Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Nå ryker 6000 snart for FANGen ser det ut som, er spent på om vi får et rykk ned da…

3 Likes

What? Så simpelt er det ikke dessverre, forklart veldig mye tidligere. Fundamentalt problem i det finansielle systemet for å holde prisene oppe, har ingenting med verdivurdering å gjøre.

Daq snart ned -3%.

1 Like

Best case: bounce senest onsdag neste uke som gir close over 4 225 - helst ett par dager på rad. Det er ikke så usannsynlig, men da må det komme inn mer volum på kjøpersiden føles det som. Ikke defaultscenario per nå.

Ellers: 3 850 (som jeg ikke tror holder?), 3 230 - 3 550 rangen. Definert av trading før presidentvalget Biden vant. Hvor muligens ubegrunnet optimisme om hvor flott det skulle bli under Biden og hvor mye penger demokratene skulle bruke har påvirket markedet til å gå i overkant langt opp etter at han vant, kombinert med andre faktorer jeg ikke gidder å gå inn på.

Det er veldig langt ned. Jeg har litt vanskelig for å se at det skal skje med ett krasj rett ned - men fundamentale nyheter kan selvfølgelig endre det (sanksjoner/motsanksjoner). Det virker da mer sannsynlig at man skal sakte men sikkert jobbe seg nedover, og at man trenger noe positive nyheter før trenden brytes. Eksempelvis at inflasjonstallene faller vesentlig, så man ikke lenger frykter en overreaksjon fra FED framover.

I ett sånt scenario har vi bearmarked til mai eller mer sannsynlig juni, og så får man ta det derfra. Jeg er ikke helt solgt på det. Siden jeg heller ikke vedder på bear, og bare tar pause når jeg er bear, fordi jeg har en negativ bias til det meste, så har jeg ikke noe investert i “troen” på at det kan falle vesentlig videre. Sånn sett, kanskje ikke noen grunn til å vektlegge strektegninger :slight_smile:

1 Like

Mr Putin Skal ha alt… Som jeg sa det slutter ikke der.
Vi skal videre ned, men så muligens en rekyl opp for så…ned (tror jeg) og Olje og gull/sølv opp…

Obx -3,73 % i førhandelen nå :sweat_smile::see_no_evil:

2 Likes

Obx har ikke førhandel.

We are just getting startet baby…
Som en ser her så er det MYE rom for nedside igjen og ta av…

2 Likes

Det stemmer! Men det IG-furtures-greiene pleier å gi en nokså god pekepinn på åpning uansett.

Ja ja gutter, dette skulle bare være støy.
Vi får se.
Glad jeg har solgt meg betydelig ned.
Vanligvis skal man kjøpe når bombene faller.
Nå kommer det svært sterke sanksjoner.

Når tror dere man bør kjøpe?
Hvor langt ned skal vi?

1 Like

Krig - Sanksjoner - Motsanksjoner - Vent en dag.

1 Like

Hvor langt ned skal børsen de neste dagene?

  • Ned 0-5%
  • Ned 5-10%
  • Ned 10-20%
  • Ned >20%

0 stemmegivere

Jeg trenger log på y aksen for å kunne ta deg seriøst. Skjedde tilsynelatende minimalt første halvdelen av denne 50 års perioden.

2 Likes

Dette er USA GDP - Government spending.
Det vi vil ha frem er bare at en fornuftig prisistigning på produkter og asset (takk vekk alt det som myndihetene bruker) vil være verdien. Siste 10 år har FED trykket så enormt med penger at ASSET boblen har blåst seg kraftig opp. vi ser at 2000 og 2008 så kom disse ned på nivåer som var fornuftige mens den siste tiden har det gått helt sinsykt.

Krigen nå er en liten Black swan men problemen er ikke der det er inflasjonen og hva skal fed gjøre.
Heven renten… går ikke
Beholde inflasjonen… Da vil det bli borger krig og kaos
Kutte all forbruk landet har (til forsvaret, veier osv…)… det er heller ikke bra…

Så det blir ille men hvor ille. Jeg ville bare ilustrere at fall på 50/70% er ikke umulig faktisk ganske mulig… Ekstrem mange selskaper er ned 70% alerede det er bare de store igjen… Men det tar nokk ett år…

Nordnett spår ned 2% ved åpning

Som hovedregel vil alle størrelser som vokser rundt en eksponentiell trend se oppblåst ut i dag hvis du bruker lineær skala og ser på lang nok tidsperiode. På log chart blir stigningstallet mål på vekstfaktoren og det er lett å se om veksten ligger over trend. Hvis poenget ditt var at det har vært store bevegelser nedover tidligere så blir også d klarere med log-y, d var noen tilsvarende heftige bevegelser i 1970-1995 som såvidt er synlige.

2 Likes

Tror ikke det blir så galt for hovedindeksen da oljeselskapene vekter så tungt og oljeprisen har bikket over $100, men det blir nok rødt i mange andre bransjer.

1 Like

Dette er bare helt tragisk. Forferdelig. For oss som kun må forholde oss til dette rent økonomisk så er vi heldige.

Det som er flaks for økonomien er at inflasjonen er lav, råvarepriser er lave, energikostnaden er lav, renten kan settes ned og at vi kan øke stimuli uten konsekvenser.

9 Likes

Ser ut som denne har gode muligheter for å slå til.

7 Likes

Uka etter 9/11-2001 (World Trade New York) falt S&P 14%

1 Like

Blir det fram med gode gamle pengetrykkeren til Powell igjen nå da?

3 Likes