My bet er at vi får inflationary bust, og selv om jeg fortsatt har en del aksjer privat, så er gjelda tatt betydelig ned høst/årskifte, og innskuddspensjon ble i midten av november 2021 satt i korte renter /cash.
Russlands invasjon har vel bare addert på det betet, og gjort opplegget for FED med renteøkning og reduksjon av balansen nesten helt uungåelig. Så ja, inflationary bust er hovedscenarioet for det må en ganske solid demand destruction til for å få bukt med inflasjonen når vi ser hvordan krigen i Ukraina påvirker produksjon, og man også har lockdown i Kina.
Tror også at selv om FED frykter en deflatorisk spiral /implosjon mer en superinflasjon, så kan man ikke ødelegge alles pensjoner, da forsvinner tilliten til pengesystemet, og det blir “revolusjon”.
Mao penger må fortsatt ha verdi, så jeg tror de knekker inflasjonen, men at det gjør veldig vondt først.
I etterkant tror jeg rentene faller til null og negativt territoriet. Om det blir tilgjengelig for “alle” er et annet spørsmål.
En litt annen sak. Husker at jeg var veldig interessert i PM før , og under forrige finanskrise og leste en del av en fyr som het Antal Fekete, proponent av østerisk økonomi, sound money og gull.
Han bekrev i 2007 hvordan man i årene som kom fremover ville få stadig fallende renter, og hvordan obligasjonsmarkedet “outsmarter” FED.
Prøver å å “make sense” av dagens situasjon ut fra det jeg kan komme over, men interessant å se hvordan han i 2007 sa at vi fortsatt vil ha fallende renter, slik man den gang hadde hatt siden 80-tallet.
Ganske så interessant lesing, 6 sider med saker som får en til å tenke tatt i betraktning at det i 15 år har gått som han har predikert.
Men Ukraina-krigen får sannelig satt ting på prøve nå. “Alt” kan skje. Men hovedscanrioet mitt er at FED får panikk og overreagerer.