Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Råvarer først, så renter, til slutt aksjer.

1 Like

Ned neste uke? Eller teste videre opp? Det har snudd omtrent her flere ganger.

Min forventning er egentlig sidelengs/ potensielt litt opp neste uke, og så nedover når vi kommer over i april. Hva tenker resten her?

2 Likes

Takk til Hoven for link.
Jeg har nå studert yield-kurver tilbake til 1990 og artikkelen Hoven linker til har helt rett.
Det er mye bedre å bruke (10år & 3mnd) enn (10år & 2år) slik de fleste gjør.
Invertering av 10,2 ga flere feilsignaler. Det gjorde ikke 10,3mnd. Men også de gangene invertering av 10,2 ble etterfulgt av resesjon kom signalet altfor tidlig. Man ville derfor ha mistet mye oppgang.
10år & 3mnd er et langt mer pålitelig signal om kommende resesjon. Det er som oftest den første varsellampen som lyser.
Status i dag er at 10,2 er nær ved å invertere, men det er IKKE 10år & 3mnd. Jeg tror derfor vi er lengre unna resesjon enn jeg trodde.

4 Likes

Jeg linket for en stund tilbake til en videosnutt hvor de kikket på korrelasjon mellom renter og S&P.

Det interessante der var at nedgangen på S&P ikke kom når rentene økte. Man kunne se fortsatt god oppgang i indekser sammen med renteøkninger.

Man så større korrelasjoner på reduksjon av renter sammen med nedgang i S&P etter lengre tids oppgang.

4 Likes

Det er helt riktig. Børsene stiger når rentene økes. (Rentene økes fordi økonomien er overopphetet). Det er når FED innser at rentene er økt for mye og de begynner å senke rentene igjen at børsene faller.

1 Like

Det er jo også en stor variabel til her, inflasjon. Og arbeidsledighet. Og hvor mange som står utenfor arbeidslivet.

Kort sagt, hvis man bare det på en faktor, så går man på en smell.

Dette stemmer ikke, her mangler det masse for å skjønne hva yield forteller.

Hvis 3 måneder yield og 10 år yield inverterer, altså at renta på treasury er like bra å eie 3 mnd durasjon som 10 år, så er vi i resesjon. Mao du får betalt =0 for å holde en risk over 10 år som 3 mnd. Da er det sprekker i finansielle systemet.

2/10 treasury invertering er en advarsel, 3måneder/10 year da er vi midt i kredittkrise

Men du glemmer de viktigste rentene, og det er swaps og interbankrenter.

OIS som er viktigst, finner du ikke noe annet sted enn Bloomberg terminalen. Det er dyr informasjon å få tak på, så gå etter Twitter for å finne folk som retweeter hvordan det står til.

Hvis du ser på 1y2y swaps, 2/10 OIS, 5/30 OIS og libor swaps. OIS er dypt negative tilbake til finanskrisen.

Hvorfor er de viktigere? Fordi dette er bankenes lånekostnad mellom hverandre, de tar ikke med nedsalg eller kjøp fra sentralbank.

Dvs forventingene til aktører som driver overnight lending, reverse repos’ og ikke minst støy ifbm balansen. Hvis fed selger eller kjøper (QE/QT) så forkludrer det til yieldkurven. Det rører ikke ois

så kan man diskutere signaleffekten 2/10y gir aksjemarkedet, men det igjen er bare svært kortsiktige bevegelser som ikke nødvendigvis forteller det riktige kredittbildet

6 Likes

Det er bare å plotte de 3 rentene på samme chart som S&P så ser du selv.
Jeg plottet de 3 mot OBX ettersom det er der jeg har mest penger.

1 Like

Havana12 ser vel bare på usa indekser. Pga oljen, så peaket osebx senere enn usa. Bare sjekk Peaken i oljepris vs S&P for 2008/9 feks.

Det er litt morsomt hvordan endel av diskusjonen her kommer av forskjellige perspektiver. Mao, man er ikke enige fordi man ikke snakker om samme ting.

3 Likes

Det var en god forklaring på invertering, takker! :sunglasses:

4 Likes

Fra nyttår er betongprisen opp over 30 prosent. Og armeringsjern er opp 40–50 prosent. Det er dramatisk, sier han.

Bygg- og anlegg er Fastlands-Norges største bransje med en samlet omsetning på rundt 600 milliarder kroner. Entreprenørforeningen har 670 medlemsbedrifter med til sammen 27.000 ansatte.

Stopper det her er det resesjon.

3 Likes

Hva tenker dere om at Pris/Bok OBX nå er 2,42 ?

Peter Hermanrud :
Historisk erfaring er at børstoppen nås 15 måneder etter at pris/bok har passert 2,1, ifølge strategen. (Det er nå 12 mnd siden P/B passerte 2,1)

Arne Fredly :
For hver femte prosent markedet går over pris/bok på 2,2 bør man selge 10 prosent av aksjeporteføljen, ifølge Fredly.

2 Likes

Irrelevant hvis man tror oljeprisen skal doble seg neste året.

Ser den, men vil ikke det bety global resesjon?

1 Like

Hvis vi får en global resesjon utløst av olje/gass-priser så vil jeg påstå at Oslo børs først skal vesentlig opp. Når jeg ser på EQNR med litt tekniske øyne, så ser det ut som om den går parabolsk - og at det er basert på fundamentale faktorer. Disse fundamentale faktorene bør i utgangspunktet kunne forsterke seg gjennom neste vinter.

Hvis vi ikke får en global resesjon, så burde i utgangspunktet fortsatt olje/gass priser holde seg høye i lengre tid rett og slett pga sanksjonene mot Russland som man vel ikke forventer skal forsvinne på kort sikt. Det bør gjøre at oslo børs fortsatt er sterk.

Hvis vi får en global resesjon, men ikke utløst av olje/gass-priser, så er jeg enig i at man bør være forsiktig. Men, jeg tror ett slikt scenario vil ta tid å spille seg ut, og er ikke det mest sannsynlige i dag, så man kan heller vurdere situasjonen på nytt om en stund?

Det farlige her ville være en kollaps i økonomien i USA eller Kina, og potensielt selvfølgelig en ny virusvariant som fører til nye nedstenginger (med påfølgende kollaps i oljepris).

4 Likes

Tenker at jeg ikke tar råd fra Hermanrud som har tapt penger i aksjemarkedet de siste tre årene.

2 Likes

Jeg mener det viktigste er å kjøpe når børsen er billig.
For å kunne gjøre det kan man ikke sitte fullt investert når børsen er dyr. Dvs man må selge seg ned på et tidspunkt.
Det er irriterende å se børsen stige etter at man har redusert, men enda mer irriterende å sitte fullt investert når det faller.
Man kan alltid finne grunner til at «it’s different this time».

Jeg ser ingen andre signaler på nedgang enn P/B, men flere parametere begynner å «bli strukket».
Tror derfor det er lurt å begynne å tenke på å ta litt penger av bordet.

4 Likes

Skribent i morgendagens Finansavis mener inntjeningsestimatene fremover vil bli nedjustert :

« Vi kan starte med rentekurven, som indikerer helningen på rente­nivået avhengig av forfallstidspunkt. Et greit utgangspunkt er forholdet mellom den amerikanske 2-åringen og 10-åringen, som har falt kraftig siden den forrige toppen i mars 2021. Nå har den riktignok ikke invertert ennå, et signal som nesten alltid har klart å spå neste resesjon, men vi er ikke langt unna. Vi er mer opptatt av trenden, og målt over de siste 20 årene, har alltid inntjenings­revisjoner endt opp i negativt territorium dersom rentekurven har en negativ trend, slik den er nå.»

1 Like

Hva slags sikring har de? Står lite om det.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-28/treasury-slide-sees-5-30-spread-invert-for-first-time-since-2006

1 Like