Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Stoltenberg har motsatt vinkling. Hun sier det ikke er noe som tyder på at sykdomsforløpet er verre.
Vi får håpe det beste.
Men det virker som om man kan bli smittet gang på gang. Det kan kanskje være alvorlig for eldre og folk med underliggende sykdommer.
Det som er avgjørende for børsene er bedriftenes inntjening. Det avhenger av nedstengning og om folk velger å stenge seg inne frivillig pga frykt. Nå ser vi at folk avbestiller julebord og reiser. Aktiviteten faller.

2 Likes

Ser ikke ut til at de har tenkt å stenge ned i US i allefall. Hadde nok blitt ramaskrik før jul :slight_smile:

Det som er avgjørende for prisingen av aksjer er rentenivået

Det er ikke bare utgifter som teller for prisingen. Inntekter teller også

Det er jo strengt tatt litt tidlig å konkludere etter noen få uker, derav usikkerheten. Jeg vet selvfølgelig ikke dette og det gjør ingen andre heller, det er jo poenget.

I teorien vil jo også sett et virus muterer bort fra de mest dødelige variantene da det øker viruset overlevelse. Det vil også være slik at hvis smittsomheten øker mye og mange flere blir syke på samme tid så vil selv et lavt prosentvis antall med alvorlig syke føre til et høyere totalt antall alvorlig syke, som igjen fører til flere innleggelser i sykehus.

2 Likes

Deler ikke meningen din om at folk frykter dette, bare se hvordan folk oppfører seg ute. Det jeg har sett har vært nada null frykt what so ever. Og når det kommer til julebord avbestilling så er det vel bedriftene / sjefer / ledere / HR som avlyser julebordene? Og reiser blir nok heller ikke avbestilt pga frykt for viruset men pga konsekvensene av å være i utlandet når eventuelle tiltak som karantene etter utenlandsopphold innføres.

Min mening farges såklart av mine erfaringer i mine miljøer :slight_smile:

Folk er så jævlig lei corona at “frykten” rævkjøres av ønsket til å endelig få gjøre det man vil

3 Likes

Håper du har rett, men jeg er ikke sikker på at eldre og folk med underliggende sykdommer er enige.
Dem er det mange av.

Det er PE og PB målt opp mot renten som avgjør.

Hvis man ikke får alternativavkasting i rentemarkedet , så kan aksjer teoretisk sett prises uendelig høyt

Helt klart, enig med det du skriver over her. Men selv om de er mange, er de langt ifra majoriteten

Hehe, tror du har helt rett. Var f.eks på Power i går og følte meg uglesett fordi jeg gikk uten munnbind da jeg kom inn. Jeg spurte ved inngangen om jeg kunne få munnbind men de sa de hadde tatt inn alle munnbind fordi de måtte ha dem til de ansatte. Da jeg kom inn i butikken var det typ 2 kunder med munnbind, resten uten, og butikken var stappfull… ja, folk er lei! :slight_smile:

2 Likes

La oss si at omikron hadde inntruffet etter at børsene har falt fra topp 5-15%, uavhengig av enerigkrise i Europa, FED tapering, råvare-rally og gjeldsheving. Da hadde jeg sett på positive omikron nyheter som mulighet for momentum mot oppsiden. Når børsen i usa og europa siste året har et av de beste årene noensinne, fra +10 til +25% til året med flest all time high, er det ingen som syntes at omikron skaper generelt lite oppside? Jeg hadde vært enig om børsene feks hadde vært opp noen prosent for året, eller forventningene ikke var så høye. Børsene har blitt fueled av QE, og det skal trappes ned og fjernes. Skulle sett den høringen som ble sendt på Bloomberg, de ble så grilla av at de ligger bakpå kurven. For min del så blir omikron bare et element som begrenser oppsiden ettersom det er såpass mye usikkerhet fra før av akkurat nå i kombinasjon med høy prising. Jeg ser på omikron som nøytralt, vi er vant med dette nå. Jeg behandler det som kortsiktig muligheter til nedside.

1 Like

Enig med havana12: Er det tid for korreksjon og fall på børsene uansett nå? Wedgen for SPX ser farligere ut en på lenge :blush:. Oppgangen i går var bare testen fra undersiden?

Følger ekstra med Tesla, siden jeg har en short her: Fikk vi salgssignalet nå? :

4 Likes

Det er merkelig hvordan børsene faller hver gang USA skal drive med budsjettforhandlinger altså. Skulle tro det var en sammenheng? At jeg ikke lærer og er litt lettere inn i aksjemarkedet er jo egentlig helt utrolig. Kunne dratt inn ca 10% ekstra to ganger nå. (Aksjene mine reagerer sånn 2x børsen på makrofrykt). :stuck_out_tongue:


Forrige gang skrev media om et kinesisk eiendomsselskap som grunnen, denne gangen om Omicron og energipriser.

4 Likes

Jeg vil fortsatt hevde at inntekter er viktigere enn utgifter (renter). “E” (i PE) er “earnings”.
Uten inntekter spiller det ingen rolle hva rentene er.

Det er lett å tro at stemningen i Norge (i en Power butikk) er representativt for verden. Det er det IKKE !
Walmart er nok nærmere sannheten, men jeg vet ikke hvordan stemningen er der.
Jeg vedder på at disse vil slite :
Cruise, flyselskaper, restauranter, hoteller, selskapslokaler, kultur, drosjer, reiser etc etc.
Da stiger ledigheten, folk må kutte utgifter.
Utgiftene er andre folks inntekter. Dermed sprer nedgangen seg til nye markeder.
Hjulet svinger saktere.

1 Like

De “eldre” er mange! Boomer generasjonen… o de er pengesterke. Så svært negativt om deres bruk av penger går ned, eller fortsetter å være lav.

1 Like

Hva tenker dere om RR å sitte med bear over helgen? Har ikke kjøpt tilbake enda

Jeg forventer at det er ruglete for tiden, så hvis man trader på dette, så hadde jeg nok vært uten long eller short posisjon.

For å utdype, forrige fall rundt budsjettforhandlingene i USA tok S&P ned ca 6%, nå er de ned ca 5%. Selvfølgelig går det an å vedde på at det krakker denne gangen, meeeen.

image

Kanskje verdt å se om det kommer en rekyl slik som sist?

1 Like

Hva slags regler har du satt deg selv? Jeg venter helt til 20.00 med den avgjørelsen. Hvis børsen av en eller annen grunn skulle gå 2% i dag så vil jeg helle mot ja, faller den 2% så nei, og på hvilket grunnlag har markedet beveget seg? Liker generelt ikke å sitte så lenge på etp

1 Like

s&p er ned 3, ikke 5?

image