Jeg trenger log på y aksen for å kunne ta deg seriøst. Skjedde tilsynelatende minimalt første halvdelen av denne 50 års perioden.
Dette er USA GDP - Government spending.
Det vi vil ha frem er bare at en fornuftig prisistigning på produkter og asset (takk vekk alt det som myndihetene bruker) vil være verdien. Siste 10 år har FED trykket så enormt med penger at ASSET boblen har blåst seg kraftig opp. vi ser at 2000 og 2008 så kom disse ned på nivåer som var fornuftige mens den siste tiden har det gått helt sinsykt.
Krigen nå er en liten Black swan men problemen er ikke der det er inflasjonen og hva skal fed gjøre.
Heven renten… går ikke
Beholde inflasjonen… Da vil det bli borger krig og kaos
Kutte all forbruk landet har (til forsvaret, veier osv…)… det er heller ikke bra…
Så det blir ille men hvor ille. Jeg ville bare ilustrere at fall på 50/70% er ikke umulig faktisk ganske mulig… Ekstrem mange selskaper er ned 70% alerede det er bare de store igjen… Men det tar nokk ett år…
Nordnett spår ned 2% ved åpning
Som hovedregel vil alle størrelser som vokser rundt en eksponentiell trend se oppblåst ut i dag hvis du bruker lineær skala og ser på lang nok tidsperiode. På log chart blir stigningstallet mål på vekstfaktoren og det er lett å se om veksten ligger over trend. Hvis poenget ditt var at det har vært store bevegelser nedover tidligere så blir også d klarere med log-y, d var noen tilsvarende heftige bevegelser i 1970-1995 som såvidt er synlige.
Tror ikke det blir så galt for hovedindeksen da oljeselskapene vekter så tungt og oljeprisen har bikket over $100, men det blir nok rødt i mange andre bransjer.
Dette er bare helt tragisk. Forferdelig. For oss som kun må forholde oss til dette rent økonomisk så er vi heldige.
Det som er flaks for økonomien er at inflasjonen er lav, råvarepriser er lave, energikostnaden er lav, renten kan settes ned og at vi kan øke stimuli uten konsekvenser.
Uka etter 9/11-2001 (World Trade New York) falt S&P 14%
Blir det fram med gode gamle pengetrykkeren til Powell igjen nå da?
Veldig lite sammenlignbar hendelse…
9/11 var en totalt uventet hendelse mot verdens supermakt, dette vi nå ser var ganske ventet og har liten konsekvens for den vestlige verden. Spøkelset er dog inflasjonen, dette demper ikke den!
Ble ikke mye forsøk på rally nei.
Bevegelsen kom også på betydelig høyere volum en hva som er vanlig på den tiden.
Ja mine erfaringer er at slike ting som dette tar mye mer tid en vi tror og det er som regel ikke vits og handle før faller har virkelig gjort fra seg. Og heller ikke det første Suckers Rally heller.
Dette er to STORE land og Putin er ikke stabil. Så hva som skjer er det enda ingen som vet…
Putin virker helt stabil i mine øyne, han har bare muligheten til å gjøre som han vil fordi han har sikret seg all makt i Russland?
Denne invasjonen kommer oppå ett allerede sykt marked, så det blir på en måte en perfekt storm. Avhengig av hvor langvarig dette blir så blir jo også spørsmålet hvor lang tid tar det før markedene snur/henter seg inn igjen. Dette er ikke buy the dip for å si det enkelt
Forsikringen leverer igjen xact bear er +26% i år
Er glad jeg har kjørt mye bjørn her også.
Tydelig hva som holder børsen oppe
Fake media har fått noen nye talking points fra Biden-administrasjonen.
The U.S. economy has been hit with increased gas prices, inflation, and supply-chain issues due to the Ukraine crisis. https://t.co/d9dwXWpcvf
— CBS News (@CBSNews) February 23, 2022
Ingen krise er så gale at det ikke kan brukes til noe
Helt utrolig. Nå kan dem puste rolig ut. Markedet krakker pga. pengepolitikken over lengre tid, men kan legge all skyld på Russlands angrep på Ukraina.
Så lenge den gjennomsnittlige mannen i gata ikke vet bedre, kan dem dra pluggen ut av alle støtte rundt markedet.