Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Nå gjelder det å feste hjelmen godt

I dag kommer de viktige inflasjonstallene i USA.

This should give us the first double-digit inflation number since 1981. The market is looking for 8.4% – a number with some shock value, but that will likely turn out to be conservative.

1 Like

Mulig brudd opp for xact bear i dag

1 Like

Skulle til å poste den samme:

Spår vanskelig andrekvartal

Elbilprodusenten Tesla har stanset produksjonen i over to uker ved fabrikken ved Shanghai. Konkurrenten Nio har gått tom for deler og komponenter og har også blitt tvunget til å stanse produksjonen. Det er betydelige flaskehalser i de globale forsyningskjedene.

– Andre kvartal i år vil bli vanskelig for bilprodusenter som Tesla og Nio på grunn av smitteverntiltak og restriksjoner. Det vil føre til store produksjons- og leveringstap. Sannsynligheten for at de kan starte opp produksjonen snart er liten, sier analytiker Gao Shen i Shanghai til South China Morning Post.

Revurderer Kina-investeringer

Den russiske invasjonen av Ukraina har fått investorer til å revurdere investeringer i høyrisikoland.

– Vi diskuterer hvorvidt vi skal fortsette med å investere i Kina når det er økt bekymring om en mulig invasjon av Taiwan, sier en leder i et japansk pensjonsfond, og en aktiv investor i Kina, til Nikkei Asia.

1 Like

@Hoven @Christian Hvis dere skal henvise til linker og spesielt norske som ofte henger dager etter og har lite dyp analyse eller original content, kan dere ikke komme med noe kommentarer eller grafer med forklaringer som går litt mer innpå temaene? Gir mindre mening å poste masse linker til journalister som ikke utdyper artikler eller innhold som kan gi noe ekstra informasjon? Min mening hvertfall.

Det skjer mye stygt rundt om nå, leser ikke dette i norske medier.

Sri Lanka forbereder utenlandske gjeldseiere på konkurs og default på gjelden sin fra i dag for å spare reserver til å ha penger nok til mat og drivstoff! Helt kaos.

Tyskland i dag kom med den høyeste YOY økningen i wholesale priser noensinne målt siden det begynte i 1960!

Som jeg skrev i et lengre innlegg tidligere så har Japan sagt at de skal kjøpe obligasjoner for å holde yielden nede, og er villig til å la USDJPN skyte i været og importere inflasjon, og pga kontinuerlig press på yield verden over så presses de ganske hardt nå!

Umiddelbar reaksjon fra markedet var å sende USDJPN opp til 124 før markedet falt ned til 120, men har raskt klatret og nærmer seg 126! Minner om at de selv sier at ved 130 så må de begynne å gjøre endringer

3 Likes

I dag:

I går:

3 dager siden:

For en uke siden:

Og siste måneden har Sri Lanka Rupee mot USD (og NOK) falt med solide 37%.

Det som er litt annerledes en feks Egypt og Tyrkia er at fallet i valutaen ikke har været gradvis, fra 7. mars 2021 til 7. mars 2022 har Sri Lanka Rupee vært flatt, og veldig stabil hele veien.

Mao det er ganske sannsynlig at Ukraina-krigen med økende energipriser er vært det som har veltet lasset.

Trolig at more countries are to come,

3 Likes

Helt kollaps, stakkars folk! Tenk når alle råvarer og energi prises i USD, må være helt forferdelig situasjon. USD styrket seg med ca 60% på 1 måned. Helt insane.

Tenk deg samme situasjon, om drivstoff skulle gå opp +60% i år pga valuta, også går den opp 30% oppå det pga økte oljepriser. Veldig grovt sagt, men effekten er helt ødeleggende

1 Like

Ja, det burde jeg kanskje ha gjort, men tenkte at implikasjonene av det jeg postet var relativt lettforståelige.

Poenget med posten min er at forsyningslinjene i verden har vært ustabile fra 2018-ish, men begynte å bedre seg mot slutten av 2019. Så kom Covid-19 og gjorde ting enda verre. Dette var begynt å løsne igjen før Putins Russland angrep Ukraina.

Når selv kinesiske produsenter mangler deler og Tesla sin fabrikk har vært stengt ned i to uker er det et tegn på at ting vil spre seg over hele verden. Jeg kjenner først og fremst til selskap som Kitron som har måttet doble lagerstørrelsen sin for å håndtere tilgangen til komponenter fra Kina. Det ser jo også ut som Kina kommer til å stenge ned mer, ikke mindre framover. Som det står i artikkelen: “Sannsynligheten for at de kan starte opp produksjonen snart er liten”.

Resultatet av dette er jo mangel på varer som igjen fører til økte priser. Jeg har jo tidligere sagt at jeg trodde inflasjonen kom til å gå seg til utover 2022 fordi forsyningslinjene retter seg ut og det blir bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel.

Som det er nå, så tror jeg årsaken til balanse mellom tilbud og etterspørsel kommer av “demand destruction” fordi mer penger går til olje, gass og mat.

Her kan jeg jo ta feil. Kina kan jo snu når som helst og bare åpne opp og la Omikron fare gjennom Kina. Det tok et par måneder i Norge med relativt høyt fravær, men det hadde ikke vært noe problem å holde produksjonen oppe.

Så, kort sagt, prisen på olje, gass og mat, samt Kina sin politikk når det kommer til Covid-19 har stor effekt på verdensøkonomien.

Jeg har forsåvidt også sett tall fra f.eks. Sverige hvor tallene for forbrukerelektronikk er på vei ned, mens tallene for tjenester (restaurant, bar, hotell, reiseliv osv) er på vei opp. Dette er jo faktisk en positiv ting for økonomien, men det vil jo også si at det ikke nødvendigvis er kjempehot å sitte på aksjer i Samsung, Nvidia, AMD, Intel og andre firmaer som driver med forbrukerelektronikk.

4 Likes

Helt enig. Det jeg personlig mener er nøkkelen for det du nevner her er at covid og kina osv er midlertidig. Det har bare vist seg å være midlertidig mye lengre.

Sett bort i fra at ethvert land har ulik politikk og kultur, hva tror vi at de som stemmer på politikere og politikere selv vil sørge for fremover?

Alle i hele verden har kjent på lockdown, usikkerheten i kina, energiusikkerheten i russland, hva et virus kan gjøre med økonomien, hvor sensitive verdikjedene er, og den enorme geopolitiske uroen som ligger i luften med kina/russ vs vesten.

Så det fører oss til det viktigste punktet som er hvilke insentiver skal myndigheter gi for å hente produksjon eller minimere risk ved verdikjedene?

Verden gagnes av globalisering for å få ned enhetskost og effektivisere produksjon. Maksimere effekten av tilbud/etterspørselspunkter som er basic økonomi, men som fører til et mer deflasjonsmiljø i kombinasjon med at vestlige økonomier har fallende populasjon som også er deflasjonsdrivende.

Befinner vi oss i en ny politisk æra hvor sikkerhet og deglobalisering er agenda? Eller kommer vi til å glemme dette og fortsette som før? Hvis det er tilfelle så er det enormt inflasjonsdrivende. Mye blir dyrt fremover, mye dyrere enn til nå.

Og det sykeste av alt: Vi skal fjerne fossilt drivstoff mot grønn energi i et rasende tempo.
Det er ekstremt inflasjonsdrivende og viktig. Fort gjort å glemme, men det er pga det grønne skiftet at vi har energikrise i Europa og inflasjon som spiker. Vi får effekten av de tiltakene vi prøver å nå. Dette er prisen vi må betale. Vi har valgt å underinvestere i olje og gass(europa) i 8-9 år, avslutte kullkraftverk, forby atomkraftverk og lene oss på vindforhold. Det var kjempedyrt før russland invaderte, så vi satte oss selv i en slik situasjon. Russland gjorde det bare hakket verre, men problemet var enormt før invasjonen.

Dette er strukturelle endringer i økonomien og hvis vi forstår politikere, velgernes vilje og forskernes tall, så må det gå like raskt fremover som det har gjort til nå hvis det skal gå. Dvs dette problemet går ingen steder, det blir verre.

8 Likes

Renten på amerikanske statsobligasjoner med ti års løpetid, ofte kalt «tiåringen», stiger tirsdag til 2,82 prosent. Det er det høyeste siden desember 2018, melder CNBC.

Tiåringen blir ofte referert til som «verdens viktigste rente» fordi den både er en referanse for mange renter, men også andre finansielle størrelser, verden over.

La meg legge på litt kynisme her:

Folk er generelt idioter. De vil ha masse, og de vil at noen skal “fikse” det og “noen andre” skal betale prisen. Og det er egentlig ikke “folk” sin feil, det er idealister og interesseorganisasjoner som selger inn historien om at dette er “verdens viktigste ting” og sjelden/aldri snakker om negative konsekvenser.

image

(arbeidsledighet nederst, hvor viktig er økonomien øverst).

Økonomien er bare viktig for velgere når ting går dårlig, og i ett par år i ettertid.

Hvorfor? Fordi hvis du ikke har en jobb, og det er vanskelig økonomisk, så er det fordi politikerne og staten og “de slemme innvandrerne/de onde rike” har skylda. Og hvis du har en jobb og det går bra økonomisk, så er det fordi du er flink, eller kjente noen som fikset en jobb til deg. Det som går bra er din fortjeneste, det som går dårlig er noen andres skyld.

Og det tilsier at hvis det går som en del av oss tenker - massive problemer i økonomien i løpet av 12 måneder - så er det sannsynlig at folk vil få andre prioriteringer framover. I hvert fall for en stund. Inntil ting går bra igjen. Og da skal man selvfølgelig prioritere økonomisk destruktiv idealisme igjen. Forutsatt at ting fikser seg om noen år, selvsagt.

Er det noe pandemien har vist meg er det at politikere ikke har interesse av å avverge kriser. De planlegger ikke for framtiden. Det er veldig mye som er ad-hoc og kortsiktig tankegang. Og at velgere ikke er oppmerksomme på, eller prioriterer, problemer som enda ikke har oppstått. Så du får ikke velgere og medier og journalister til å prioritere ting som enda ikke har materialisert seg. Dette er grunnen til at medier og venstresiden jobber så hardt for å knytte alle negative vær-hendelser til klimaendringer. For å fortelle folk “Se! Det har allerede skjedd!”

Jeg tror grønt og fint vil nedprioriteres neste år politisk. Fordi velgerne vil ha andre bekymringer. Men, inntil man faktisk får realøkonomiske problemer så hjelper det ikke at man spår framtidige problemer - det endrer ikke befolkningens syn på hva som er viktig.

11 Likes

@Hoven Gidder du å droppe å slenge inn lenker til finansavisen, cnbc eller en setning med 10åringen uten noe videre kommentar og bredere analyse? Det er mange daglig og bryter opp mulige diskusjoner. Enten så kan du bli med i diskusjonen som feks @Christian @anon80503862 er i nå , eller så foreslår jeg at du kan stoppe å poste mange artikler eller daglige utsnitt. Tror de fleste får med seg artikler, det som er interessant er hvordan man bruker tallene til å komme med noe med substans begge veier.

@anon80503862 Jeg er helt enig faktisk. Blir med en gang maks irritert på hvor ignorante det går an å være, og tenker med en gang dette kunne jeg gjort hundre ganger bedre i politikken, også kommer jeg fort på hvorfor jeg ikke gidder politikken.

Men jeg er usikker på hvorvidt du har rett på tvers av kulturer, men enig i Norge. I tyskland, uk og usa er de mye mer direkte og tar ikke i mot så mye bullshit. Der glemmer man ikke like fort og befolkningen har litt andre prioriteringer

7 Likes

Det var konteksten :slight_smile:

Mine tanker om Kina er helt annerledes. Anbefaler intervjuet med Ray Dalio på Lex Fridman podcast jeg postet for noen dager siden, da jeg egentlig kopierer han.

1 Like

Jeg kan ikke si at jeg er helt enig når det kommer til USA? Det nedenfor er jo gi-faen-i-framtiden, la oss fokusere på det neste valget graf.

Ref: United States Gross Federal Debt to GDP - 2021 Data - 2022 Forecast

EDIT: Tyskland var noe helt annet:

Ikke med dere på denne. Usa hadde problemer med mikrochiper som resten av verden, de ga totalt faen i alle andre land, og sier vi skal ikke ha dette problemet fremover. Vi skal i stedet flytte alt til us. Derfor er USA verdens største økonomi, de gjør slike endringer fort som f og fueler økonomien.

“Vi skal drive produksjonen selv”.

Dette er direkte de-globalisering og flytte produksjon hjem.

3 Likes

Hvor lenge kan debt-to-gdp fortsette å øke med fem til ti prosentpoeng årlig i USA? :see_no_evil:

Det som gjør amerikansk økonomi noe mer robust er jo at de faktisk har mye av det de trenger av naturressurser. I EU, så er disse spredt mye mer ut blant landene, og når ett av dem, Russland går til krig, så blir det problemer.

Btw, det er også en av grunnene til at jeg tenker det er såpass med velstand i USA. De har ikke sett en krig på fastlandet siden borgerkrigen midt på 1800-tallet. I mellomtiden så har det i Europa vært to verdenskriger som har rasert “alt” og flere mindre kriger/borgerkriger.

1 Like

De plantene der gjør faktisk at trade deficit reduseres, ikke økes.

Hvis us virkelig får problemer med energi så får de produsentene til å øke US shale oil produksjon.

Men produsentene nekter foreløpig fordi de ikke ønsker samme kollaps som følge av overproduksjon skal forekomme, men usa har mange muligheter til å faktisk få opp oljeproduksjonen maaasivt på “kort tid” hvis de vil. Men produsentene nekter for nå. De vil ikke skyte seg selv i foten med overproduksjon for å gå i samme feil. De kjører heller high yield på prosjektene.

Men da må også fundingen komme, og da må policy i us endres, fordi man får nesten ikke lån lengre og blir stempel som “dritt-investering” hvis det er fossile energier. Så funding siden må endres, og det kommer gjennom policy. Så kommer investeringer og økt produksjon. Men det er politisk vanskelig foreløpig, så de har ikke vondt nok.

Samme som gass-stempel plutselig ble endret fra EU for 2 måned siden fra fossilt til grønt. Fundingen ble endret. Da kommer investeringene etter. Det gjør at enkelte kan investere i det, ikke unngå det.

2 Likes

Akkurat det er jeg veldig enig i ! Det grønne skiftet har i stor grad bidratt til å legge Europa ned i den gjørma vi nå er i.

At man skal klare seg på grønn energi er en god tanke, men det er måten det implementeres på som man kan begynne å lure på om er ren og skjær dumskap, eller “pure evil” fra grådige folk som vrir penger ut av middelklassen uten å gi real value tilbake.

Nedenfor følger noen tankekors, og tankerekker, i en uorganisert rekkefølge, så avgjør selv.

1. Problem med vindkraft er at det bare produserer strøm når det blåser.
  2. Vi trenger mest strøm når det ikke blåser, fordi et høytrykk gir pent vær og lite vind, og gjør at det blir iskaldt om vinteren (oppvarming), og veldig varmt om sommeren (air condition).
  3. Vi trenger derfor fornybar energi som fungerer som et batteri i samspill, foreløpig er det vannkraft.
  4. Kun Tyskland er i nærheten av å ha en meningsfull andel sol-celler som produserer strøm, med 8,5% av total (vind 20%), mens land som Spania og Danmark har 2% og nedover. Frankrike har 0,1%
    Samt om vinteren når det er høytrykk og kaldt får vi ofte tåke. Solceller utligner på ingen måte vind mtp vær.
  5. Vindmøller som er bygget frem til nå er “lønnsomme” pga av subsidier, som i penger. Men de er også “subsidiert” av billig fossil energi; det går svært mye stål, betong og plast for å bygge en vindmølle.
  6. Å bygge masse nye vindmøller nå som materialer og energi er grisedyrt hjelper neppe på strømprisen.
  7. Allerede nå, med nåværende installert vindkraft, så produseres det nok strøm til at strømprisen i perioder blir negativ når det blåser mye. Senest 9. april var strømprisen i Tyskland negativ fra klokka 12:00 til klokka 17:00. Likevel, om strøm koster 0 øre av og til, og 2, 3 eller 4 kroner kilowatten de meste av tiden blir strømregninga fortsatt høy.
  8. Installerer man mer vindkraft vil slike perioder inntre litt oftere, og gjøre at ønske om å investere i stabil kraftproduksjon, som for øyeblikket er kull og atomkraft mindre attraktivt, fordi vindkraft alltid blir prioritert.
  9. Mer utbygging av vindkraft legger enda mer press på energiproduksjon med “batteri-egenskaper”, som vannkraft. Det er en grunn til at norske vannmagasiner tømmes i et vanvittig tempo, og vi vil helt sikkert vil få svært dyr strøm til neste vinter, og trolig også energi-rasjonerings-situasjon i Norge.
  10. Tanke-eksperiment; alle i Norge installerer varmepumpe og vi bruker mindre strøm. Resultat, man kan eksportere enda mer elektrisk kraft, og holde magasinene like tomme. Problem, skulle det komme en kald periode så synker virkningsgrad i varmepumpa, og prisene skyter enda kraftigere for hver grad temperaturen synker sammenlignet med lite installasjon av varmepumper.
  11. Både mer installasjon av vind-energi, og varmepumper, fører til mer volatilitet i kraftpris, med mindre man balanserer med “batteri-energi”. Hverken atomkraft eller kullkraft er det, men vannkraft er det. Solkraft er ikke det.
  12. De som tjener mye på volatilitet i kraftpris er ikke vanlige forbrukere, men kraftspekulanter. Vi får enda flere som kan livnære seg som Einar Aas.
10 Likes

Store selskaper gjør hva de mener er optimalt for dem. Det kan være både bra og dårlig.

The Senate first passed chips legislation in June that also authorized $190 billion to strengthen U.S. technology and research to compete with China, while the House passed its version in early February.

Independent Senator Bernie Sanders criticized the $52 billion in subsidies, calling it “corporate greed” and said taxpayers should get warrants or equity from profitable chips firms in exchange for subsidies.

A senior House Democratic aide said the chamber is set to take up the measure and send it back to the Senate as soon as later this week. The Senate will need to vote again to launch the conference. A final agreement might not be reached until summer.

Jeg er vel egentlig enig i at 1 år er raskt innen politikken, og at $52 billion i subsidier er en voksen sum. Men, de har ikke blitt enige enda, og hvor stor fabrikken til Intel blir til slutt er nok avhengig av hva som skjer i verden, samt hvor store subsidier de får.

EU jobber jo med noe lignende. Men i mindre skala selvsagt:

Under the name EU Chips Act, the European Commission plans to allocate €11 billion in public funds for the research, design and manufacturing of semiconductors, with the goal of mobilising a total of €43 billion of public and private investment until 2030.

The €11 billion will come from existing EU instruments, such as the research programme Horizon Europe and the recovery fund (Next Generation EU), and the financial plans that member states plan to roll out at the domestic level. Reaching the €43 billion mark will depend on how attractive the EU becomes for private investors.

Målet for EU er å bli mindre avhengig av USA/Asia, målet for USA er å bli mindre avhengige av Asia, og målet for Asia er å utkonkurrere på pris, så her snakker vi da om at staten i vesten må subsidiere med helt hinsides store summer for at det skal fungere.

Vi får se hvordan det går til slutt, men det er ikke så rett fram. Uansett tenker jeg dette driver opp inflasjonen som du er inne på (de-globalisering som inflasjonsdriver).

3 Likes