Svært komplekst det du spør om nå, det består av så mange faktorer, både tekniske(og da mener jeg absolutt ikke TA) men mest psykologiske faktorer som drives av personer som ikke behandler aksjer som bedrifter, men som verdipapirer og betting.
Jeg gjentar det jeg sa i går: Da Lehman kollapset i 2008 rallyet s&p500 8%. Det er absolutt ingen grunn til at det skulle skje. Noen ganger er ting for komplekst for investorer å forstå. Nå er det samme problematikk. Det er så mye å ta inn over seg samtidig så det blir for mye.
Kan ta siste 48 timer som eksempel. Tesla er verdens 5 største selskap målt i markedsverdi. De er mer verdt enn alle andre bilselskaper til sammen. Rallyet +25% siste uken.
Og vet du hva Elon Musk sa i går? Men som folk bare ikke gidder å bry seg om?
Tesla Inc (NASDAQ: [TSLA]Elon Musk said on Tuesday he sees challenges with battery production next year that can hold back scaling up plans for the electric vehicle maker over the next two to three years.
Vet du hva aksjemarkedet gjorde? Sendte aksjen opp 6% på det meste i dag. Så ødelagt er markedene, at selv om CEO sier at problemene vi snakker om her inne har truffet dem og vil være ødeleggende i lang tid fremover, så sender de opp aksjen tilsvarende størrelsen på equinor.
En må faktisk minne seg på nå at TINA er snart borte. Det er alternativer nå, og det er råvarer, energiaksjer eller treasury yield. Sistnevnte er helt misforstått blant retail, mange har gjort smarte trekk på obligasjoner i enkelte perioder. Du kan fort hente 10% på treasury om du mener fed må steppe tilbake på gasspedalen om ett års tid.
Da jeg skrev det tidligere i dag var 20 y yield 2.730, nå er den på 2.630 og folk har begynt å kjøpe treasury igjen som safe heaven. Mange har ventet på at fallet har gjort seg ferdig, også har folk begynte å kjøpe masse etter det. Indeksen er opp rundt +2% siden jeg skrev det. Det er muligheter i treasury om du skjønner hvordan det funker. Sier ikke at dette er et vendepunkt, snarere at det var en mulighet med nærmere 2.75 yield.