Litt av problemet/fordelen med gjeldspengesystemet er at man kan låne av fremtidig vekst.
Men hva om det ikke er noen fremtidig vekst? Eller at veksten er veldig liten / for liten?
Jeg tenker at økonomisk vekst basically kommer fra 3 hovedfaktorer; innovasjon, økt befolkning, flere hoder og hender og økt energibruk.
Eneste stedet i verden vi kan hente flere hoder og hender i tiden fremover er fra er Afrika, og hadde det vært enkelt å ta i bruk ny energi og nye energikilder hadde ikke energiprisene vært der vi er nå.
Mao vi må ha en vanvittig innovasjon fremover.
Det å kunne låne penger fra fremtiden, og forskuttert verdiskapning kan også bidra med at forholdet mellom varers reelle verdi, på lang sikt kan bli feil.
Jeg tror at energi, mat og gode hoder, og nyttige never er for lavt priset.
I dag er verdens mest verdifulle selskap Apple tilvirker av Iphone, og et annet svært verdifullt selskap er Kering, produsent og eier av merket Gucci.
Apple er verdt 2500 milliarder kroner, mens Kering har en markedsverdi på 800 milliarder kroner.
En grei Gucci-veske og en fet Iphone koster om lag 2000$.
Hvis man feks tar prisen på den maten det konsumeres mest av kalori-messig i verden; hvete, ris og mais står for 51% av verdens kalori-inntak, så kunne man i 2018 til 2020, pre-covid og pre-Ukriania-krig kjøpe hvete på spotmarkedet til rundt 3 kroner kiloen (man kan kjøpe hvetemel på Rema i dag for 10 kroner kiloen).
Så å kjøpe store mengder mel for 5 kroner kiloen vil jeg tro har vært vanlig og mulig for noen år siden på verdens-markedet.
100g hvetemel inneholder 364 kcal, dvs over 3500 kcal per kilo, eller mulig for en familie på 2 voksne og 2 barn, kalori-messig å leve på 2 kg hvetemel per dag, eller 10 kroner dagen.
Rundt regnet kan altså en familie ha mat til å overleve i 5 år for det en Gucci-veske, eller Iphone koster.
Kanskje litt kjedelig kost, men ser vi til Egypt så har vel 75% av befolkning mesteparten sin av kalori-inntaket sitt fra nettopp hvete.
Mitt poeng er mest perspektivene og bytteforholdene, og at det kan tenkes at man i fremtiden ikke vil ha samme bytteforhold hvis det økonomiske overskuddet i samfunnet blir mindre.
Regnestykket er også ment som et lite tankekors, i tilfelle fravær av /for liten økonomisk vekst
Kanskje en Iphone ikke er verdt mat som kan mette en familie i 5 år ?, kanskje 2, eller 1 år er mer realistisk hvis man få mindre økonomisk vekst?