Helt enig.
Og ett moment til som er viktig å ta med seg: det spiller i utgangspunktet mindre rolle for aksjemarkedet om 20%-40% av befolkningen blir fucked pga inflasjon, fordi hvis de rikeste 20% får opprettholdt eller økt sin disponible inntekt er det de som vil drive aksjemarkedet oppover - ikke de som lever fra lønning til lønning.
Jeg tror vi får en stygg nedtur. Men, så lenge politikere og sentralbanker feiger ut i forhold til inflasjonen kan den vente på seg. Og det kan ta lenger tid enn folk tror.
For min del føler jeg folk har en tendens til å mene at “nå har jeg skjønt at ting er rævva, så nå må alle skjønne det, og da må alt krasje - for det skal jo ned en gang!” i stedet for å ta til seg at mange ting er kompliserte og tar tid å spille seg ut.
Eksempelvis inflasjon: dette dreper realøkonomien over tid. Folk får mindre penger å bruke, mindre inntekter for bedrifter, kostnader blir mer i fokus, folk er mer tilbøyelige til å kjøpe stjålne varer, det gir incentiver til mer kriminalitet, mer kriminalitet gir incentiv til mer vold, ett mindre trygt samfunn, fattige nabolag opplever drastisk fall i trygghet og sikkerhet og lokale butikker stenger, byer og regioner får mindre penger tilgjengelig, som gjør at de ikke kan gjennomføre lovnader om satsinger på politi, skoler, sykehus, offentlige ansatte, som gir mer misfornøyd befolkning, mer sosial uro, mer protester, mer voldsbruk når politiet må holde lov og orden i en befolkning som ikke respekterer lov og orden, mer … så hvordan kan man være bull på kort sikt? Fordi dette tar årevis å spille seg ut, og krever en nedadgående spiral hvor folks holdninger og vaner endres over lengre tidsperioder. Man ser ikke denne effekten neste 3 måneder, og markedet ser ofte 1 dag fram, og maks 6 måneder i min erfaring. Jeg har ikke tiltro til at folk posisjonerer seg for ett krasj i dag hvis de tror det kommer neste år…
Spørsmålet er: hvordan timer man nedturen? Og hva ser man etter?
For min del er jeg opptatt av når FED viser at de tar inflasjonen seriøst. Jeg har gitt opp at politikere skal ta problemet seriøst.
Igjen, bare å se på Tyrkia med inflasjonen der, og aksjemarkedet priset i lokal valuta går fortsatt opp. Hvorfor? Fordi å holde fiat er meningsløst.
Mitt syn er at folk flest fortsatt tror at “inflasjonen synker nok snart, ting skal tilbake til normalen.” Ja, det kan skje - men, det er også mange krefter som drar i motsatt retning.
Tror man at man har problemer nå? Hva med hvis inflasjonen når 15% ? 20% ? Og hva hvis sentralbanker og politikere fortsatt ikke prioriterer det? Vel… gjelden blir jo borte av seg selv i løpet av få år, så hvorfor ikke låne noen $trillion og investere?