Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

I den store amerikanske bankgiganten JPMorgan Chase rykket deres globale markedssjef nylig ut og sa at kundene er under «ekstremt stress». Fra nyttår til midten av mars skal storbankens meglerinntekter ha falt ti prosent sammenlignet med i fjor.

– Det gjøres ingenting i primærmarkedet. Det legges knapt ut nye obligasjoner, så det tjener de ikke penger på, og det er heller ingen nye aksjeemisjoner. Den aktiviteten er nesten helt død nå, sier Maria Granlund i Alfred Berg.

2 Likes
1 Like

Krigen i Ukraina gjør at Morgan Stanley senker forventningene til europeiske selskapers inntjeningsvekst i år og neste år, melder Nyhetsbyrån Direkt og viser til Bloomberg.

Finansgiganten estimerer nå at europeiske selskaper vil ha en gjennomsnittlig vekst på 3 prosent i resultat pr. aksje i år. Tidligere var Morgan Stanleys estimat 10 prosents vekst.

Neste års vekst ventes nå til 4 prosent, mens forventningen før Russlands Ukraina-invasjon var 8 prosent.

I tillegg vurderer Morgan Stanley at krigen vil lede til tregere økonomisk vekst samt raskere inflasjon enn tidligere ventet.

2 Likes

Så inntjeningsveksten vil da være mindre enn inflasjonen…

2 Likes

30y-5y OIS invertert
30s-20s invertert
10s-7s invertert
10s-5s invertert
10s-3s invertert

10y-2y = 0,19

Long-term bonds inflow(20+). Helt feil det du sier, så det høres ut som du gjetter ja.

Hele denne uken skal ulike fed medlemmer snakke, og hvis de ønsker å unngå store problemer må de få steepening i yieldkurven. De skal snakke med risk assets, de må få ned disse for å stoppe inflasjonen. Er en del av prosessen.

IPO’s har stoppet opp, emisjoner stoppet opp, commodity futures for market making hedging illikvid osv.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-16/tesla-halts-bond-sale-backed-by-auto-leases-amid-market-turmoil

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-16/energy-traders-lobby-for-urgent-funds-to-avoid-liquidity-crisis

https://www.ft.com/content/31dcd748-26d2-4f7a-ad3d-a3efc05c0f25

3 Likes

Nå er jo hovedpoenget mitt, og som jeg er sikker på at du catchet, at jeg tror kapitalen søker seg til US-markedet på bekostning av Europa og Asia grunnet geopolitisk og regulatoriske forhold.

Jeg antar du har tilgang til charts som viser inflow / outflow til US versus resten av verden også hva angår equities, og at dette kan gi en pekepinn på om US fremstår som det “eneste” stedet i verden det føles trygt å investere i?

Når S&P 500 hadde sin beste uke siden 2000 i forrige uke, så sier det noe om sentimentet og appetitten for amerikanske aksjer. Det har jo ikke akkurat manglet på advarsler om at man komme seg ut av aksjer for hva det er verdt om dagen, med FED, inflasjon, krig, Kina etc etc.

1 Like

Stagflation is raising the risk of ‘lost decade’ for 60/40 portfolio of stocks and bonds, Goldman Sachs says

1 Like

Jeg tok det ene poenget, men fakta er at markedet beveger seg på en ekstremt delikat linje nå hvor det foregår price discovery mellom 0 stimuli, treasury prising, råvareprising og til slutt aksjemarkedet.

Aksjemarkedet tenderer til å ha minst kontakt med realiteten(feilprisinger).
Bonds er fortsatt safe heaven for aksjer, vi er ikke i noen revolusjon.

Men som jeg også snakket litt om forrige uke og uken før der forventet jeg et bear-marked rally nå, nr 2 i nedgangssyklusen vi er i nå. Det er de villeste rallyene som er der ute.

Det har vært en enorm inflow fra retail mens hedgefonds +++ long-only etfs har pøst med likviditet. Når markedet snur en eller annen gang nå så kan det bli et par veldig rød dager. Nå er opsjonsdager ferdig også.

Jeg ser en drawdown mot mai-møtet som nærmer seg 0,5bps økning
Hvis det jeg ser inntreffer, vil markedet korrigere til nye lows mot mai før vi får et nytt bear marked rally og en stillgang før høsten. Rolig juni juli også begynner kaoset fra august igjen.
Det jeg melder nå er helt åpenbar ekstrem usikkerhet rundt.

8 Likes

Interessant.Jeg ville faktisk spådd omtrent det samme som deg, men en måned senere.

Jeg forventer at det blir en eller annen form for fredsavtale/våpenhvile i Ukraina senest tidlig mai (litt uti April?). Så er det helt åpent om det blir full krig igjen til vinteren.

Det jeg ville forvente var at optimisme om at “nå fikser ting seg” i etterkant av en slik hendelse vil være positiv for markedene. I tillegg er covid i stor grad sesongvirus tror jeg, så det vil være ute av synet, ute av hjernen i enda større grad snart.

Men det jeg forventer vil skje er egentlig at inflasjonen viser seg å være svært høy fortsatt. Og at man derfor i begynnelsen av juni begynner å forberede seg på at FED skal potensielt endre politikk i negativ retning. Jeg forventer ikke at den beslutningen tas av FED i mai. Jeg tror de holder seg til planen i mai, dvs - de øker med 0.25% og annonserer at de vil begynne med QT i juni.

Så, i mitt hode, rundt månedsskiftet mai/juni er da jeg ville forvente en nedtur. Mens du spår den ca en måned før? Vi får se om noen av oss får rett!

4 Likes

Kina virker jo helt happy med å bare stenge enorme byer ved 50-100 smittede. Hvis de ikke bare skal holde det gående, så er jo slutten på våren/starten på sommeren et logisk sted å slippe opp. Da kan de få en smittebølge i befolkningen som ikke får en sinnsvak topp.

2 Likes

Vi har jo diskutert det før, diktaturer trenger ikke ta hensyn til opinionen fra uke til uke på samme måte som politikere i demokratier. De kan da ofte holde på en politikk lenger, og så være ubekvemme med å skifte. Spesielt fram og tilbake. De har en sterk tilbøyelighet til å heller gjøre ingenting (fortsette med status quo) framfor å ta en beslutning som kan være feil og må reverseres.

Så for min del ville jeg tro at de fint kan holde på dette fram til sommeren, og så tar de en diskusjon høyt oppe i partiet om de ønsker å fortsette sånn eller ikke. De har ikke behov for å treffe beslutning denne uken fordi en spørreundersøkelse viste at opinionen snudde siste 14 dager.

1 Like

KOMMENTAR: INVERTERING AV RENTEKURVEN IKKE NØDVENDIGVIS TEGN PÅ RESESJON

Oslo (Infront TDN Direkt): Forskjellen mellom amerikansk ti- og toåring er mandag ettermiddag mindre enn 25 basispunkter, og rentekurven kan derav nærme seg en invertering – hvilket har blitt sett på som resesjonstegn historisk. Både tre-, fem- og sjuåringen handlet høyere enn tiåringen på flere tidspunkter i løpet av forrige uke, og ligger rundt samme nivå som tiåringen mandag.

Samtidig peker andre indikatorer på at en resesjon på ingen måte er nært forestående.

Markedene følger nøye med på om rentekurven nærmer seg invertering, noterer UBS mandag. DNB Markets skriver i en kommentar at en invertering vil kunne skape bekymring ettersom negativ helning historisk har vært et sterkt resesjonssignal.

UBS viser imidlertid til at det ikke nødvendigvis er slik, og at en negativ helning ikke alltid har vært etterfulgt av en resesjon

2 Likes

Det var vel egentlig poenget mitt, at man kan få en endring ved starten av sommeren.

1 Like

Oljeprisen er en viktig faktor her, en høy oljepris er nok negativt for børsen generelt. Nå stiger denne igjen…

1 Like




Dette kommer altså gjennom et intervju i regi av Financial Times, ikke noe FOMC møte

Ergo, helt planlagt.

3 Likes

Live nå: LIVE: Fed Chair Jerome Powell speaks at the NABE annual conference — 3/21/22 - YouTube

3 Likes

Inflasjonen er «altfor høy»

Forrige uke hevet den amerikanske sentralbanken Federal Reserve (Fed) styringsrenten til 0,25 prosent. Rentehevingen har vært varslet siden starten av året etter at inflasjonen i USA har nådd det høyeste nivået på over 40 år.

Mandag, under en uke etter rentehevingen, ga sentralbanksjef Jerome Powell uttrykk for at han anser inflasjonen som «altfor høy» i en tale til National Association for Business Economics, ifølge CNBC.

– Vi vil ta nødvendige steg for å sikre en retur til prisstabilitet, sa Powell og varslet med det at mer aggressive tiltak kan bli aktuelle.

Bloomberg melder at markedets forventninger til rentenivået i USA steg mandag ettermiddag i forbindelse med dagens uttalelser fra Powell.

I en pressemelding etter rentehevingen skrev sentralbanken at den venter at det vil være passende med flere rentehevinger i månedene som kommer og at det kan være aktuelt å heve styringsrenten med mer en 25 basispunkter om gangen.

1 Like

US 10 Year Note Bond Yield (percent) 2.3059 +0.1475 (+6.85%)

1 Like

Og S&P 500 falt 0,04 % etter 6 % oppgang forrige uke. Med andre ord non-event?

FED har blitt gode på å forventningstyre aksjemarkedet på hva FED har planer om å foreta seg. (Tapering og påfølgende renteøkninger, selv om inflasjonen ikke lar seg diktere)

Det er få sjokk om dagen hva angår FED, det setter aksjemarkedet åpenbart pris på.

Du skjønner faktisk ikke hva som skjer du?🤦🏽

Da er hele det politiske us/ch spillet i gang også.