Hvis vi får en global resesjon utløst av olje/gass-priser så vil jeg påstå at Oslo børs først skal vesentlig opp. Når jeg ser på EQNR med litt tekniske øyne, så ser det ut som om den går parabolsk - og at det er basert på fundamentale faktorer. Disse fundamentale faktorene bør i utgangspunktet kunne forsterke seg gjennom neste vinter.
Hvis vi ikke får en global resesjon, så burde i utgangspunktet fortsatt olje/gass priser holde seg høye i lengre tid rett og slett pga sanksjonene mot Russland som man vel ikke forventer skal forsvinne på kort sikt. Det bør gjøre at oslo børs fortsatt er sterk.
Hvis vi får en global resesjon, men ikke utløst av olje/gass-priser, så er jeg enig i at man bør være forsiktig. Men, jeg tror ett slikt scenario vil ta tid å spille seg ut, og er ikke det mest sannsynlige i dag, så man kan heller vurdere situasjonen på nytt om en stund?
Det farlige her ville være en kollaps i økonomien i USA eller Kina, og potensielt selvfølgelig en ny virusvariant som fører til nye nedstenginger (med påfølgende kollaps i oljepris).