Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Og derfor var spørsmålet: "Når krasjer markedet seriøst nedover? "

Det er bedre for meg å definere hva jeg mener med det enn å la alle velge indeks og nivå på egenhånd.

1 Like

Joda, men slik jeg ser det er det et mulig støttenivå for en ny bounce, så blir det litt tilfeldig om den dupper under eller ikke i første omgang.

1 Like

Bommer man så vidt, så har man nesten rett :slight_smile:

3 Likes

om 10-åringen bryter ut må FED til med yield curve control. Got gold ? :grin:

2 Likes

Det er nesten ingen som tør å gå hardt short. Et helt utrolig marked.

Spent på kvartalsjusteringer 60/40 porteføljer hvor man må rebalansere treasury/aksjer.

2 Likes

Havana hvor i huleste skal man plassere penger nå da?! Er Fundingpartner beste alternativ? Får 9% avk årlig der på å låne ut til div prosjekt. Har aldri opplevd å ikke få tilbake som avtalt

1 Like
1 Like

Er det så ille å holde an litt? Er ikke med hvorfor mange retail har så dårlig tid til å sette nye investeringer når man er de eneste i markedet som faktisk kan ta på seg, og redusere risk når som helst.

Ja inflasjon er høy osv, men det å klare å være utenfor(vanskeligere mentalt hvis man er vant med å investere) kan vise seg å være gull verdt. Ja du kan gå glipp av litt avkastning, men risiko er høy om dagen.

4 Likes

Man blir jo ikke fattig over natta…sparekonto med 1+% har fungert helt topp siden nyttår til nå fremfor å sitte i et indeksfond.

3 Likes

kontra 5+% på osebx? :thinking:

1 Like

Ta en titt på Fixrate, benytter det til å sette inn kapitalen som «mellomlagres» mellom ikke-noterte investeringer.

30 dagers binding, men funker veldig bra :ok_hand:

1 Like

Kan noen forklare meg hvordan multiplene skal ekspandere på dette? Anyone?

Kapitalkost for et vanlig selskap ligger nå høyere enn mange tidligere tidspunkter siste 10 årene.

Det gir null mening

La oss si du går gjennom selskapet ditt/prosjektet ditt og du faktisk utfører en kontantsstrømsanalyse.

Vet du egentlig hvor stor forskjell det utgjør på lønnsomhet for om du putter 4% vs 2,5% for nåverdien på fremtidig kontantstrøm for selskapet/investeringen?

Risk premium aksjer, få det til å ekspandere:


5 Likes

Råvarer først, så renter, til slutt aksjer.

1 Like

Ned neste uke? Eller teste videre opp? Det har snudd omtrent her flere ganger.

Min forventning er egentlig sidelengs/ potensielt litt opp neste uke, og så nedover når vi kommer over i april. Hva tenker resten her?

2 Likes

Takk til Hoven for link.
Jeg har nå studert yield-kurver tilbake til 1990 og artikkelen Hoven linker til har helt rett.
Det er mye bedre å bruke (10år & 3mnd) enn (10år & 2år) slik de fleste gjør.
Invertering av 10,2 ga flere feilsignaler. Det gjorde ikke 10,3mnd. Men også de gangene invertering av 10,2 ble etterfulgt av resesjon kom signalet altfor tidlig. Man ville derfor ha mistet mye oppgang.
10år & 3mnd er et langt mer pålitelig signal om kommende resesjon. Det er som oftest den første varsellampen som lyser.
Status i dag er at 10,2 er nær ved å invertere, men det er IKKE 10år & 3mnd. Jeg tror derfor vi er lengre unna resesjon enn jeg trodde.

4 Likes

Jeg linket for en stund tilbake til en videosnutt hvor de kikket på korrelasjon mellom renter og S&P.

Det interessante der var at nedgangen på S&P ikke kom når rentene økte. Man kunne se fortsatt god oppgang i indekser sammen med renteøkninger.

Man så større korrelasjoner på reduksjon av renter sammen med nedgang i S&P etter lengre tids oppgang.

4 Likes

Det er helt riktig. Børsene stiger når rentene økes. (Rentene økes fordi økonomien er overopphetet). Det er når FED innser at rentene er økt for mye og de begynner å senke rentene igjen at børsene faller.

1 Like

Det er jo også en stor variabel til her, inflasjon. Og arbeidsledighet. Og hvor mange som står utenfor arbeidslivet.

Kort sagt, hvis man bare det på en faktor, så går man på en smell.

Dette stemmer ikke, her mangler det masse for å skjønne hva yield forteller.

Hvis 3 måneder yield og 10 år yield inverterer, altså at renta på treasury er like bra å eie 3 mnd durasjon som 10 år, så er vi i resesjon. Mao du får betalt =0 for å holde en risk over 10 år som 3 mnd. Da er det sprekker i finansielle systemet.

2/10 treasury invertering er en advarsel, 3måneder/10 year da er vi midt i kredittkrise

Men du glemmer de viktigste rentene, og det er swaps og interbankrenter.

OIS som er viktigst, finner du ikke noe annet sted enn Bloomberg terminalen. Det er dyr informasjon å få tak på, så gå etter Twitter for å finne folk som retweeter hvordan det står til.

Hvis du ser på 1y2y swaps, 2/10 OIS, 5/30 OIS og libor swaps. OIS er dypt negative tilbake til finanskrisen.

Hvorfor er de viktigere? Fordi dette er bankenes lånekostnad mellom hverandre, de tar ikke med nedsalg eller kjøp fra sentralbank.

Dvs forventingene til aktører som driver overnight lending, reverse repos’ og ikke minst støy ifbm balansen. Hvis fed selger eller kjøper (QE/QT) så forkludrer det til yieldkurven. Det rører ikke ois

så kan man diskutere signaleffekten 2/10y gir aksjemarkedet, men det igjen er bare svært kortsiktige bevegelser som ikke nødvendigvis forteller det riktige kredittbildet

6 Likes

Det er bare å plotte de 3 rentene på samme chart som S&P så ser du selv.
Jeg plottet de 3 mot OBX ettersom det er der jeg har mest penger.

1 Like