Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Back on track - siden det er en Bear tråd:

1 Like

Dette er det nest største etter energi etter hva jeg har forstått, hvis han får det i gjennom . Swift er det som connecter alle bankene sammen. Massivt.

2 Likes

Ark opp 3%. Er vi nære bunnen i growth?

3 Likes

Kan nesten ikke se for meg at Russland har tatt høyde for å bli kastet ut av SWIFT. Betyr i praksis at cirka all pengeoverføring inn/ut av landet opphører.

3 Likes

…. Fixes this

Hvordan skal fed kunne manøvrere seg ut av den situasjonen de har satt USA i? Pengeprinting i verden har kjørt økonomien opp siden finanskrisen, og nå skal de skru av printeren og heve renten. Fører det til at den økonomiske veksten stopper opp? Og vil de akseptere at veksten stopper og evt går motsatt vei?Og hvordan skal de klare å betjene den insane gjelden om økonomien stopper opp og vi kanskje får en resesjon? Starte pengeprinting og senke renten for å utsette det en stund til frem til det er enda mer fucked up?

3 Likes

De har selvsagt tatt høyde for det.

Det er dessuten ikke i USA sin interesse, så tviler på at det skjer. Det vil svekke dollaren sin rolle som verdens valutareserve, og er i Kina og Russland sin interesse. Det vil nok være mer effektivt å direkte sanksjonere russiske banker, som er hva jeg forventer.

Men man kan like gjerne vente til man har fasiten før man konkluderer. Dog, USA var ute og snakket høyt om finansielle sanksjoner i januar, så Russland har nok tatt høyde for alt. Dette er grunnen til at Russland har sagt de er klare til å bryte alle bånd med vesten.

Prise seg lykkelige og med alvorlig mine heve renta.

Kan du tenke deg en bedre anledning til å gjenopprette tillit i markedet enn å agere pga inflasjon nå til tross for den store usikkerheten? :slight_smile:

Ja, formulerte meg feil: mente at de neppe regnet det som veldig sannsynlig :wink:

1 Like

De har jo en gjeld som er helt syk ifht gdp. Blir rentehevinger såpass milde at økonomien klarer seg da eller? USA har en debt to gdp ratio på ca 140%, anbefales under 60 maks 70%.

Putin: – Vi hadde ikke noe annet valg

Under et TV-sendt møte torsdag ettermiddag norsk tid sier Russlands president at Russland ikke hadde noe annet valg enn å gå til de skrittene Russland har gjort mot Ukraina, skriver nyhetsbyrået Reuters.

– Vi hadde ikke noe annet valg. Alle våre tidligere forsøk på å forandre situasjonen var resultatløse, sier Putin.

Den russiske presidenten sier også at landet ikke ønsker å skade den globale økonomien - ettersom landet også er en del av den globale økonomien.

Putin ber landets handelspartene om å forstå dette og ikke dytte landet ut av det økonomiske samarbeidet i verden, skriver nyhetsbyrået.

Føler de siste to avsnittene illustreres best med følgende emoji: :grimacing:

De skaper en statsobligasjonskrise, og så får vi modern monetary theory hvor statsgjelden bare overføres til FED. Og da spiller ikke underskuddet noen rolle, bare effekten på inflasjonen. Modern monetary theory skal vi nok ha, finansiell planøkonomi er løsningen, ingenting kan gå galt.

Men det er ett par steg fram :slight_smile:

1 Like

Hvordan vil Russland reagere på dette montro?

image

image

Okei nå begynner vi å snakke.

image

3 Likes

Så størrelse på gjeld spiller ikke noen rolle og trengs aldri betales tilbake, behagelig :sweat_smile:

1 Like

Korrekt. Svært behagelig. Og valutaen vil aldri miste sin kraft eller stilling som verdens valutareserve i en sånn virkelighet :slight_smile:

De har sagt ca det samme om EU.

Så får man tro hva man vil.

Jeg venter til det har utspilt seg så jeg får en fasit å forholde meg til.

DAX var nede og touchet pre-covid nivå idag.

3 Likes

Jeg vet ikke med dere, men det er veldig vondt å følge med på.
Jeg vet at vi alle er her pga finans, men blir småkvalm og føler meg fæl som må tenke finans for egen vinning samtidig som mennesker løper rundt for livet sitt.
Kanskje dumt av meg å få med meg intervjuer, skrik, blod og tårer.

Disse soldatene som kjemper for Ukraina i frontlinjen har ingen sjanse mot stormakten Russland, men de fortjener i det minste at vi heier på dem. Både de og vi visste på forhånd at det kom til å bli tøft når nr 2. best ranka militæret i verden går har planlagt et angrep i årevis.
Og ja jeg vet også at det er krig i andre steder av verden, men dette er i en skala som ikke kan sammenliknes, hvertfall i mine øyne.

Det er når Russland stenger veier, mattilførsel ikke strekker til, og militæret prøver å gå inn i enkelte byer det virkelig blir grusomt. Jeg håper de som har økonomisk mulighet bidrar med donasjoner til frivillige humanitære formål, etterlatte barn eller fattigdom. Det gjør hvertfall jeg.

9 Likes

Så, ta hovedstaden, innsette sitt eget regime, tegne fredsavtale som gir krim til Russland?

1 Like

Jeg er enig. Blir dårlig av å se på dette. Hadde aldri trodd at de skulle gå så brutalt til verks.

3 Likes

Apropos dette noen som vet hvordan man best kan hjelpe de som er i Ukraina nå?

1 Like