Ikke meningen å høres slik ut. Jeg er bare veldig uenig i mye som blir sagt, og mye av dataen jeg sitter på og erfaringen jeg har fra å jobbe i finansmarkedet sier svart på hvitt det stikk motsatte av påstandene, som ikke har data bak seg…
At du klarte å være bull i et år med QE fed, QE ECB, rekord bullishness på tvers av vanlige retail investorer, meme-stock, krypto-hype ser jeg ikke på som noe å “klare”. Men at det har gitt avkastning å sitte stille er riktig. Jeg gjorde samme. De som nå klarer å sitte utenfor i enkelte deler i år kan få en massiv kjøpskraft senere ved billigere marked.
Mange misforstår at jeg er bear. Jeg er ikke bear, jeg kommer kun med nøytral data, psykologi, og markedsmekanismer. Jeg har truffet nesten alt for hvordan markedet har truffet siden desember- i eu, us, hva fed må si, hva ecb må si, inflasjonstall og har vist det tidligere svart på hvitt. Problemet er bare at enorme mengder data er bearish, og enorme inflow er dessverre fra etf’er og retail som kjøper på absolutt høyeste punkt i syklusen. Men selvfølgelig er det sånn det er nå også, hvordan skal det ellers dannes bobler? Dette er den største overføringen fra wealthfunds til retail noensinne
Det som er bullish er at kina støtter sitt eget markedet og at japan annonserte kjøp av valutareserver. Men likviditetsdataen som kommer ut fra pboc viser ikke noe særlig involvering enda, så vi får se.
Nasdaq 100 har nå gått +12,5% fra bunnen, fra 13050-14650.
Bunnen var 14 mars.
Tirsdag 8 mars, 1,5% unna bunnen skrev jeg bullish:
torsdag 10 mars, 2 børsdager før bunnen skrev jeg advarsel:
Nå er vi midt i prosessen, og mange tror nå at dippen er over og at det er bull-marked igjen, og de som har shortet er usikre.
Det er nå bearmarked rallyet er ferdig, etter min mening. På tide å sette nye shorter. Det er nå de som har kjøpt dippen skal få teste seg. Det er nå vi får se om retail max-inflow vs hedgefond outflow fremover vil klare å holde markedet oppe, eller om effekten har blitt erodet pga total retail eksponering vs total assets osv.
Selv om Powell, Bullard, Daly og Mester aktivt siste 2 dagene har prøvd å få ned risk assets, så har de vist at fed har oppnådd noe helt spesielt, og det er at de ikke har kredibilitet og at markedet har blitt så mentalt forstyrret at de ikke reagerer på hva de sier engang.
Powell vil mot neutral rate(hvor enn gud han mener denne skal være)
Bullard vil ha fed funds rate 3% innen året(feks 0,5 bps hevinger 4 ganger + 0,25x 2 ganger), og heller gå tilbake mot 2,5% året etter
Mester vil ha 2,5% innen året, dvs 2x0,5 + 4 0,25 bps
Disse tingene de sier har aldri skjedd før, og mens gjeldsmarkedet eksploderer skjer det ingenting i aksjemarkedet. SPX rallyet 8% etter Lehman kollapset i 2008, ingen vet hvorfor det skjedde.
Men oh lord, fallet kom.
Markedets tap i yieldmarkedet går mot det verste noensinne. Hastigheten det skjer på har aldri gått fortere i prosentvis endring Det finansielle systemet skriker. Vet du hva risk assets, og aksjer gjorde på samme tid? Kun i dag:
Tesla +8% i dag, +25% på en uke(skjer nesten utelukkende i bear-marked)
Gamestop +35%
AMC + 15%
Profitless siden fed FOMC