Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Volatilt for tiden. Blir nok en stygg smell så snart realitetene kommer til syne igjen og frykten øker. Råvarepriser er skyhøye og vedvarende, renter skal opp, QT skjer anytime. Det blir «no where to hide» og da er jeg klar til å kjøpe.

4 Likes

“Russia’s aggression in Ukraine and its subsequent decoupling from the global economy is going to prompt companies and governments worldwide to re-evaluate their dependencies and re-analyze their manufacturing and assembly footprints,” Fink wrote. “And while dependence on Russian energy is in the spotlight, companies and governments will also be looking more broadly at their dependencies on other nations.”

3 Likes

Hva mener du med realitetene?
Er ikke PMI-tallene i går en del av disse realitetene? Det er faktiske tall meldt inn av innkjøpssjefene i sentrale, amerikanske bedrifter og de viser sterk tro på fremtiden.

Mener du at de har mindre kontroll på sin virksomhet og fremtidsutsiktene enn oss på utsiden? Ser de ikke realitetene?

Rentene er fortsatt er historisk lave, arbeidsledigheten er rekordlav, selskapene tjener godt med penger og det flyter med risikovillig kapital i markedene.
Inflasjonen er ute av kontroll og det er geopolitisk uro og krig. Men alt dette er realiteter som vel alle forhåpentligvis nå har fått med seg :wink:

1 Like

Dette høres veldig positivt ut på papiret, men for bedriftene blir det vanskeligere å øke produktiviteten, gir høyere lønnskostnader og økt inflasjon (som gir høyere renter, dette medfører høyere kostnad for å betjene bedriftens gjeld og høyere avkastningskrav / multippelkontraksjon).

Du har sikkert hørt uttrykket bad News is good News de siste årene (pga Fed), vel det gjelder begge veier!

2 Likes

Fristen for å legge frem reviderte regnskaper for 2021 er neste uke for børsnoterte kinesiske selskaper. Evergrande, som har gjeld og forpliktelser på rundt 2700 milliarder kroner, bekrefter at de ikke klarer denne fristen og skylder på «drastiske endringer» i 2021.

  • Eiendomsselskapet Ronshine er siste selskap som har kommet med en advarsel. De skylder på koronapandemien og at revisjonsselskapet PricewaterhouseCoopers (PwC) har sluttet. Konkurrentene Aoyuan, Shanghai Shimao og Hopson har også byttet revisor de siste par månedene.

«Når eiendomsutviklere bytter revisor før de legger frem årsresultatene reiser det vanligvis et rødt flagg rundt mulige revisjonsproblemer. Det bør gi alvorlige markedsbekymringer og stille spørsmål rundt den finansielle informasjonen til selskapene», skriver finansinstitusjonen Nomura i en rapport.

  • De kinesiske eiendomsselskapene har kommet med enkelte hint om hvordan utviklingen har vært siden nyttår. Evergrande har bekreftet at salget falt med over 90 prosent i årets to første måneder. Hos konkurrenten Shimao har nye eiendomssalget falt med over 60 prosent siden begynnelsen av året.
2 Likes

Jeg er enig i at knapphet på menneskelige ressurser gir kostnadspress for selskapene. 69 % av all verdens selskaper oppgir at de ikke finner rett kompetanse der ute. Alle vet hva det betyr; tilbudspakker til nyansatte blir bedre og bedre.

Så er spørsmålet; hva er likevekten av dette? Mennesker i arbeid får bedre og bedre råd, og de kan og vil bruke mer på sparing og forbruk. Er dette et lavere avtrykk enn det bedriftene sitter igjen med av lønnsomhet fordi arbeidskraft er en knapphet og ansatte god posisjon til å forhandle om økt lønn?

Amerikansk økonomi er vel 70 % forbruksdrevet, at lønnen stiger og flest mulig står i jobb er tegn på et velferdssamfunn, ikke det motsatte. Det å ha mange i ledighet, selv om lønningene vil være lavere er en stor byrde for økonomien, så jeg heller til at dess flere som står i arbeid, dess bedre er ringvirkningene overall.

2 Likes

Hva tenker dere blir effekten av at vesten skal bruke langt mer på forsvar de kommende årene?

  • Økte investeringer forlenger oppgangskonjunkturen
  • Økte kostnader er negativt for børsene
  • Ingen betydning

0 stemmegivere

Du mangler alternativet at det er uviktig.

Hvis du ser på labor force participation rate for USA så er ikke bilde like entydig positivt som du maler opp her

image

source: tradingeconomics.com

Jeg tror du vet veldig godt hva jeg mener med realitetene. Hvis ikke så kan noen av innleggene til @havana12 være verdt å lese. Antar at du tviholder på aksjene dine og derfor velger å tro at PMI-tall overskygger realitetene.

Tysk “PMI” i dag btw:
Ifo-indeksen for tilliten i næringslivet i Tyskland sank til 90,8 i mars, sammenlignet med 98,9 i forrige måned og ventet 94,2.

Indeksen består av to underindekser som måler henholdsvis virksomhetenes vurdering av den nåværende situasjon og forventninger til fremtiden.

Ifo-instituttet spør rundt 9.000 tyske bedriftsledere om den nåværende situasjonen og fremtidige utsikter for produksjon, lageroppbygging, ordre, priser og sysselsetting.

Underindeksen for den nåværende situasjonen sank til 97,0 mot 98,6 forrige måned. På forhånd var det ventet 96,5.

Underindeksen for forventninger til fremtiden sank til 85,1, mot 98,4 forrige måned og ventet 92,0.

1 Like

Deltakelsen var på vei opp før korona. Noe av fallet skyldes at det ikke var mulig å få barnepass. Det er det nå. Så det er noe fleksibilitet i tallene.

(Noe av fallet skyldes nok også folk som har gått av med pensjon osv.)

En ting er jo at dårligere tilgang på arbeidskraft gjør mer automasjon aktuelt. Noe som er positivt.

Bank of America nå:

"COMMODITY PRICES ON COURSE FOR BEST YEAR SINCE 1915, “GOVERNMENT BONDS ON COURSE FOR WORST YEAR SINCE 1949”

“RATES SHOCK: GETTING WORSE…CENTRAL BANK PANIC IS NOW ‘CREDIBILITY’ WHICH TOGETHER WITH SURGING INFLATION SUGGESTS AGGRESSIVE 50BPS HIKES IN COMING QUARTERS”

WEEKLY FLOWS OF $13.2 BLN TO CASH, $2.1 BLN TO GOLD, $0.2 BLN FROM BONDS, $1.9 BLN FROM STOCKS

BOND OUTFLOWS FOR 11 CONSECUTIVE WEEKS, LONGEST STREAK SINCE Q4 2008

Lykke til fremover

Hva skjer når credit og russell 2000 har største gap noensinne?

Åja s&p 500 går helt motsatt vei enn credit og har skapt enormt gap? Noe gir etter snart.

9 Likes

Helt korrekt, og med henvisning til det jeg har skrevet de siste ukene; det som spiller seg ut nå er bra for det amerikanske markedet / økonomien, langt mer usikkert for den europeiske og også asiatiske.

1 Like

“Bra” eller “mindre dårlig”? Du kunne sitte med S&P og få -5% YTD i USD, og inflasjon på det, eller gull +7% i USD. Så får vi hva status er på slutten av året, jeg tror gapet vil øke.

1 Like

Deler en observasjon når man skal se til inflasjon og hvordan stigende priser påvirker vår hverdagsøkonomi. Det er veldig vanskelig å se de store linjene når man fokuserer på pris fra måned til måned, det som virkelig teller er hvordan prisene er i forhold til vår disponible inntekt.

Min kjepphest når jeg argumenterer for at verden går fremover i et voldsomt momentum er at vi er i en så sterk økonomisk posisjon, både privat og i de fleste selskaper, at prisoppgang og renteoppgang er noe vi vil leve godt med. Se eksempelvis til oljeprisen og at denne har gått 4-gangen fra 2020.

Hva betyr dette i forhold til vår disponible inntekt? Langt mindre enn man skulle tro ved å bare lese overskrifter uten å gå i dybden av realeffektene.

Som man ser så var oljeprisoppgangen i 2008 langt tøffere for hverdagsøkonomien enn hva som er tilfelle denne gangen. Faktisk er ikke kostnadene for oss høyere nå reelt sett en hva den stort sett har vært siden 2015.

Mørkeblå linje: Oljepris i USD
Lyseblå linje: Oljeprisen målt mot disponibel inntekt

5 Likes

Obligasjonsmarkedet i fritt fall. Tek opp, yield opp. Ny 3 year high. Det kommer til å smelle til slutt.

2 Likes

Jeg kommer aldri til å forstå meg på deg og måten du disponerer tiden din på.

Du har selv sagt at du har en lav andel i aksjemarkedet ift formue
Du sier du er long-only, uten unntak
Du ser etter bullish signaler i nesten alle meldinger

Hadde jeg vært long-only hadde jeg brukt tiden min på å grave etter gull i small-cap/mid-cap selskaper med lav dekning på tvers av alle markeder og industrier i EU/US, asset plays, eller fokusert på markedet der du har andelen din av formuen.

Allikevel så dedikerer du stor andel tid inne på en bear og shorttråd, og tar konstant motparti.
Hvor mange timer i døgnet har man til å gjøre arbeid rundt aksjer, og rundt sin egen due diligence?

Jeg forstår ikke prioriteringen.

3 Likes

Xact Bear er opp 17,30% i år (på tross av en skikkelig bounce i indeks de to forrige ukene), enda mer for meg pga en vellykket trade :wink: Solgte og kjøpte tilbake billigere.

For oss som ikke er disippel til noen av menighetene, så er det svært nyttig å lese kontrære oppfatninger. At noen avser noen minutter til å bidra inn i argumenterte diskusjoner om markedets videre utvikling skulle man tro var ønskelig.

9 Likes

Gjør jeg det?

Jeg har vel sagt ganske klart at jeg er alt annet enn optimistisk til asiatiske og europeiske markeder, og spesielt negativ til Kina. Hvordan får du det til å bli bullish?

Men jeg evner å være både negativ, rasjonell og positiv på samme tid, det er fullt mulig hvis man har et åpent sinn, og ikke har bestemt seg for et konsekvent syn man bare MÅ forfølge for enhver pris.

Å vise til hvordan vår disponible inntekt er i forhold til oljepris er en nøytral observasjon, selv om den illustrerer et faktum som kanskje er mer bull enn bear? Men det er uansett et faktum, på samme måte som du viser til fakta. Hvorfor er det negativt at jeg bringer fakta til bordet, hvis det er slik at dette er kunnskap de fleste ikke har og som muligens er relevant i den store diskusjonen vi har på dette forumet?

Må / skal man bare dele “negative” fakta på denne tråden?

10 Likes