nasdaq straks -20% fra toppen- Husker godt argumentene for historiske p/e ratioer, solide balanser og hele den pakka i vinter for å forklare at det kommende børsfallet ikke hadde noe med det å gjøre. Folk har enda ikke forstått det!

For de som syntes det var så fornuftig priset den gang så må jo dette være juleaften og nyttårs på en gang? Kjør på!

2 Likes

Vesten har sikkert ikke vondt av litt lavkarbo. Hvem spiser hvete nå liksom? :innocent:

2 Likes

Ikke lite interessant nivå akkurat.

Jeg har mine tvil på at vi er på vei inn i de harde 30 åra på nytt… Faktisk tror jeg inflasjonen vil dempes litt fremover (ikke nødvendigvis denne måneden, men innen 3-4 måneder) da det er lite sannsynlig at oljeprisen fortsetter til månen når man måler year over year inflasjon. Selv om Putin, som er long olje og andre råvarer, sikkert vil gjøre det han kan for å kjøre den opp…

1 Like

Har du byttet leir?

Haha, ikke langt unna nå. Som fullinvestert er dette ganske svette greier.

Får liksom ikke riktig krakkfølelsen av volumene, men det ser jo ikke veldig pent ut.

2 Likes

Vi har så vidt begynt. Det er veldig få indikasjoner på at inflasjonen stopper i år.
Det er så ekstremt mye cash overskudd fra all pengetrykking at det vil ta minst ett år etter renten begynner og stige til inflasjon begynner og avta. Ingen land har slutter og trykke penger, eu er fortsatt negativ rente usa har store utfordringer med og redusere Bonds beholdning og øker de renten for mye vill det nesten bli verre.

Vurder portofølgen kritisk og tenk inntjening og råvarer.

Nei jeg tror vi har startet bear og kommer det noe nytt vil vi få the perfect storm …(Kina er ikke bra heller med all gjeld de har)

@h3nk1
Lang pining er den verste sorten…. Litt og litt…:scream:

Enig, men jeg har ikke sagt at den stopper, jeg tror bare ikke den akselererer til et høyere tempo. Mange sier at inflasjon er en lagging indicator, da man alltid vet noe om hvordan situasjonen var for ett år siden. Det var mye av grunnen til at det var åpenbart at inflasjonen ville gå opp etter at oljeprisen hadde vært mindre enn null ett år tidligere.

At pengene som er trykkes, og fortsatt trykkes dog etterhvert i mindre grad, må flyte ut i økonomien er relativt klart. Det gjør at det vil ta tid før den er nede under 2% igjen. Men den trenger ikke gå opp i 15% slik at alle selskaper vil slite og økonomien kollapser.

Problemet er at folk flest forstår ikke hvorfor det faller!

EU og Asia sine futter gir litt F i US-bevegelsene enn så lenge.

Ja, men du har også sagt at folk klamrer seg til P/E verdiene, og at det ikke er relevant fordi det kommer en kjedereaksjon, hvor selskapene ikke nødvendigvis beholder PE-verdiene sine, slik jeg har forstått det. Men det er ikke åpenbart at et selskap med lav PE-verdi (type 6) som er eksponert mot f.eks oljeindustrien mister PE-verdien sin slik at det også må falle i verdi.

De kan falle de også, men det er ofte pga at folk kjøper og selger fond, og ikke enkeltaksjer, og da selges også indirekte de solide selskapene.