OBS!! Mulig big- Som det har blitt nevnt flere ganger er det dette som er jokeren om Europa er villige til å betale dypt i egne lommer for å slå max ned mot Russland.
For Russland så vil det si at de må eksportere gass som LNG (begrenset kapasitet/muligheter) og at Europa er fucked. Har ikke sikret meg i aksjemarkedet, men har fastpris på strøm da.
Olje/kull får de samme hva eksportert, er ikke som om det kommer noen sanksjoner fra Kina.
Ja, er veldig begrenset.
Russland er helt avhengig av gass og oljeinntektene faktisk.
Er en grunn til at børsen reagerer slik:
Min forventning har vært at vesten IKKE sanksjoner olje/gass, men at Russland velger å sanksjonere det som motsanksjon.
Hvis etterretningen har sagt dette til statsledere i vesten så har vesten lite å tape på å igangsette sanksjonene selv.
Jeg postet dette privat før i dag men kan jo dele det her også. Skal man ha “sterke sanksjoner” og Russland svare på dette, så må det vel ramme noen av de største områdene skulle man tro og ikke nisjeprodukter.
Det “fine” med olje og gass er at man kan selge til en aktør, som videreselger til resten av verden. Eller kjøper mindre fra resten av verden.
Jeg trodde også dette kun skulle bli brukt som motsanksjon. Bra innspill!
Jeg antar at det ikke finnes ledig LNG kapasitet på skip og neppe fasiliteter for å øke LNG produksjonen i særlig grad. Mao, sanksjoner på gass vil medføre at mengden tilgjengelig gass på verdensmarkedet vil bli redusert. Gass vil bli grisedyrt framover. (LNG anlegget på Melkøya brant ned og måtte bygges opp, det er planlagt å ta rundt 2 år)
Olje er det neppe problemer med å få fraktet. Det blir vel hovedsakelig kjørt på skip fra før av.
Skrur de av gasseksporten, vinner de det igjen på høyere oljepriser. Skal ikke mer til enn 10-15% økt oljepris før det er break even. Det er Europa som blir taperen, høye energipriser og medfølgende inflasjonen.
Tror børsene vil falle videre de neste dagene. Putin gir seg ikke uten bakkekrig. Da ville han bare ha oppnådd verdens vrede.
En bakkekrig blir stygg. Derfor tror jeg på videre fall.
Ja, Putin gir seg nok ikke med det første dessverre… Ikke når han har tatt steget… Dårlig timing for oss som ikke er bjørner og venter på det store gjennombruddet i noen vekst selskaper
Back on track - siden det er en Bear tråd:
Dette er det nest største etter energi etter hva jeg har forstått, hvis han får det i gjennom . Swift er det som connecter alle bankene sammen. Massivt.
Ark opp 3%. Er vi nære bunnen i growth?
Kan nesten ikke se for meg at Russland har tatt høyde for å bli kastet ut av SWIFT. Betyr i praksis at cirka all pengeoverføring inn/ut av landet opphører.
…. Fixes this
Hvordan skal fed kunne manøvrere seg ut av den situasjonen de har satt USA i? Pengeprinting i verden har kjørt økonomien opp siden finanskrisen, og nå skal de skru av printeren og heve renten. Fører det til at den økonomiske veksten stopper opp? Og vil de akseptere at veksten stopper og evt går motsatt vei?Og hvordan skal de klare å betjene den insane gjelden om økonomien stopper opp og vi kanskje får en resesjon? Starte pengeprinting og senke renten for å utsette det en stund til frem til det er enda mer fucked up?
De har selvsagt tatt høyde for det.
Det er dessuten ikke i USA sin interesse, så tviler på at det skjer. Det vil svekke dollaren sin rolle som verdens valutareserve, og er i Kina og Russland sin interesse. Det vil nok være mer effektivt å direkte sanksjonere russiske banker, som er hva jeg forventer.
Men man kan like gjerne vente til man har fasiten før man konkluderer. Dog, USA var ute og snakket høyt om finansielle sanksjoner i januar, så Russland har nok tatt høyde for alt. Dette er grunnen til at Russland har sagt de er klare til å bryte alle bånd med vesten.
Prise seg lykkelige og med alvorlig mine heve renta.
Kan du tenke deg en bedre anledning til å gjenopprette tillit i markedet enn å agere pga inflasjon nå til tross for den store usikkerheten?
Ja, formulerte meg feil: mente at de neppe regnet det som veldig sannsynlig
De har jo en gjeld som er helt syk ifht gdp. Blir rentehevinger såpass milde at økonomien klarer seg da eller? USA har en debt to gdp ratio på ca 140%, anbefales under 60 maks 70%.
Putin: – Vi hadde ikke noe annet valg
Under et TV-sendt møte torsdag ettermiddag norsk tid sier Russlands president at Russland ikke hadde noe annet valg enn å gå til de skrittene Russland har gjort mot Ukraina, skriver nyhetsbyrået Reuters.
– Vi hadde ikke noe annet valg. Alle våre tidligere forsøk på å forandre situasjonen var resultatløse, sier Putin.
Den russiske presidenten sier også at landet ikke ønsker å skade den globale økonomien - ettersom landet også er en del av den globale økonomien.
Putin ber landets handelspartene om å forstå dette og ikke dytte landet ut av det økonomiske samarbeidet i verden, skriver nyhetsbyrået.
Føler de siste to avsnittene illustreres best med følgende emoji:
De skaper en statsobligasjonskrise, og så får vi modern monetary theory hvor statsgjelden bare overføres til FED. Og da spiller ikke underskuddet noen rolle, bare effekten på inflasjonen. Modern monetary theory skal vi nok ha, finansiell planøkonomi er løsningen, ingenting kan gå galt.
Men det er ett par steg fram