Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det samme har blitt sagt ved de siste nedturene, men markedet har tatt tilbake det tapte i rekordfart hver gang, uansett hvor ille det underliggende har sett ut. Er det bare det at risk/reward i bonds blir bedre som skal velte aksjemarkedet? Det tror neppe jeg, men en nedtur opplever vi as we speak. Kan være over i morgen, eller om en måned avhengig av videre utvikling i krigen, men noen langsiktig aksjemarkedskrise tror jeg ikke på enda. Det russiske markedet har dog fått den behandlingen. Om vi skal se en finanskrise må Russland og Vesten trappe opp betydelig. F.eks. invasjon av flere land enn Ukraina ville gitt utslagene du nevner tror jeg.

Det er FED som har endret kurs i retning av økt QE og lavere renter som har reddet markedet gang på gang. Ekspansiv pengepolitikk.

Nå har vi inflasjon. Det er eneste grunn til å tro at ikke historien skal repetere seg.

Faller inflasjonen er det all grunn til å tro at FED kommer løpende og skal redde markedet med å kjøpe noen nye $trillion i gjeldsbrev og holde renta lav så det ikke er noen alternativer til aksjer.

Hva mener man om “det underliggende” når “det underliggende” er hvor mange billioner av dollar FED hiver inn i markedet per år ?

Krigen i Ukraina er ubetydelig for verdensmarkedene. Det er sanksjoner og motsanksjoner som har betydning - primært hvis det øker energikostnadene. Men hovedproblemet? Det er inflasjonen som FED i teorien skal innføre tiltak for å kjempe mot. Og det er de tiltakene som i teorien er bear - ikke inflasjonen i seg selv.

5 Likes

@Jcp Det er helt krise at det er så høy inflasjon fra før av. Russland vet at dette var den “perfekte mulighet.” Det finnes en annen måte å fikse det på, og det er at markedet kollapser, inflasjonen faller kraftig også kan man kjøre på med stimuli på nytt. Men begge veier fører til markedskorreksjon fordi all input kost øker ekstremt.

Enten så må selskapene pushe regningen videre, eller så må selskapene minke marginene.
Ofte glemmer folk helt basic økonomiske prinsipper. Økte priser fører til redusert konsum, det er helt basic tilbud etterspørsel. Økonomisk vekst kommer til å falle.

1 Like

Har jo ikke skjedd hittil? :see_no_evil:

:open_mouth: :joy:

3 Likes

Nå glemmer du litt vel mye her?

Du glemmer helikopterpengene alle i befolkningen i us fikk på 1000 dollar eller
6 trillioner usd fed eller,
ECB printen
eller feks Norges valuta støttekjøp, eller Norges capping av strømpriser?
Eller bidens prat nå om å kutte skatter på olje og forbruk på drivstoff?

Og hva skjer når du gjør begynner å cappe priser? Eller stimulerer for å øke etterspørsel for å kompensere for redusert konsum? Hva skjer egentlig når priser går opp men du capper kost?

Voila- ut av den magiske kverna får du inflasjon… :crazy_face:

1 Like

priskontroll “capping” har historisk sett ALDRI fungert

1 Like

Priskontroll fungerer ikke men er politisk populært. Hvorfor tror man at det innføres? Ikke fordi det løser problemene, men fordi man viser at man “gjør noe” - effekten er irrelevant.

Såpass bør vi ha lært av covid.

7 Likes

Godt poeng !

Jeg tenker mer på januar-konsumet jeg da.

https://www.usnews.com/news/business/articles/2022-02-16/retail-sales-surge-3-8-in-jan-as-threat-of-omicron-eases

Last month’s increase was the largest since last March, when most households received a final federal stimulus check of $1,400. The fact that consumer spending remains brisk even after government stimulus has faded — enhanced unemployment aid ended in September — suggests that Americans’ pay is rising enough to drive a healthy pace of spending and economic growth.

1 Like

Okei! Jeg snakket bare i generelle termer på hvordan man skal håndtere en kostnadsøkning fra bedriftenes side, og det er som sagt enten ved marginskvis eller økte priser. Og økte priser fører til redusert konsum, men argumentet var bare ift du kommenterte at selv med økte priser så har ikke konsumet falt, men det er “naturlige” årsaker til at konsumet enda ikke har falt :slight_smile:

Og igjen; Jeg hadde kjøpt med begge hender for long-term nå om det ikke var for skremmende høy inflasjonstall på forhånd, før en europeisk storkrig, med ekstreme energi og råvarepriser. Det kunne ikke ha vært en verre inngang inn til dette.

Til en annen ting:

Investorer flykter tilbake inn i obligasjoner nå som safe heaven og sender yield ned.
Syntes det er vanskelig å skille mellom flykt og gjem deg scenarioet i noe trygt for noe avkastning vs å tape i aksjer, vs reduserte inflasjonsforventninger + potensielle fed hevinger.
Svært komplekst bilde nå

1 Like

OBS!! Mulig big- Som det har blitt nevnt flere ganger er det dette som er jokeren om Europa er villige til å betale dypt i egne lommer for å slå max ned mot Russland.

image

4 Likes

For Russland så vil det si at de må eksportere gass som LNG (begrenset kapasitet/muligheter) og at Europa er fucked. Har ikke sikret meg i aksjemarkedet, men har fastpris på strøm da. :crazy_face:

Olje/kull får de samme hva eksportert, er ikke som om det kommer noen sanksjoner fra Kina.

Ja, er veldig begrenset.

Russland er helt avhengig av gass og oljeinntektene faktisk.
Er en grunn til at børsen reagerer slik:

2 Likes

Min forventning har vært at vesten IKKE sanksjoner olje/gass, men at Russland velger å sanksjonere det som motsanksjon.

Hvis etterretningen har sagt dette til statsledere i vesten så har vesten lite å tape på å igangsette sanksjonene selv.

image

Jeg postet dette privat før i dag men kan jo dele det her også. Skal man ha “sterke sanksjoner” og Russland svare på dette, så må det vel ramme noen av de største områdene skulle man tro og ikke nisjeprodukter.

Det “fine” med olje og gass er at man kan selge til en aktør, som videreselger til resten av verden. Eller kjøper mindre fra resten av verden.

5 Likes

Jeg trodde også dette kun skulle bli brukt som motsanksjon. Bra innspill!

2 Likes

Jeg antar at det ikke finnes ledig LNG kapasitet på skip og neppe fasiliteter for å øke LNG produksjonen i særlig grad. Mao, sanksjoner på gass vil medføre at mengden tilgjengelig gass på verdensmarkedet vil bli redusert. Gass vil bli grisedyrt framover. (LNG anlegget på Melkøya brant ned og måtte bygges opp, det er planlagt å ta rundt 2 år)

Olje er det neppe problemer med å få fraktet. Det blir vel hovedsakelig kjørt på skip fra før av.

2 Likes

Skrur de av gasseksporten, vinner de det igjen på høyere oljepriser. Skal ikke mer til enn 10-15% økt oljepris før det er break even. Det er Europa som blir taperen, høye energipriser og medfølgende inflasjonen.

Tror børsene vil falle videre de neste dagene. Putin gir seg ikke uten bakkekrig. Da ville han bare ha oppnådd verdens vrede.
En bakkekrig blir stygg. Derfor tror jeg på videre fall.

4 Likes

Ja, Putin gir seg nok ikke med det første dessverre… Ikke når han har tatt steget… Dårlig timing for oss som ikke er bjørner og venter på det store gjennombruddet i noen vekst selskaper

3 Likes