Det er vel helst wall street som er desidert mest spent på signalene fra FED.
Main street lever sine normale liv, og slutter ikke med det basert på uttalelser fra FED tenker jeg. Det trengs nok handling for å endre forbruksvanene til folk.
Personlig er jeg mest investert i boligmarkedet og Oslo børs, så jeg er mest spent på hva som skjer her i Norge.
Norge er ikke helt upåvirket av hva som skjer ute i verden heller, akkurat nå seiler vi på en bølge av høye energipriser, også Oslo børs.
Husk at den beste kuren for høye priser er høye priser, og det er Equinor og oljeprisen som gjøre at OSE er opp siden november mens alle andre børser i verden er ned.
Skulle verdens børser gå på en skikkelig smell samtidig som oljeprisen kollapser så faller OSE enda hardere. Vanskelig å se for seg at energi skal gå ned i pris, men det er jo det FED må prøve å få til.
Utfordrende det med så mye geopolitikk man skal holde styr på i tillegg.
Ja.
Jeg tenker energi med olje og gass ser relativt trygt ut iom Russland sannsynligvis skal boikottes i lang tid framover.
Råvarer og byggematerialer det samme.
Litt usikker på hva som vil skje med laks dersom vi får høye renter og resesjon. Kanskje er det en type luksusvare som vil oppleve stor etterspørselsnedgang med dertil elendige priser på et tidspunkt?
Teknologiaksjer, grønne spirer og biotek R&Ds vil nok få trøbbel dersom renta går opp en del.
Offshore og supply vil klare seg bra.
Så tviler på indeksen her vil få et like kraftig falll som nasdaq og flere amerikanske og europeiske kanskje vil dersom FED øker renta en del.
Enig, jeg ser heller ikke aksjemarkedet som noen safe-haven nå. Snarere tvert i mot.
Det tryggeste nå må være eiendom og fysiske varer og materialer som er holdbare, også prismessig.
Den totale konsumprisindeksen (KPI) steg 4,5 prosent i mars, sammenlignet med samme måned i fjor. Det er en oppgang fra en en prisvekst på årlige 3,7 prosent i februar.
– Årsaken til den økte veksttakten er først og fremst at prisene på strøm og drivstoff steg i mars i år, mens de falt på samme tid i fjor, sier seksjonssjef Espen Kristiansen i SSB i en melding.
Kjerneinflasjonen var 2,1 prosent på årsbasis i mars, uendret fra februar.
Bloombergs forhåndsestimat var at den totale inflasjonen (prisveksten) skulle stige til 5 prosent på årsbasis i mars. Samtidig var det ventet at kjerneinflasjonen skulle være opp 2,4 prosent på årsbasis i mars, ifølge Infront TDN Direkt.
Så, hadde ikke Norge tjent ufattelige mengder penger på olje, gass og elektrisitet, så hadde inflasjonen vært akkurat der den skulle være
En av de få varegruppene hvor prisene gikk ned fra februar til mars var matvarer, med en nedgang på 1,7 prosent fra februar til mars 2022. Fra januar til februar 2022 steg matvareprisene med 4,5 prosent, som var en sjelden stor oppgang.
Matvarekrise?
Jeg tenker at en god del av grunnen er at NOK styrket seg rundt 4% vs USD i løpet av mars og 6% ish vs EUR. Mao, de høye olje- og gassprisene gjør at NOK styrker seg som igjen gjør at det blir billigere å importere varer.
… det er som å sitte på en høne som verper gullegg.
Økonomisk kollaps
Over 118 sider i rapporten «War in the region» fra Verdensbanken tegnes og forklares de enorme konsekvensene av Russlands invasjon og krigføring i Ukraina – ikke bare for de to landene, men for hele verdensøkonomien.
«Krigen mot Ukraina og sanksjonene mot Russland rammer økonomier over hele verden. Fremvoksende økonomier og utviklingsland i Europa og Sentral-Asia ventes å bære det meste av støyten», skriver Verdensbanken.
Prognosene er svært usikre. I det alvorligste scenarioet vil 75 prosent av den økonomiske aktiviteten i Ukraina forsvinne i år og 20 prosent av Russlands verdiskaping. I EU vil den økonomiske veksten falle med tre prosentpoeng hvis dette slår til.
Nytt bear marked rally bak oss. Disse er brutale.
Bear rally nr 1) var fra 13250-14350 i slutten av januar.
Bear rally nr 2) begynte 14 mars og var over 28 mars. 12581-14620.
10 mars:
22 mars
Nå blir det utrolig spennende fremover. Hva brekker først, psykologien i aksjemarkedet eller økonomien? Gjeldsmarkedet er allerede helt på bærtur
Verste årsresultat for gjeldsmarkedet på mange, mange, mange år. Før disse dataene ble tilgjengelige på slutten av 80-tallet.
TLT som er en 20+ treasury duration ETF på gjeldssiden har falt fra 170 - 120 siden peak covid krisen, med lave rente og inflasjonsforvetning, og fra 150-125 fra topp november til nå pga maks hawkiness og rekord forankret inflasjonsforvetninger. Massive verdireduksjoner for gjelden til verdens største økonomi.
Jeg har nevnt denne mange ganger, men dersom man tror at økonomien kan gå på en smell, så kan det være fint å eie lange statsobligasjoner som da vil prise forbi en eventuell krise, og tilbake til null-renter igjen. Det er ikke de 2,7% årlig yielden man får nå som er viktig, det er prisøkningen man er interessert i.
Hvordan kan jeg kjøpe lange statsobligasjoner uten valutarisiko?
Har allerede en heftig kursgevinst på fastrentelånet mitt.
Hadde vært moro å kaste seg på den andre siden også😊
Hvis du skal redusere valutarisk må du hedge valutaen.
Du kan gjøre en put opsjon på usd for å justere risk. Du tjener ikke på puten, men du betaler en liten premie for å hedge deg.
Tusen takk for svar:-)
Alternativt kan jeg jo nøye meg med dette…eller noe lignende…
Får vi follow-through nedover i morgen ser det lyst ut for oss permabjørner
WTO: Ukraina-krigen får store konsekvenser for den globale handelen
i dag kl 19:21av NTB-AFP
DEL
Russlands krigføring i Ukraina kan nær halvere veksten i den globale handelen i år og hemmer veksten i verdensøkonomien, advarer Verdens handelsorganisasjon.
– Denne krisen kan senke veksten i det globale BNP med 0,7 til 1,3 prosentpoeng, noe som gjør at veksten i verdensøkonomien kan ende på mellom 3,1 og 3,7 prosent i 2022, opplyser WTO mandag.
Ifølge organisasjonens prognoser kan krigen også føre til at veksten i den globale handelen i år blir nær halvert, fra 4,7 prosent som WTO hadde i sin forrige prognose, til mellom 2,4 prosent og 3 prosent.
Nasdaq 100 ned -2.25%.
Alle top 8 selskaper som vekter mer enn noen gang tidligere( nå på nesten 50% totalt), faller hardere enn indeksen på -2.25% nå.
Hvis noen fortsatt tror vi er i bull-marked så blir jeg overrasket. Falt på nytt fra 15250 til 14000 på 9 tradingdager, etter bear-rally. Dette skjer ikke i bull-markeder.
MEN viktig:
Selv om consumer confidence er veldig lav og gjeldsmarkedet er i total kaos, så har fortsatt konsumentene kjøpskraft etter massive stimuli fra både qe(fortjeneste i alle markeder) og finansstimuli, slik at bedrifter gjennom Q1 vil holde en stor andel cash, ha lav gjeldsgrad og cashbruken til forbrukerne og investorene er ikke svidd av enda.
Dette tror jeg tar tid, så Q1 rapportering som begynner på onsdag nå blir helt joker. Det blir en total katastrofe for multiplene om vekstutsiktene reduseres, men kan bli solid om forward guidingen er god nok, og da kan man få nye bear marked rallyer. Utrolig vanskelig å si.
Sikkert noen av dere bjørner som kunne hatt bruk for en slik en på hjemmekontoret
US 10 Year Note Bond Yield (percent) 2.7743 +0.0705 (+2.61%)
Slik endte dagen på Wall Street:
S&P 500 falt 1,68 prosent
Nasdaq falt 2,18 prosent
Dow Jones falt 1,19 prosent
Nedgangen kom samtidig som de lange rentene steg. «Verdens viktigste rente», renten på tiårige amerikanske statsobligasjoner, ligger i skrivende stund på 2,78 prosent.
Dermed er den amerikanske «tiåringen» på sitt høyeste nivå siden januar 2019.
Høyere renter anses negativt særlig for vekstselskaper, da inntjeningen ligger frem i tid. Økte kostnader til finansiering vil kunne redusere selskaper lønnsomhet, noe som igjen slår ut i aksjemarkedet.
Teknologiselskaper rammes ofte av renteoppgang, noe man også ser mandag. Giganten Microsoft falt 3,92 prosent. Samtidig falt databrikkeprodusentene Nvidia og Advanced Micro Devices henholdsvis 5,20 og 3,59 prosent.
Nasdaq 100 har falt fire av de siste fem dagene. Indeksen består av de 100 største selskapene notert på Nasdaq. Nedgangen de siste fem dagene har barbert selskapenes markedsverdi med over 1.000 milliarder dollar, ifølge Bloomberg.
– Det er så mye pessimisme, sier investeringsdirektør Kim Forrest i Bokeh Capital Partners til nyhetsbyrået.
– Krigen i Ukraina, høye renter, resesjonsfrykt, Kinas coronanedstenginger og så oljeprisen – det hele er veldig dystert, sier han videre.