Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Det åpner vel opp som vanlig :joy: For min del ser jeg det som:

At apple forteller underleverandører om slowing demand rett før jul, for verdens største selskap som vekter 6.5% i s&p, i deres viktigste kvartal omsetningsmessig, muligens pga svekket kjøpskraft av rekordhøy inflasjon, så blir jeg ikke bull nei. Minner om at man må sette prisingen i perspektiv om at Apple prises til ATH as we speak, noe jeg mener er mer vinglete enn om den feks var ned 5% fra topp:

Jeg tenker ikke på earnings, men dette er et signal som kan tolkes av markedet som et problem

Er greit volatilt for tiden, hadde forventet en enda større reaksjon ned på at Powell innrømmet det alle har sagt hele tiden, nemlig at inflasjonen ikke ser ut til å være forbigående.

Det er mange som tegner wedgen i ES1 chartet fra coronabunnen, og sier vi har fått brudd ned,
men justerer man den stigende linjen til å fange enda flere treffpunkter ved å flytte startpunktet til april (weekly view) så kan det se ut som vi har en foreløpig weekly higher low (chart under).

Vi må bryte 4260 etter min mening før jeg tør prøve shorte SPX. Kommer vi ned dit og bouncer, men ikke lager en ny høy, kan det også dannes en HS med target -20% til nedsiden (illustrert under).

Men både wedge og HS har ikke spilt seg ut enda, så det er fremdeles åpent.

Nye ATHs til jul er jo også en mulighet, så fort vi får svar på om Omicron egentlig er utsendt av Megatron for å ta over jorden. Ha en riktig fin dag :slight_smile:

4 Likes

Olja opp og OSEBX ned, artig start på dagen :slight_smile:

1 Like

Det er der du mister meg helt, du ønsker å shorte s&p først etter at børsen har falt 10% pga TA? Men ikke shorte fra ath nivåer når hedgefond har insentiv for å sikre gode avkastningstall for året som de kan flashe med videre i 2022, ta ned risiko, fed endrer tone mot markedet, mulig økning i taper, høyere rentebane, energi-crunch i europa, omikron usikkerhet, ukraina ber om hjelp mot russland, fed blir grilla i house hearing osv?

Alle for enhver strategi, men jeg blir mer usikker på shorten når børsen har falt 5% enn jeg blir trygg :slight_smile:

4 Likes

Mulig jeg ikke var helt tydelig i innlegget; strategien kommer jo helt an på hvilken horisont du har på shorten. For kortere swings (og spesielt om du traff toppen / shortet fra ATH) så er det veldig bra.
Jeg snakker mer om å gå inn i nye shortposisjoner nå. Det er mange grunner til det:

  • Hvis du ser på september og Evergrande saken, så hadde vi et tilsvarende drop uten at det ble noe mer ut av det. Alle “årsakene” du beskriver er kjent info i markedet. Når reaksjonen ned ikke er mer voldsom (unntaket var sist fredag, da fikk vi grei medfart) så tror jeg man fort blir choppet opp i en short posisjon her fordi ting er så volatilt.

  • Forrige weekly low ligger nede ved 4260 ish, så vi kan fint falle 5% til uten at det ødelegger opptrenden. Derfor ville jeg ikke gått short nå - rett ved en støtte, og rett etter et tilsvarende drop som vi hadde i september (hvor hele droppen ble hentet inn igjen ++ for good measure).

Nå er jeg ikke short noenting etter at Xact Bear ble lagt ned (ergerlig med timingen, visste jo denne korreksjonen ville komme før eller senere mtp. hvor mye ting bare har gått, og gått), men skulle jeg shortet SPX så ville jeg ikke gjort det her nei. Hadde jeg vært short allerede så ville jeg sett om denne bouncen som nå er i gang danner et bearflag.

2 Likes

Sikret meg en liten gevinst igjen, 4/4 i pluss :raised_hands:

3 Likes

Opsjonsdag 17. desember. Kvartalsrullering. Rundt 15. desember (± noen dager) heves gjeldstaket.

Tenk hvor mye penger du kan tjene på å selge masse opsjoner på quad witching day, og så ender markedet 3 måneder senere på neste quad witching day på … omtrent samme nivå. Det er nok ingen som har interesse av at markedet holdes så nærme dette punktet som mulig inntil opsjonsdagen har passert.

Kanskje noen vil tvinge markedet ekstra opp eller ned rett før også. Mange muligheter :slight_smile: Tror faktisk det kan bli litt volatilt i noen uker til.

3 Likes

Pre market Apple er enig med deg

EDIT; ikke nå lengre. Ned -2,1%. Hvis de klarer å få med seg frykt for lavere etterspørsel i dag kan man få ytterligere sell-off i dag.

Hei. Noen anbefalinger på hvilket produkt man kan bruke om man vil “shorte” Oslo Børs? Usikker på hva man kan bruke etter Handelsbanken la ned sin Bear OBX ETF.

Bear obx nordnet

1 Like

Takk for svar. Vet du hvem som er market maker og om det er noe omsetning i produktet?

Nordea som står bak, og nok er market maker. Litt høy spread ser jeg. Jeg handler selv. Xact bear, men om du har NOK konto får du jo valutagebyr mot deg (og eksponering mot omx)

Nye tiltak på gang ser det ut som, merkelig dersom omicron bare gir mild sykdom?

1 Like

Heh, de har jo ikke data, så nå er det “føre var” tiltak :stuck_out_tongue:

3 Likes

WTI -4%

1 Like

Japan slipper opp på reiserestriksjonene etter ny kunnskap om Omicron. Trekker tilbake følelsen om 10 % korrigering av markedene :sweat_smile:
Blir nok bare et OSE-fenomen med oljen nede på USD 67 nå.

2 Likes

Hvis dette blir 1ste gang «buy the dip» ikke funker tipper jeg det kan falle en omgang til. Da er vi fort på 10%++

3 Likes

hvor fant du den nyheten? :slight_smile:

Det står ingenting om at det har noe med ny kunnskap om omicron å gjøre da… Det er for at japanske statsborgere skal få mulighet til å komme hjem.

Synes det er fascinerende at panikken synes å bli større for hver ny variant - selv om den har vist seg å være unødvendig alle de foregående gangene. En slags motsatt “Ulv, Ulv”.

1 Like