Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Haha et kjapt søk ville gitt deg svar. Men jeg skal forklare kort og enkelt hva som skjer med Japan.

Det er ganske sjukt.

Japan hater renter og inflasjon mer enn noe annet. Men Japan hater renter mer enn inflasjon. Hvorfor? Fordi de har så mye gjeld i systemet at de kan drukne bare med noen få basispunkt høyere. En forferdelig økonomi egentlig, men debt to gdp på 250%.
Det er så mye at det går ikke an å forklare hvor ødeleggende det er for en økonomi hvis renter verden over øker bittelitt. Og det er akkurat det som skjer. USA har 125% til sammenlikning, og data viser at debt to gdp over 70% er ødeleggende og at man bør som land sikte på å komme under dette.

Pga yielden vi ser øke til rekordnivåer i USA og EU på mange år, så følger Japansk yield sammen med all annen yield rundt om i verden(naturlig nok, verden henger sammen). Og det liker ikke Japan å se.

Så Japan har nå måttet velge mellom høyere renter eller litt høyere inflasjon. Og pga gjeld, så velger de lavere rentekost. Så det Japan presterte å si er at de ikke skal la 10 år treasury øker mer enn 0.26% rente–> Dvs de capper gjeldskost og kjøper obligasjoner for å holde yielden nede. Ergo de sier at de er villig til å importere mer inflasjon, og svekke valutaen sin kraftig . De har basicly sagt at hvis USD/YEN styrkes til mer enn 130 så må de stoppe med det.

Første reaksjon var at dette hadde markedet null tro på så USD/YEN styrket seg til 126, før den falt litt tilbake til 123. Mer JPN trykking for å kjøpe sin egen treasury gjør at valutaen blir utvannet.

Hvor lenge kan de holde på slik? Hvis de importerer nok inflasjon det neste halvåret er de totalt fucked. Da mener jeg fucked. Fordi yielden verden over vil fortsette å øke fremover pga inflasjon, så de vil måtte øke kjøpene sine kontinuerlig. Og vi snakker om verdens tredje største økonomi her.

Til slutt de la rentene komme opp for å unngå hyperinflasjon for å unngå å bli venezuela.
Men det er ikke det Japan selv satser på. Det de satser på er at de andre økonomiene faktisk skal gå i resesjon først, slik at inflasjonen og rentene kommer ned i internasjonale land først, så de aldri selv trengte å gjøre noe. For de er en stor eksportør, så de har mer råd slik som kina, til å importere inflasjon.

Mega-bevegelse i USD/YEN, et sjokk kan man si.

Japan er verdens mest forgjeldede samfunn, og har høyere debt to gdp enn sudan og venezuela. De er fucked hvis renter kommer høyere. USA har også mye, men USA har allerede en yield som er i like stor grad problematisk for dem som det er prosentvis for Japan. Veldig billig å si det så enkelt, men det er det problematikken går i.

Et bevis på at Japan leker med ilden og at land ikke funker med så mye gjeld? Det er 0 vekst i landet. Det sier japanerne greit til, men i USA så har man en helt annen tilnærming til hva man forventer av vekst.

GDP vekst på maks 2% siste 10 årene, med en debt to gdp som har fortsatte å øke fra 210 prosent til nå 260%++

image

De klarer ikke engang et lite prosent økning i yield. Vekst i slike land forsvinner. Japan håper at de andre bailer de ut.

19 Likes

Takk for et usedvanlig godt og informativt svar !

Blir i så fall svært spennende å følge med på Japan fremover, for hvordan kan inflasjonen ikke stige i Japan når de er storimportører av energi og mat?

3 Likes

Hva tenker du om Russlands utsikter, de har lav gjeld men fått sterke sanksjoner mot seg. Rubelen har stabilisert seg, og det er kanskje en indikator på at sanksjonene ikke har truffet så sterkt som ønsket, nesten som jeg mistenker Kina sponser rubelen i skjul? Eller er det bare et siste åndedrag?

Så denne artikkelen ble delt på Ukraina-Ru-chatten: #GotGoldorRubles? Russia Just Broke the Back of the West - Gold Goats 'n Guns

Virker som litt rare perspektiver der, men interessant å se at de fortsetter med kjøp av gull

For å være ærlig, ingen helt vet hva som skjer med Russland. Å måle effekter på sanksjoner, hvem som unngår dem, hvilke nye partnere som de får tak på osv. Det er så komplekst, så for meg er Russland helt joker og ikke noe man kan forholde seg til. Derfor er også krig irrelevant med mindre det skulle eskalert. Russland betyr kun noe pga råvarer. De har liten effekt på global gdp osv, men råvarebildet er de en stor aktør og er det eneste som betyr noe.

Fordi Japan er en enorm eksportør, ikke importør. De får ikke samme inflasjonen som vi i vesten har fått som følge av “supply chain issues”, men det er den inflasjonen som kommer fremover fra nå av som faktisk kan påvirke Japan.

Hvis du nå ser på inflasjonen i Japan, så stemmer det overens med at de blir påvirket når inflasjonen treffer bredere, slik som de siste månedene som ikke lengre er relatert til supply chains.

image

5 Likes

Japan har jo slitt med deflasjon i mange år så forstår ikke hvor du har det fra at de hater inflasjon? Nå har det begynt å stige litt pga energipriser, men ligger fortsatt godt etter usa og eu - siste cpi måling nå i mars var 1,3%. Er snakk om at cpi kanskje går mot 2% (som også er målet i likhet med de fleste andre land). Japanske staten har veldig mye gjeld, men befolkningen har veldig lite gjeld og mye på konto. Mye av gjelden eies av befolkningen.

2 Likes

Høres smart ut å ta opp lån i yen? Lav rente og den “må” svekkes over tid? :see_no_evil:

1 Like

Yen er en av valutaene som gjerne stiger mye når det blåser på børsen, så det ville jeg vært forsiktig med.

Ohboi. Vil du eie yen hvis de kan gå konk? Det er helt motsatt av hva du burde gjøre.

@holmes

Ohboi x2. Noen som er greit uenige med deg.

bilde

Den steg både i 2008/9 og 2020

1 Like

Jeg sa ta opp lån i YEN, ikke ta pengene jeg har og kjøp YEN. Mao, det motsatte. Kunne f.eks. byttet huslånet fra NOK til YEN. Da hadde det vært fint hvis YEN korrigerte ned f.eks. 50%.

2 Likes

For meg så stemmer det du skriver, siden jeg trenger penger i NOK. Det samme stemmer ikke opp mot USD. Grafen viser bare at NOK svekket seg kraftig begge gangene oljen gikk i dass. Man kan vel nesten anta oljen går i dass en gang til? Ellllller? :thinking: Jeg er ikke like sikker, for det har vært nevnt flere ganger nå at oljeinvesteringene er svært lave og har vært det i mange år nå.

1 Like

Tror det er lurt å beholde boliglån i egen valuta, mange skrekkeksempler på at det ikke har gått bra: Uføretrygdet dame så boliglånet i sveitserfranc øke fra 2,5 mill. til 4,6 mill. – klaget på banken | DN

Så kan man heller spekulere med sparepengene sine

8 Likes

@holmes Du kan ikke sammenlikne Japan i 2008 med norske krona og snakke om totalindeks i 2022 hvor gjelden er 250% nå vs 175% da. Japan er ordentlig på kjøret.

Ja ergo, du er eksponert mot hva som skjer med renta og yen. Hvis Japan til slutt må la rentene komme opp for å takle inflasjon som vil treffe dem pga det de gjør nå, så vil både låne ditt øke men du vil også måtte betale høyere kost. Med mindre du tror at verdensøkonomien kollapser først og japan aldri trenger å foreta seg noe, man får deflasjonsmiljø og de slipper.

Men de har jo ikke råd til å øke renta, så hvorfor beskymre seg for det scenarioet? :stuck_out_tongue:

For Japan, så må det vel være bedre å bare ha et inflasjonshelvete noen år og på den måten få halvert gjelden sin. :stuck_out_tongue:

Jeg er jo egentlig med deg her altså :smiley:

1 Like

Kunne ikke vært mer enig.
Jeg har ikke gjeld men kjøpte en del på børs i USA. Da oppdaget jeg fort at valutakursen ofte svingte fortere enn børskursen. Jeg kunne derfor treffe på aksjen men likevel tape.
Tror det er best å hovedsakelig spekulere i den valutaen man lever med. Ingen vits å ta unødig risiko.

4 Likes

Det er jo ikke slik økonomi funker, japan ville i såfall ved et slik inflasjonsforsøk fått en svekket valuta herifra til venezuela land.

Er ikke sånn at man kan bare kan holde på som man vil, med mindre man heter usa og man ønsker usd uansett hva som skjer pga det er verdensvalutaen.

Litt av problemet/fordelen med gjeldspengesystemet er at man kan låne av fremtidig vekst.
Men hva om det ikke er noen fremtidig vekst? Eller at veksten er veldig liten / for liten?

Jeg tenker at økonomisk vekst basically kommer fra 3 hovedfaktorer; innovasjon, økt befolkning, flere hoder og hender og økt energibruk.

Eneste stedet i verden vi kan hente flere hoder og hender i tiden fremover er fra er Afrika, og hadde det vært enkelt å ta i bruk ny energi og nye energikilder hadde ikke energiprisene vært der vi er nå.

Mao vi må ha en vanvittig innovasjon fremover.

Det å kunne låne penger fra fremtiden, og forskuttert verdiskapning kan også bidra med at forholdet mellom varers reelle verdi, på lang sikt kan bli feil.

Jeg tror at energi, mat og gode hoder, og nyttige never er for lavt priset.

I dag er verdens mest verdifulle selskap Apple tilvirker av Iphone, og et annet svært verdifullt selskap er Kering, produsent og eier av merket Gucci.
Apple er verdt 2500 milliarder kroner, mens Kering har en markedsverdi på 800 milliarder kroner.

En grei Gucci-veske og en fet Iphone koster om lag 2000$.

Hvis man feks tar prisen på den maten det konsumeres mest av kalori-messig i verden; hvete, ris og mais står for 51% av verdens kalori-inntak, så kunne man i 2018 til 2020, pre-covid og pre-Ukriania-krig kjøpe hvete på spotmarkedet til rundt 3 kroner kiloen (man kan kjøpe hvetemel på Rema i dag for 10 kroner kiloen).
Så å kjøpe store mengder mel for 5 kroner kiloen vil jeg tro har vært vanlig og mulig for noen år siden på verdens-markedet.

100g hvetemel inneholder 364 kcal, dvs over 3500 kcal per kilo, eller mulig for en familie på 2 voksne og 2 barn, kalori-messig å leve på 2 kg hvetemel per dag, eller 10 kroner dagen.

Rundt regnet kan altså en familie ha mat til å overleve i 5 år for det en Gucci-veske, eller Iphone koster.
Kanskje litt kjedelig kost, men ser vi til Egypt så har vel 75% av befolkning mesteparten sin av kalori-inntaket sitt fra nettopp hvete.

Mitt poeng er mest perspektivene og bytteforholdene, og at det kan tenkes at man i fremtiden ikke vil ha samme bytteforhold hvis det økonomiske overskuddet i samfunnet blir mindre.
Regnestykket er også ment som et lite tankekors, i tilfelle fravær av /for liten økonomisk vekst

Kanskje en Iphone ikke er verdt mat som kan mette en familie i 5 år ?, kanskje 2, eller 1 år er mer realistisk hvis man få mindre økonomisk vekst?

10 Likes

Noen som har en forklaring på hvorfor den russisk rubelen styrker seg om dagen?

Mot USD så er dagens hittil høyeste kurs på rubler over 60% opp fra bunnen 7. mars, kun 5% fall i forhold 4 dager før krigen brøt ut, og kun 1% under USD mot rubler den 24. februar, dagen før rubel-krasjet på over 40% mot dollar.

Forøvrig ligger dagens høyeste rubelkurs ca 12% under siste års snitt før krigen mot USD.

NTB
“Rubelen opp 10 prosent etter tirsdagens Ukraina-forhandlinger
Den russiske rubelen økte mer enn 10 prosent i verdi etter nyhetene om framgang i forhandlingene mellom Russland og Ukraina tirsdag ettermiddag.”

Spekulasjoner om at krigen nærmer seg slutten og at dermed sanksjonene lettes (ikke øker) ?

2 Likes

3 bps mellom 2/10 år. Overdrevent drama i mediene når denne inverterer.

1 Like