Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Man kan sikkert lulle seg inn i en drøm om at aksjer alltid stiger og at verdens børser skal sette ny ATH igjen snart, men dét tror jeg på når jeg ser det. Ville vært like oppmerksom på motsatt scenario med en ny lavere leg ned…

3 Likes

Alle er vel enige om at vi skal ta heisen ganske langt ned på et tidspunkt. Men det pleier jo som regel på ta noen måneder. Historisk så har perioden mellom invertert yield curve og krakk vært veldig bra for aksjer. Overhodet ikke umulig at det blir ny ATH før vi skal ned.

Vi nærmer oss slutten på en stimulansedrevet oppgangssyklus.
Pris/Bok OBX = 2,44 (Historisk snitt=1,75) og rentekurven er nær ved å invertere. Forbrukertilliten er også på et lavmål.
Det er vanskelig å time toppen optimalt. Det kan fortsette å stige så lenge arbeidsledigheten er rekordlav men med stigende renter og økende lønninger vil bedriftene tjene mindre etterhvert.

Jeg tipper neste bølgebunn vil være langt lavere enn der vi er i dag. Derfor planlegger jeg heller å ta penger av bordet enn å øke slik «mannen i gata» fortsatt gjør. De er gjerne max investert akkurat på toppen. Det er derfor det er en topp.

Enig med Snabbacash i at nedturen fortsatt kan være et par Q unna og det kan stige bratt før det smeller.

5 Likes

Stemmer det med inflasjon på 8-10%?

1 Like

S&P500 i 1969 - +7% fra invertion
S&P500 i 1973 - +11% fra invertion

Inflasjon rundt 6% på disse tidspunktene (inflasjon steg voldsomt fra 1973 og utover).

Mener ikke at dette er noe som helst bevis for at vi skal rett til ATH, men greit å få med at den siste leg’en opp før det går bratt ned ofte har vært veldig bra.

3 Likes

Oh boy. Nå er det sterk retorikk her. Gjelder fra og med i morgen.

image

image

3 Likes

Sikkert aprilsnarr fra Putin :wink:

3 Likes

Blir ikke lett for EU dette, de vet visst ikke en gang hva rubler er :slight_smile:

1 Like

Om de kjøper rubler og gir de tilbake til Russland med en gang, blir det sånn voldsom effekt av det? Har vel større effekt om de beholdt rublene?

2 Likes

:zap: European gas futures soar to $1450 per 1,000 cubic meters after Putin’s statement on ruble payments

Ja, jeg skjønner ikke dette helt. Hva er egentlig forskjellen om Europa kjøper rubler med Eur (som det nå kreves fra Russland) enn at Russland kjøper/veksler inn rubler fra Eur (som jo i stor grad vel har vært praksis tidl når Russland har fått betalt gassen sin i Eur)?

Skulle vel tro at det skapte bølger i valutaen, opp når de kjøper, og ned når de kommer i retur. Vet ikke hvor likvid rublene er…

Det blir litt annerledes når Japan kjøper USD for å kjøpe olje for den dem av Saudi-Arabia som igjen beholder USD.

U.S. inflation jumps again and hits 6.4% rate, the Fed’s favorite price gauge shows

The Federal Reserve’s favorite inflation calculator rose a sharp 0.6% in February and kept the increase over the past year at a 40-year high, explaining why the central bank plans to move faster to raise U.S. interest rates.

1 Like

Tror å måle børsenes prising mot Pris / Bok begynner å bli out of date. Hvor stor verdi i balansene til verdens 1000 største selskaper ligger i materielle eiendeler?

Man kan ikke måle humankapitalen i pris bok. På Oslo Børs har vi riktignok en del selskaper som kan måles mot det, USA not so much.

2 Likes

Ser poenget men har hørt det før. Før dot.com smellen i 2001 kalte de det «ny økonomi».
Jaggu smalt det likevel :blush:
Jeg bruker bare P/B på OBX og der tror jeg den virker akkurat like bra som for 20 år siden. Laks & olje, ++

Er ellers enig med deg om P/B i USA, men jeg har mest penger i Norge. USA & Norge følger samme syklus, så det går bra å bruke ulike parametere på de to børsene for å danne seg et bilde av hvor i syklusen vi er.
Nær invertering på rentekurven betyr at markedet priser inn at FED må senke rentene om en stund. Det betyr i så fall resesjon.
Det stemmer bra med at børsen er dyr. OBX P/B=2,42 nå. Statistisk betyr det at børsen er lavere om 2 år enn i dag.

3 Likes

Har ikke gravd veldig i det, men vil tro at aksjene som krasjet mest når dot.com boblen sprakk var de som var mest fluffy, dvs de som ikke hadde noen reell inntjening. Når de krasjer drar jo det ned snitt PE, PS og PB verdiene kraftig selv om de med god inntjening ikke faller veldig mye.

Ser ut som ingen ville ta i value-selskaper for alle ville kjøpe dot-com aksjer, derfor var de undervurdert…

1 Like
2 Likes

«Svært få rapporterte om prisnedgang. Det er dermed lite i PMI-indeksen som tyder på at flaskehalser i produksjon og transport, samt prisvekst, er i ferd med å ebbe ut», heter det i rapporten.

Fagdirektør i Norsk Industri, Knut E. Sunde, er bekymret. Krigen i Ukraina har forverret en allerede krevende situasjon.

– Når du har 40 i feber og feberen øker litt, er det mer alvorlig enn hvis du er feberfri og temperaturen øker med en halv grad. Det er mye rot og surr på komponenter og frakt, og nå med skyhøye priser på varer som stål, gummi og trevirke. Det slår helt enormt på marginen, sier Sunde.

2 Likes

Tall fra mars, Arbeidsledighet er 3.6% nå, veldig tight. 0,4% økning i inflasjon i mars. ingen overraskelser, men arbeidsmarkedet er så stramt.

For de som har glemt basic phillips curve økonomisk teori, tightere arbeidsledighet, desto høyre inflasjon.

Litt for mye gode nyheter for fed. 2/10 inverterer.

image

3 og 5 år yield øker nærmere 12 basispunkter–> Hva sier yieldmarkedet? At inflasjon og yieldøkninger er forventet høyere neste 5 år.

4 Likes