Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Hva tenker du om teorien at årsaken til at aksjemarkedet holdes så høyt oppe, er at investorer ikke vet hvor pengene skal plasseres og at aksjer sees på som «the best alternative» i kampen mot høy inflasjon?

Europas største børsindekser fikk juling onsdag, idet investorene forbereder seg på nye Russland-sanksjoner, varig høy konsumprisvekst og rask renteoppgang.

1 Like

Svært komplekst det du spør om nå, det består av så mange faktorer, både tekniske(og da mener jeg absolutt ikke TA) men mest psykologiske faktorer som drives av personer som ikke behandler aksjer som bedrifter, men som verdipapirer og betting.

Jeg gjentar det jeg sa i går: Da Lehman kollapset i 2008 rallyet s&p500 8%. Det er absolutt ingen grunn til at det skulle skje. Noen ganger er ting for komplekst for investorer å forstå. Nå er det samme problematikk. Det er så mye å ta inn over seg samtidig så det blir for mye.

Kan ta siste 48 timer som eksempel. Tesla er verdens 5 største selskap målt i markedsverdi. De er mer verdt enn alle andre bilselskaper til sammen. Rallyet +25% siste uken.

Og vet du hva Elon Musk sa i går? Men som folk bare ikke gidder å bry seg om?

Tesla Inc (NASDAQ: [TSLA]Elon Musk said on Tuesday he sees challenges with battery production next year that can hold back scaling up plans for the electric vehicle maker over the next two to three years.

Vet du hva aksjemarkedet gjorde? Sendte aksjen opp 6% på det meste i dag. Så ødelagt er markedene, at selv om CEO sier at problemene vi snakker om her inne har truffet dem og vil være ødeleggende i lang tid fremover, så sender de opp aksjen tilsvarende størrelsen på equinor.

En må faktisk minne seg på nå at TINA er snart borte. Det er alternativer nå, og det er råvarer, energiaksjer eller treasury yield. Sistnevnte er helt misforstått blant retail, mange har gjort smarte trekk på obligasjoner i enkelte perioder. Du kan fort hente 10% på treasury om du mener fed må steppe tilbake på gasspedalen om ett års tid.

Da jeg skrev det tidligere i dag var 20 y yield 2.730, nå er den på 2.630 og folk har begynt å kjøpe treasury igjen som safe heaven. Mange har ventet på at fallet har gjort seg ferdig, også har folk begynte å kjøpe masse etter det. Indeksen er opp rundt +2% siden jeg skrev det. Det er muligheter i treasury om du skjønner hvordan det funker. Sier ikke at dette er et vendepunkt, snarere at det var en mulighet med nærmere 2.75 yield.

23 Likes

Du er et flott tilskudd til forumet @havana12 Mange spennende betraktninger

18 Likes

22:44:16

Christopher Magnus

Fed klar for krafttak mot inflasjonen

Sentrale personer i den amerikanske sentralbanken (Fed) prøver å berolige amerikanere om at de vil dempe den høyeste inflasjonen i landet på 40 år, ifølge Bloomberg.

Fed fortsetter å nevne muligheten for å øke styringsrenten med 0,50 prosentpoeng heller enn 0,25 på det neste rentemøtet i mai.

Forrige uke økte sentralbanken renten med 0,25 prosentpoeng, den første renteøkningen siden 2018.

– Vi er klare til å gjøre det som trengs for å sikre at vi får prisstabilitet, noe det er klart at man ikke tror vi har akkurat nå, uttalte Mary Daly, Fed-sjef i San Francisco.

Fed-sjefen i Cleveland, Loretta Mester, ønsker å få renten opp i 2,5 prosent i løpet av året, og mener det trengs et par økninger på 0,50 prosentpoeng for å komme dit.

– Jeg vil ikke forskuttere hvert møte herfra til juli, men jeg tror vi må være mer aggressive tidligere heller enn senere, uttalte hun.

2 Likes

Takker for det!

Men det er faktisk greit å vite om treasury. Det er så mange retail som tenker “å nei, hva skal jeg med 2,5% rente”… Men det er ikke yielden man er interessert i ved første øyekast. Det er at man better på at yielden skal ned, og at man tjener på pålydende.

Jeg anbefaler ikke å gå mot treasury enda, men heller senere mot mai etter den trolige 0,5% økningen. Da tror jeg vi får noen ekle dager før og etter økningen.

For meg virket det som om treasury investorer har fortsatt å selge, og andre har ventet på at fallet skulle gi seg og at aksjer har fått ekstra boost i samme periode.

I går da flight to safety igjen var i spill, falt 20 year yielden fra 2.750 til 2.640.
Indeksen i går var ust 20+ opp +2.2% som du ser øverst i venstre hjørne. Hvis treasury skulle gå mot 3-3.5% yield så mener jeg at man veldig seriøst skal vurdere en større allokering inn i treasury.

Om fed må kjøre en pivot senere ved å redusere renteøkninger eller endre dot plot guidingen kan det være perfekt mulighet for å tjene 10-20% avkastning pluss yielden.
Den største risken da er egentlig valutarisiko.

Kommer det et sjokk i økonomien faller aksjer kraftig, mens treasury øker i verdi. Bare se under finanskrisen/covid. Flight to safety skjer alltid. Da er det helt gull å eie treasury, fordi det stiger i verdi samtidig som aksjer faller i verdi. Det naturlige er da som retail, å selge treasury for å gå inn i bombede aksjer.

1 Like

FED har møte i mai 3. - 4. mai. Det er vel ventet at de der skal annonsere hvordan de skal forsøke å gjennomføre QT (selge fra balansen - eller mer realistisk, bare ikke fornye eierskapet automatisk når de går ut på dato).

Inflasjonstallene for april kommer først 11. mai, og inflasjonstallene for mai kommer 10. juni. Det er etter møte i mai.

FED har nytt møte 14.-15. juni. Da har de fått oppdaterte økonomiske projeksjoner (som de også fikk i mars, men ikke får i mai eller juli).

Det eneste inflasjonstallet man får mellom mars og mai er for mars måned, som måles mot fjorårets 2.6% inflasjon, og kommer 12. april.

Jeg tror ikke FED får panikk pga inflasjon i mai. Den panikken tror jeg ikke kommer før i juni, hvis den kommer overhodet. Grunnen er at det tallet som slås opp stort er year on year. Og når inflasjonen måles mot under 2% (som de siste måneder), eller 2.6% i mars, så forventer man vel høye tall. Men, det er hvis den ikke synker når den måles mot april og mai (tall man får i etterkant av FED sitt møte i mai) jeg tror panikken kan komme.

Jeg tror derfor at FED vil velge å øke med 0.25% i mai samt begynne med QT, men snakke om at de “sannsynligvis” vil velge å øke med 0.5% i juni. Men, hvis inflasjonstallene er virkelig høye i april og mai - som man får før junimøtet - så åpner det opp for betydelig innstramming. Jeg ser derfor ikke vekk fra at renten settes opp med 0.75% - 1% i juni. Forutsatt høye inflasjonstall for april og mai selvfølgelig.

4 Likes

Et spørsmål angående TLT, som du sier så har jo denne vært en flight to safety. Hvorfor har ikke denne steget mye nå i mars når VIX har vært høy og børsene har falt kraftig?

Har skjedd en del med kredittpåslagene i løpet av året, så effektiv rente for mange renteplasseringer har steget betraktelig gjennom året. Det gjør renter langt mer attraktivt enn for bare et par måneder siden.

Hva er dine tanker rundt å binde boliglånsrenta i 5år framover?

Jeg vet at du er ganske bull på year over year effekten og at det er fortsatt delvis transitory, det har du vært lenge. Jeg er helt uenig, og som tidligere vist har inflasjonen blitt bred og er i alle deler av økonomien nå. Hjelper ikke med yoy effekten unntatt april fordi den var såpass ekstrem med 1,5% økning.

Inflasjonen siden H2 2021 har akselerert med 3%, og dette blir mye verre fremover mtp råvare og energipresset som konstant er der, samtidig som vi snakket om tidligere får lag-effekten av housingcosts som nesten ikke er tilstede i dagens måling.

Man får null hjelp fra risk-assets, arbeidsmarkedet, råvarer eller psykologi angående krigen og at krig er inflasjonsdrivende. Snarere motsatt, inflasjonsforventning som måles, er høyere nå enn noengang, dvs det blir mye hardere å få det til å gå bort. Inflasjon er mye psykolog når det er sluppet løst i markedet.

Som det vises nedenfor viser man hva som har skjedd i H2 2021 og til nå, og inflasjonen øker, ikke avtar. Måned etter måned på tvers av alt.

3 Likes

Fordi rentene må opp for å få ned inflasjon? Det er jo derfor man sier at fed er trapped, og at investorer er trapped. Alle asset classes taper, utenom råvarer, gull osv fordi renteøkning dreper alle assets. Det vises jo tydelig i yieldkurven.

Front-end treasury 2-year er 2.170, mens 5 year yield er 2.405. Foreløpig, dvs vi er midt i en reprising, så mener bondinvestorer at mellom år 2024 og 2028 øker renten med ingenting. Vi setter opp renten også må man kjappe seg og holde den rolig.

Men da skal man også ha i bakhodet av treasury ga helt feil bilde ved årsskifte. Dvs, fed har kjøpt 120 milliarder bonds frem til november, og taperet over 5 måneders periode, så hvordan skulle markedet prises riktig? Det var jo manipulert.

Dette er hvor sykt markedet er

1/1/2022 - 24/03/2022

2 year yield 0.70% til 2,1%
10 year yield 1.50% til 2.388 %
30 year yield 1.906% til 2.56%

Det er veldig individuelt og kommer helt an på personlig økonomi, risikoprofil, trygghetsfølelse osv. Det eneste jeg kan si er at hvis du ber om fastrente nå, og ikke for 6 mnd siden så betaler du kraftig premium i dagens marked vs 6 mnd siden. Det er allerede bakt inn rentehevinger hos bankene.

Men det er 3 viktige momenter her som kan være greit å ha i bakhodet

  1. Binding i finans som gir trygghet fører ofte, ikke alltid, til at man betaler mer enn man hadde gjort hvis det var usikkerhet. trygghet koster en del.
  2. Hvis du klarer å sette av de pengene du skulle ha betalt til fastrente vs flytende kan du heller ha en mer aggressiv nedbetalingsprofil og få ned gjelden i stedet for å betale mer på gjelden du allerede har.
  3. Inflasjon er bra for gjelden din. Gjelden din er konstant, lønningen din øker(forhåpentligvis). Bruk sterkere lønn på å betale ned mer gjeld.
3 Likes

Ja, jeg angrer så klart på jeg ikke gikk for å binde renta for et års tid siden da man kunne få fastrente i 5år til under 2%.
Bankrådgiveren min anbefalte meg å vurdere dette produktet da jeg stilte spørsmålet ved forrige anledning. Meeen det skal jo aldri lønne seg å binde renta… Det er et forsikringsprodukt banken skal tjene penger på?

Har såpass mye boliglån at jeg rett og slett vil hate å måtte betale 5-6% rente.
Så spørs om man heller skal binde renta på snaut 3% de neste 3-5 årene :thinking: :thinking:

Fortsatt sterk vekst i USA som bekrefter at den amerikanske økonomien har sterkt momentum, selv med inflasjon og flaskehalser. Dette er et key element man ikke kan se bort fra når det gjelder tilstanden til de amerikanske selskapene. Ordrebøkene og troen på fremtiden er svært god, noe som taler for at penger forblir investert i disse selskapene. Ser at det populært å henvise til at det er retails som holder markedet oppe, men alle vet at markedet hadde knekt sammen hvis institusjonene forlot equities-markedet, og det ser vi ikke er tilfelle.

USA: FORELØPIG PMI-SAMMENSTILT 58,5 I MARS (TIDLIGERE 55,9)

Oslo (Infront TDN Direkt): Foreløpig sammenstilte tall for innkjøpssjefsindeks (PMI) i USA var 58,5 i mars, mot 55,9 foregående måned.

PMI for industrisektoren var 58,5 i måneden, mot 57,3 måneden før og ventet 56,3.

PMI for tjenestesektoren var 58,9 i måneden, mot 56,5 forrige måned og ventet 56,0

1 Like

@anon80503862 Oppdatert Breakeven 10 year rate. Eksplodert siste tiden. Inflasjonsforventning er høyeste på nesten 25 år. Månedene fremover blir verre og verre hvis inflasjonsforventningene fortsetter på denne måten.

Morgan Stanley i stad: “We now look for the Fed to raise rates by 50bp at both its May and June meetings, with 25bp rate hikes penciled in for each meeting over the balance of the year. We continue to expect a start to QT in May, and see three further hikes in 2023 …”

Da er vi endelig på samme bølgelengde. Tok dem en del tid.

4 Likes

Jeg tror jo også at det vil verre framover. Ikke bare er husleie/eiendom ikke fullt priset inn i CPI enda, men utviklingen de siste månedene har gjort fremtidsutsiktene for at supply-problemer skal løses opp på kort sikt veldig usannsynlig, og mer logisk at det forverres. Samtidig som man kan forvente en dreining i retning av mindre globalisering, som bør være inflasjonsdrivende.

Uenigheten vår er vel egentlig om vi tror FED endrer policy i mai eller juni? Det som er annonsert for mai er jo i utgangspunktet 0.25% (potensielt 0.5%) høyere rente samt begynnelse på QT.

Det jeg tror er at panikken rundt inflasjon fra FED først kommer i juni, og ikke allerede i mai. Men her er det bare å vente og se :slight_smile:

Kommer det 8%-10% inflasjon i juni - eller mer, så tenker jeg det kommer en ordentlig endring av FED sin politikk.

1 Like

Leste akkurat ut denne boken, kan anbefales i disse tider :slight_smile:

3 Likes

image

Er dette Apple som sier at de merker fall i salg av hardware, eller at de forbereder seg på at folk skal få svekket kjøpskraft, eller at de bare har våknet en dag og tenkt dette kan vi tjene mer på?

30 år med salg av hardware til fast pris-

Er det tilfeldig at verden største selskap sier dette nå som det er større press på konsumenter globalt?

3 Likes

Hele cloud-bevegelsen handler om å gå fra å kjøpe hardware til å leie plass. Vet ikke hva apple legger i dette, men det er veien mye har gått de siste årene.

Tenker det er bull-Apple i hvert fall isolert sett.

3 Likes

Markedene er godt fornøyd med innkjøpssjefenes tro på fremtiden, og tenker at verden går videre til tross for inflasjon og endelige renteøkninger. Ikke nødvendig å gå og legge seg selv om de største flammene blir dempet. Så lenge det knitrer godt og investeringsklimaet er intakt forblir aksjer et godt sted å være.

4 Likes