Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Kortversjonen: markedet har begynt å prise inn at FED ikke kommer til å heve renta raskt eller gjøre noe særlig med inflasjonen fordi Ukraina/Russland.

Jeg tror det er idioti, men det er mulig jeg er idiot! :slight_smile:

6 Likes

Verden hadde vært mye enklere om du hadde vært idiot og bommet på alt ;p

4 Likes

«Grensene for hvor mye økonomisk smerte som vesten var villig til å tolerere for å støtte Ukraina og straffe Russland har blitt avslørt mindre enn 24 timer etter at Russlands angrep startet,» skriver markedsanalytiker Jeffrey Halley i valutamegleren OANDA i et notat ifølge Reuters.

«Det russiske angrepet har skjedd i en tid med allerede høy inflasjon og mangel på råvarer globalt, og vesten nølte umiddelbart. Prosessen med å kaste Ukraina under den geopolitiske bussen har startet. Markedene følte det klart på samme måte, dette er så ille det blir…. Etter det ble fristelsene med «buy the dip» uimotståelig,» skriver Halley.

… rett og slett fordi olje/gass ikke ble truffet av sanksjonene. Det er jo hovedeksportvaren til Russland.

Ref: Ukraina er kastet under den geopolitiske bussen | DN

Dette er bare starten, men å vite om markedet skal til veldig overpriset igjen er vanskelig, da bør ikke gjeldskost øke og inflasjon/energi/råvarer bør komme ned.

For å si det på en annen måte;
I et bull-marked så hender det jeg bruker shorts til større long posisjoner- nå bruker jeg totalt smadret small cap som en hedge mot mulig oppgang for å dempe eventuelle short tap. Så bearish er jeg :slightly_smiling_face:

1 Like

Så du er bull small cap? :smiley:
BX = Large
MX = Medium
SX = Small

Ticker Siste I dag
OSEBX.OL 1183,17 0,75%
OSEMX.OL 215,65 1,99%
OSESX.OL 818,76 2,10%

Porteføljen min: +3,78% (den var ca ned det samme i går)

Interessant trekk. Hvor mye eiendeler har Putin utenlands?

EU planlegger å fryse eiendelene til Russlands president Vladimir Putin og utenriksminister Sergei Lavrov, ifølge Financial Times. Avisen viser to tre anonyme kilder.

Grepet vil gå inn i den nyeste sanksjonspakken til EU, som skal godkjennes fredag, ifølge avisen.

Avisen skriver at det ikke er aktuelt med innreisenekt for Putin og Lavrov fordi EU vil holde diplomatiske muligheter åpne.

Ref: Subscribe to read | Financial Times

1 Like

Dette kommer nok som en stor overraskelse (fra 13. januar).

1 Like

Ikke bull long-term, men for bouncen ja. Samme gjelder et par aktører i shippingsegmentet.

1 Like

Ja oppgang, men på dårlig volum.

Det er vel bare å forvente mer sanksjoner fra USA/EU og så motsanksjoner fra Russland. Når neppe bunnen før de er ferdige med det. Russland har jo truet med å kutte gassen til Europa, det er vel “høydepunktet”. :see_no_evil:

1 Like

14:32:04

TDN Direkt

Inflasjonstall fra USA høyere enn ventet

Privat forbruk i USA var opp 2,1 prosent på månedsbasis i januar, ifølge tall fra amerikanske statistikkmyndigheter.

På forhånd var det ventet at det private forbruket ville øke 1,5 prosent, ifølge konsensusprognoser fra Trading Economics.

Private inntekter i USA var uendret på månedsbasis i januar, ifølge amerikanske statistikkmyndigheter.

På forhånd var det ventet at private inntekter ville falle 0,3 prosent, ifølge konsensusprognoser fra Trading Economics.

Ordreinngangen for varige goder i USA var opp 1,6 prosent i januar på månedsbasis, viser foreløpige tall fra amerikanske statistikkmyndigheter.

Ifølge konsensusprognose fra Trading Economics var ordreinngangen ventet å stige med 0,8 prosent.

1 Like

Helt seriøst, når skal man skjønne det? Inflasjon er ekstremt komplisert å håndtere med negative realrenter, ekspansiv finans og pengepolitikk.
Minner om at PCE inflator er FED’s yndling når det kommer til inflasjonsberegning.
Og nok en gang, så kom dette høyere enn “forventet”.

Når skal man slutte å bli overrasket over at det kommer inn høyere enn forventet?
“Overrasket”, i alle land, hver eneste måned, på tvers av PPI, CPI, Deflator.

Og som flere har prøvd å poengtere en del ganger hvor andre har vært litt uenig; Krig er ikke nødvendigvis bearish. Det ser vi når børsen ender opp +3% etter invadering av et land i Europa, og ny +1% i futures. Det er sanksjonene som er potensielt Bearish. Mens Biden snakket i går gikk futures opp over +10% i moskva.

Videre til de som sier at cashbeholdning er stor hos privatpersoner og at man har sterk husholdning: Nettopp. Det er det man har. Det fører til inflasjon:

En annen viktig faktor som jeg påpekte i går var at jeg sleit med å skille med den reduserte forventningen av yieldreduksjon som reaksjon for safe-heaven vs senket forventing til rentehevinger. Yield har smelt rett opp igjen siden markedets rally i går, noe som indikerer at det var flukt til safe-heaven - ikke senket forventing til renteheving

4 Likes

Buy the dips, sell the rips - den siste delen er det mange som glemmer.

1 Like

Whaat? Det er helt i mot hva alle tror om CH/RU forholdet

image

3 Likes

Suckers rally i dag?

2 Likes

Kina er de ultimate opportunister.

Passer dem helt utmerket at Vesten og Russland kjører hverandre i senk.

1 Like

Det er jo noe som fort kan få Russland til forhandlinger?

Ja det fikk vi. Tilbake på 100% her. Once a bear always a :bear:

1 Like

Hmm, ikke helt med deg på denne?

Hvis russland ikke får handlet med Kina er de rimelig fucked?