Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

2 Likes

:warning:Største gjeldstap siden 1948, :warning:råvarekrise, :warning:energikrise, :warning:selskapers guiding revideres

Sentimentsjekk for euforisk stadium:

:white_check_mark: Tesla +8%. Snaue 800mrd kroner økning pga share split. 0 effekt på mcap.
+43% på 2 uker, nesten hele norges bnp. No biggie.

:white_check_mark:Btc + 7%
:white_check_mark:AMC +35% (+93% på 2 uker)
:white_check_mark:Gamestop + 16% (130% på 2 uker)

Det er faktisk helt insane det showet som foregår nå

Det er vel sjarmen med aksjemarkedet, eller?

2 Likes

Ikke hvis du sitter med 20x bear fond :stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeg tenkte at 2022 kom til å bli ruglete fordi verden måtte omstille seg fra varer til tjenester igjen og fordi forsyningslinjene måtte løses opp etter to år med Covid-19.

… Så finner Russland på å invadere Ukraina. Hadde noen sagt det til meg for tre måneder siden, så hadde jeg sagt: ikke snakk om.

Litt interessant å sitte med NOK nå, kronen styrkes bra mot EUR og endel mot usd også.

3 Likes

Er vel typisk heilt i slutten av eit bull marked, hardt og brutalt opp siste biten før det snur hardt og brutalt ned…

6 Likes

Det viktigste spørsmålet jeg sliter med å få tak på er om alle de legitime faresignalene fortsatt gjelder og bør ageres på - og når.

Jeg syntes det er logisk. Hva skal man gjøre, holde kontanter? FED har lite kredibilitet, og snakker om å få ned inflasjonen om, hva, 3 år?

Hvis vi har høy inflasjon, potensielt mye høyere inflasjon enn vi har i dag, hvorfor skal aksjer som verdsettes i fiat kollapse?

Hva tror du sjansen er for at vi skal virkelig teste MMT - dvs, en kollaps i statsgjeldsmarkedet, og at det i praksis blir sånn framover at statsgjeld overføres til FED og de driver finansiell planøkonomi - ingen markedsmekanisme som finner “riktig” rente ?

2 Likes

@h3nk1
Det er like farlig der ute fortsatt. Når markedet nå kjører rally og blir mye dyrere, så går ikke risken ned, det er helt motsatt- ting er blitt mye dyrere. Samtidig som man reviderer inntjening.
At boble-aksjene går +50% er ikke bra tegn. Ting beveger seg i motsatte retninger akkurat nå.

Så det er forskjell på pris og verdi. Husholdningene og retail++ har fortsatt mye del cash på bok, så de kan pumpe inn likviditet i markedet og holde pris høyt en stund til, med mindre markedet ruller over og man får snøballeffekt igjen. Skal man finne likevekt mot trend så skal man kraftig ned.

@anon80503862 Jeg er ikke enig. Argumentet ditt basicly er “uansett pris er så skal jeg holde aksjer fordi det er inflasjon”.

Statsgjeldsmarkedet trenger ikke kollapse. Det blir ikke verdens undergang, men man får en ordentlig knekk. Man får det som heter resesjon, men som myndighetene har prøvd å hoppe bukk over. Short-end massivt opp og lengre durasjon til et nivå på 2-4,5% basert på deflatoriske forventninger.

Men du får massivt problem i aksjemarkedet og boligmarkedet. Du får resesjon, også faller priser også får du bølger i finansmarkedene og alt etter det er joker. Når myndighetene griper inn, når de ikke gjør det osv. En del kan løses ved mye høyere corporate skatt(igjen dreper verdivurderinger i aksjemarkedet men du får betalt på gjelden din), eller høyere beskatning på inntekt eller formue for velstående personer(minimere velstandsgapet). Finnes flere veier der, men alle veiene er ekstremt smertefulle for aksjemarkedet, men fører ikke til noen kollaps i treasury

5 Likes

Argumentet mitt er at HVIS det ikke blir seriøs innstramming fra FED så er aksjer riktig sted å være, OG at jeg ikke tror det blir seriøs innstramming fra FED.

Hvis FED faktisk gjennomfører en seriøs innstramming i pengepolitikken, så er aksjer feil sted å være.

Jeg er helt enig i at vi går inn i realøkonomiske problemer. Men jeg tror de ligger ett stykke foran oss i tid.

Jeg baserer meg på at politikerne, spesielt i USA, er feige og ikke vil innføre noe av dette. Hvis kongressen i USA vedtar store skatteøkninger (og ikke bare snakker om det i forbindelse med valgkamp), så skal jeg snu kappen etter vinden.

Jeg mener faktisk at man burde ha gjennomført dette i fjor høst allerede. Og for de som husker meg som innsider under pandemien så argumenterte jeg for at man skulle heve skattene for alle som ikke mistet inntekt under pandemien, som ett midlertidig tiltak. Og jeg har argumentert for at vi bør tvinge fram en resesjon, jo raskere jo bedre. Fordi det er bedre å ha en resesjon snart, enn å først ha langvarig inflasjon og så en resesjon - slik jeg ser det.

Men problemet er at jeg oppfatter det som politisk selvmord i USA å heve skatter vesentlig på store deler av befolkningen, og jeg tror ikke at FED faktisk vil gjennomføre rentehevinger og innstramming av pengepolitikk (QT) gjennom en resesjon.

USA skal i teorien slutte med QE denne måneden.

Tror du disse er høyere eller lavere om 24 måneder? Jeg tror de er vesentlig høyere.

4 Likes

Der bommer du mener jeg, de kommer til å tighte kraftig. De har sagt det, markedet i treasury har allerede banet vei for det, både powell og minst 4 andre har basicly bekreftet flere 50 bps hevinger, bankene ligger helt opp mot 9 rentehevinger i år, og de har prøvd å snakke ned inflasjon. De har failet. Feilen er ikke å tighte, det er jobben deres. Feilen var hver eneste måned med QE etter at inflasjon dukket opp i sommer. Da skulle de tatt det med en gang, og vært livredd for inflasjon. Nå må man gjøre det som er en riktig policy, som alle andre som har måttet kjempe mot inflasjon gjøre, og det er å tighte. Det finnes ingen andre måte å gjøre det på.

De hater å se risk assets rally nå. Det er det verste scenarioet som kunne skjedd for å få folk tilbake i arbeidsmarkedet og samtidig roe ned inflasjonen.

Om de må backe-off så er det fordi aksjemarkedet har knekt for mye, men da vil du sitte klar med masse cash. Don’t fight the fed, det gjelder begge veier

Helt enig i skatteøkning, det er politisk umulig. Men utrolig hva man får ut av kriser.

5 Likes

I det øyeblikket jeg ser seriøs QT snur jeg. Om de hever renta med 0.25% - 0.5% flere ganger, men fortsetter med QE, så tror jeg markedet skal opp. Pengepolitikken er en kombinert greie i mine øyne, og jeg tror det blir feil å fokusere for mye på renta når - i mine øyne - så er balansen til sentralbanken vel så viktig eller viktigere.

Først vil jeg se repo nærme seg null. Og deretter vil jeg se om det gjennomføres QT i ettertid - selv om USA går med seriøst store underskudd hver måned. Hvis det skjer, så ja - absolutt, da tror jeg også på seriøs innstramming i pengepolitikken.

Per nå tror jeg de vil backe ut av dette ved første krise på en eller annen måte. Min antagelse ville være at FED bare erklærer hva rentenivået skal være, og så selger/kjøper ubegrenset på det nivået. Noe som er grunntanken bak MMT i min tolkning (Bond issues are a monetary policy device, not a funding device).

Vi vet mer i juni (eller mai hvis det kommer noe der) i etterkant av FED møtet, men jeg har nok mye mer fokus på balansen til FED enn lovnader om renteøkninger langt fram i tid - rett og slett fordi jeg ikke tror på FED sine løfter om å ta inflasjon ordentlig seriøst hvis andre ting knekker :slight_smile:

Skatteøkninger hadde vært mulig hvis republikanerne styrte nå. For da kunne demokratene gått til valg på å “gjøre noe.” Men at republikanere skal kreve skatteøkninger fordi “de inkompetente demokratene” har gitt inflasjon? Noen tanker blir for absurde for meg :slight_smile:

ps: renta ble senket med 1.5% i begynnelsen av pandemien. Vi kommer ikke på det nivået før tidligst i juli vil jeg tro. Det var riktig rente med inflasjon rundt 2% skal vi tro de vise menn? Nå har vi inflasjon nærme 8% … :slight_smile:

3 Likes

Jeg er helt enig i dette punktet. Sentralbankene ønsker å få ned aksjemarkedet. De jobber aktivt med å forsøke å snakke ned markedet.

Enn så lenge gir markedet faen og etter mitt syn sier til FED: vi tror ikke på dere, så hvis dere skal ha ned markedet så må dere gjennomføre og ikke bare ha det i kjeften.

1 Like

QE er ferdig så lenge man har inflasjon. Det skjer ikke. Får man ned inflasjonen så kommer de til å gjøre det igjen. Balansen er veldig viktig, sist falt markedet 25% når fed prøvde å øke renter og ha en større runoff

Problemet mitt er at jeg hører på ganske mange hedgefondforvaltere diskutere i ulike spaces, som jeg har enorm respekt for, og absolutt alle caller for denne økningen for bullshit, men få shorter hardt. Så det er litt sånn alle ser det samme men ingen har guts til å gå for det.

Men du har et godt poeng. Jeg hopper kanskje fortere mot “mid-game” enn det markedet bruker av tid for å komme dit.

5 Likes

Det er veldig lett at humøret og risikoviljen svinger med børsen, går det opp blir man optimist og kjøper, går det ned blir man pessimist og selger alt. Da kan man fort få de kortsiktige svingningene i mot seg og tape penger… jeg prøver på det motsatte: nå har børsen steget mye (i det som ser ut som begynnelsen på en nedtrend) og gull, sølv og xact bear har falt en del tilbake (i det som ligner på begynnelsen på en opptrend).

4 Likes
1 Like

Det er nye rekorder daglig i kredittmarkedet. Like dårlig forward 2/30s spread som rett før dot com boblen sprakk. Stemmer veldig overens med tidselementet man må legge inn for at konsumenter og inputcost skal presse mot resesjon. Dvs ca halvt år før resesjonen begynte.

image

6 Likes

En ting jeg lurer på oppi det hele. Hvordan er det med kjøp/salg av US obligasjoner fra Japan, Kina og UK? Dette er jo de største kreditorene. Jeg prøvde å google det men feilet :stuck_out_tongue:

Skjønner ikke hvor du vil, ganske bredt spørsmål? Om de trykker hardere på gassen nå fordi fed skal slippe opp og at de kan ta på seg større del av fundingen fremover?

Mange land kjøper gjeld i usa, akkurat som man må gjøre for å balansere risken på forvaltningen. ~20% er foreign owners, fed eier ~30% osv.

Tar du GDP så har du i samme rekkefølge kina/japan/tyskland(ECB/eu-land kjøper nesten ikke us national debt) og uk.

Vet ikke hva dere har fått med dere av hva som skjer med Japan om dagen jeg? De har nok problemer med egen økonomi for å si det på den måten

Det jeg lurer på er om Japan, Kina og UK fortsatt er netto kjøpere av US obligasjoner.

Utrolig mye som skjer i valutamarkedet om dagen.
Hvis man tenker at 21. feb er før krigen så har følgende skjedd med japanske yen og russiske rubler

  1. feb til 29. mars
    Rubler -14%
    Yen -11%

Men i mellomtiden;

  1. feb til 7. mars
    Rubler -43%
    Yen 0%

7 mars til 29. mars
Rubler +51%
Yen -11%

Japan har jo fra et makro-økonomisk perspektiv vært litt kjedelig å følge med på, men fallet siste par uker har jo vært usedvanlig bratt, og kan det dette gang en «etterlengtet» inflasjon i landet i verden med mest gjeld som funksjon av BNP?

Noen som har noen mening / ide om hvor Japan er på vei, if any?

1 Like

Fortsatt nettokjøper? Det er lenge siden. På generell basis har internasjonal andel av nasjonal gjeld bare redusert for hvert år etter kina stoppet på starten av 2010 tallet

image

image

image

2 Likes