Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

@h3nk1

Helt misvisende å bruke ordet menighetene- Jeg har forklart mange ganger er jeg heltidstrader som tar konstant motparti med meg selv. Jeg bryr meg 0 om markedet går opp eller ned, jeg skal sitte på riktig side

Er dette en generell aksjeprat-tråd? Eller er det bear-marked tråd?

Og jeg har null problemer med motargumenter, jeg føler mange av diskusjonene er gode. Og viktige.

@TheObserver

Det er bare tull det du sier, skal jeg gå gjennom å hente ut ting du har sagt oppover tråden, eller?

1 Like

Helt enig.

Og ett moment til som er viktig å ta med seg: det spiller i utgangspunktet mindre rolle for aksjemarkedet om 20%-40% av befolkningen blir fucked pga inflasjon, fordi hvis de rikeste 20% får opprettholdt eller økt sin disponible inntekt er det de som vil drive aksjemarkedet oppover - ikke de som lever fra lønning til lønning.

Jeg tror vi får en stygg nedtur. Men, så lenge politikere og sentralbanker feiger ut i forhold til inflasjonen kan den vente på seg. Og det kan ta lenger tid enn folk tror.

For min del føler jeg folk har en tendens til å mene at “nå har jeg skjønt at ting er rævva, så nå må alle skjønne det, og da må alt krasje - for det skal jo ned en gang!” i stedet for å ta til seg at mange ting er kompliserte og tar tid å spille seg ut.

Eksempelvis inflasjon: dette dreper realøkonomien over tid. Folk får mindre penger å bruke, mindre inntekter for bedrifter, kostnader blir mer i fokus, folk er mer tilbøyelige til å kjøpe stjålne varer, det gir incentiver til mer kriminalitet, mer kriminalitet gir incentiv til mer vold, ett mindre trygt samfunn, fattige nabolag opplever drastisk fall i trygghet og sikkerhet og lokale butikker stenger, byer og regioner får mindre penger tilgjengelig, som gjør at de ikke kan gjennomføre lovnader om satsinger på politi, skoler, sykehus, offentlige ansatte, som gir mer misfornøyd befolkning, mer sosial uro, mer protester, mer voldsbruk når politiet må holde lov og orden i en befolkning som ikke respekterer lov og orden, mer … så hvordan kan man være bull på kort sikt? Fordi dette tar årevis å spille seg ut, og krever en nedadgående spiral hvor folks holdninger og vaner endres over lengre tidsperioder. Man ser ikke denne effekten neste 3 måneder, og markedet ser ofte 1 dag fram, og maks 6 måneder i min erfaring. Jeg har ikke tiltro til at folk posisjonerer seg for ett krasj i dag hvis de tror det kommer neste år…

Spørsmålet er: hvordan timer man nedturen? Og hva ser man etter?

For min del er jeg opptatt av når FED viser at de tar inflasjonen seriøst. Jeg har gitt opp at politikere skal ta problemet seriøst.

Igjen, bare å se på Tyrkia med inflasjonen der, og aksjemarkedet priset i lokal valuta går fortsatt opp. Hvorfor? Fordi å holde fiat er meningsløst.

Mitt syn er at folk flest fortsatt tror at “inflasjonen synker nok snart, ting skal tilbake til normalen.” Ja, det kan skje - men, det er også mange krefter som drar i motsatt retning.

Tror man at man har problemer nå? Hva med hvis inflasjonen når 15% ? 20% ? Og hva hvis sentralbanker og politikere fortsatt ikke prioriterer det? Vel… gjelden blir jo borte av seg selv i løpet av få år, så hvorfor ikke låne noen $trillion og investere? :slight_smile:

8 Likes

@TheObserver sitter jo på en drøss av aksjer i Nordic Nanovector og andre norske biotek-selskaper, så jeg forstår at han leter etter positive signaler i makrobildet. Du har vell til og med gått så langt på NANOV-tråden å delt hvor mange aksjer du har :slight_smile: Når man velger å overskygge inflasjon, renter og generelt det @havana12 påpeker av risikoer på nedsiden med gårsdagens PMI-tall, da må det være lov å kommentere tilbake. Men det er ikke tull det @TheObserver sier, det er bare lite vesentlig når man tar på seg de brede, lange brillene. Alle har vi litt ulike standpunkt og synspunkt på makrosituasjonen, føler det er helt ok balanse her inne (… mye bedre enn på Nanov-trådene hvertfal haha).

3 Likes

Jeg reduserte like før Putler gikk inn i Ukr. Det var en tabbe. Olje holdt OSE oppe.
Normalt vil oppgangskonjunkturen vare til FED har hevet renta for langt. Det skjer neppe før 2023.
Toppen kommer gjerne et par kvartaler etter at rentekurven inverterer. Det har ennå ikke skjedd, men nærmer seg.

2 Likes

jeg vil bare minne om denne, når man ser på indeksutvikling siden 2020.

Og denne:

3 Likes

Men investerer man for hvor man tror det går neste 20 år, eller neste 3 uker?

3 Likes

Hvis man klarer å unngå deler av store krakk (2001, 2009 og pandemien) og ellers alltid være inne, så blir man rik på lang sikt.

1 Like

Til noe helt annet. Det er totalt panikk i gjeldsmarkedet nå.


4 Likes

man kan trekke mange paralleller fra perioden 1969-1983 til dagens markedsbilde. Kjipt å kjøpe i dag og vente 10-15 år før man i det hele tatt har fått igjen noe for investeringen. Er som Bamse sier, beste er å investere jevnt og trutt, da får man med seg alle bølgedaler og bølgetopper.

3 Likes

Og det er IKKE et bet på makro og bred børsoppgang, det er syltynne, binære veddemål som enten går i vifta eller rett i krysset. Som man ser er biotek 100 % frikoblet fra børsene, på godt og vondt, så jeg er ikke bull fordi det skal hjelpe bioaksjene :laughing: Det er kun data og avtaler som hjelper der, noe som kan være kontrært og lønnsomt selv om markedene tryner hvis man har noe nytt å bringe til bords.

2 Likes

Det er faktisk hva jeg tror vi går inn i. Men jeg er ikke solgt på at vi har satt toppen før sidelengs bevegelse.

2 Likes

Det er helt riktig. Hvis man investerer samme beløp hver mnd i indeks, så slår man indeksen såvidt. «Dollar cost averaging».
Kan også være lurt å f.eks ha et rammelån. Når børsene er «halvert» går man all-inn.

Altså dere må følge med på gjeld nå. Slipp det dere har. Dette er episk

4 Likes

Man skulle vel gjøre det samme når invasjonen ble et faktum? Tror en hver får finne ut hva som fungerer, ting blir ikke alltid som man håper / tror.

1 Like

Når krasjer markedet seriøst nedover? Definert som SPX under 3 850.

Denne pollen er IKKE anonym! :slight_smile:

Når er SPX under 3 850 neste gang?
  • Før 1. mai.
  • Før 1. juni.
  • Før 1. juli.
  • Før 1. oktober.
  • Før 31. desember.
  • 1H 2023.
  • 2H 2023.
  • 2024 .
  • 2025 .
  • Senere.
  • Aldri.

0 stemmegivere

Jeg aner ikke! Det er problemet mitt.

9 Likes

Pollen er for de som har en mening per i dag :slight_smile:

Så er det selvfølgelig sånn at verden endres over tid.

Enig, det er derfor man kjøper Softox i disse tider.

2 Likes

Jeg tenker i løpet av sommermånedene hvis det først kommer. When in may stay away har da hatt lang nok tid å virke på. Slutten av juli?

3850 er jo ganske langt ned, om den bare går ned til 3851 i første omgang så er jo det også av betydning :wink:

1 Like