Det ville vært veldig politisk, så jeg gidder ikke skrive ett veldig langt innlegg nå. Men Kina jobber steinhardt med å bli chip-uavhengige. Det er meget mulig siste ting de trenger før de kan løsrive seg fra vesten. Men det ligger en god del år fram i tid, og er ikke relevant for makroøkonomi de neste par årene.
Det gir jo mening, det blir rart å bare gi bort uten å kunne få noe igjen hvis det blir vellykket. Litt på siden av diskusjonen her men ja.
Ser jeg ble ninja-et av havana12 med et fint taiwansk flagg
Det man får igjen som samfunn er arbeidsplasser, skatteinntekter, og forsyningssikkerhet.
Intel er ikke ett selskap som er konkurs som må reddes av staten, de er ett selskap som har fått signaler fra staten om at de skal få subsidier for å bringe produksjon hjem til USA og gjøre produksjon finansielt lønnsomt lokalt - noe det ikke er uten subsidier.
Skal man kreve eierandeler pga det? Bernie er dement, err jeg mener populist her
Bare å kreve eierandeler osv når du redder ett selskap fra økonomiske problemer. Da bør man i utgangspunktet være så grådig som mulig og redde arbeidsplasser samt ødelegge verdiene for eksisterende investorer som har latt selskapet gå nedenom og hjem.
Intel kan fint drive uten subsidier. Men da blir det ikke amerikansk produksjon. Det er utgangspunktet i mine øyne. Politikerne ønsker å endre det, men hvis prisen er nasjonalisering så vil du fort se at Intel snur kappen etter vinden og gir faen.
Gasskraft derimot, har nesten sammen egenskap som vannkraft, mtp “balanserende energi” til vind-, sol-, atom- og kullkraft.
Under ser vi i første avsnitt hvordan et gasskraftverk virker, og i avsnittet under ser vi at et gasskraftverk har så og si sammen funksjon som vannkraft, fort av og på, og balanserer sol og vind.
" There are two types of natural gas power plants: Simple cycle gas plants and combined cycle gas plants . The former consists of a gas turbine connected to a generator and the latter consists of a simple cycle plant, combined with another external combustion engine, operating on the Rankine cycle—hence its name “combined cycle”.
“The simple cycle is simpler but less efficient than the combined cycle. However, simple cycle plants are able to dispatch faster than coal-fired power plants or nuclear plants. This means they can be turned on or off faster in order to meet societies electricity needs.[4] Often needed on the grid with wind power and solar power, its purpose is to meet the fluctuating electricity needs of society, known as peaking power.”
Selvsagt også billig og relativt miljøvennlige.
“Natural gas power plants are cheap and quick to build. They also have very high thermodynamic efficiencies compared to other power plants. Burning of natural gas produces fewer pollutants like NOx, SOx and particulate matter than coal and oil”
Med andre ord så er effekten av å kutte ned på gass og bygge mer vindmøller ikke bare dyrere strøm, men også en enda mer volatil strømpris.
Det er det klassiske samspillet mellom dumme politikere og smarte spekulanter.
Hadde jeg vært ung og lovende nå hadde jeg satset på å utdanne meg til å bli kraft-analytiker. Blir nok en haug med Einar Aaser i tiden fremover.
Atom- og kullkraft er balanserende i form av at kraftproduksjonen ikke er volatil, -slik vind- og solenergi er. Så det er fine “batterier” å ha i bunn (hvis man ser bort ifra miljøaspektet for kull)
Det må nok subsidieres i lang tid, for jeg tror at Taiwan er lysår foran på innovasjon, og semi-conductor produksjon har blitt hjertet, og stoltheten i Taiwansk økonomi.
" Previously, the U.S. had a stake in this sector and produced over a quarter of the world’s semiconductor chips. Today, the Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), Taiwan’s premier chipmaking company, makes roughly 92% (paywall) of the world’s most sophisticated semiconductors. The company also produces 60% (paywall) of the world’s less sophisticated chips that are frequently used for automobiles. I believe this dependence not only threatens our U.S. supply chain but also our national security interests."
Jeg tror ikke at det er mulig i et fritt marked å ha en markedsandel på smått utrolige 92% av verdens mest sofistikerte semi-conductors uten å ha et kjempestort forsprang i utvikling og innovasjon og ikke minst produksjon.
Dette har jo egentlig skjedd veldig fort med framtreden av mobiltelefoner og ARM prosessoren. AMD har jo også gått fabless og TMSC produserer for dem.
Her tror jeg du misforstår. Det er en grunn til at strømprisen både i Tyskland og Danmark ble neagtive i ganske mange timer, senest for noen dager siden, selv om strømregninga ender opp skyhøy.
Det er fordi strømprisen er veldig sensitiv for over- og underkapasitet.
Hadde atomkraft og kullkraft vært batteriteknologi, så hadde man selvsagt skrudd av atomkraften, eller kullkraften, når prisene blir svært lave, eller negative. Det skjer ikke, og er jo hele grunnen til at prisene faktisk kan bli som de faktisk blir.
Atom, og kullkraft er ikke balanserende energi.
Med maskiner fra Nederland
Selvfølgelig er det balanserende, det tilfører en baseline av energi, -så må man ha supplerende kilder til Tea-Time (topper) osv.
Kanskje jeg ikke bruker riktig terminologi her? Men man kan ikke skru av og på atom- og kullkraft (eller vind- og solkraft) slik man kan med vannkraft, og med gasskraft.
Med vannkraft så stenger man vanninntaket fra reservoaret med “en knapp”, og “in the matters of minutes”. Jeg tror ikke det finnes en tilsvarende knapp på et atomkraftverk.
Tar jeg feil?? Vis meg gjerne en link som viser hvordan det i praksis fungerer.
Du må ha en baseline til griden, noe stabilt (som atomkraft), så må du ha noe til Tea-Time , altså kunne justere opp fra baseline (vann, gass).
Nuclear power plants contribute to electricity security in multiple ways. Nuclear plants help to keep power grids stable. To a certain extent, they can adjust their operations to follow demand and supply shifts. As the share of variable renewables like wind and solar photovoltaics (PV) rises, the need for such services will increase. Nuclear plants can help to limit the impacts from seasonal fluctuations in output from renewables and bolster energy security by reducing dependence on imported fuels.
https://www.iea.org/reports/nuclear-power-in-a-clean-energy-system
Nuclear power plants generally operate at full capacity, but they are also technically capable of more flexible operation. This capability lets them respond dynamically to seasonal changes in demand or hourly changes in market prices. Reactors could also provide the standby backup regulation and reserve services needed to balance supply and demand. According to Jenkins, all reactor designs now being licensed or built in the U.S., Canada, and Europe are capable of flexible operation, as are many older reactors now in service.
“We primarily rely on gas and coal plants to meet all those flexibility needs today, while we operate our nuclear plants fixed, or ‘must-run,’ 24/7,” says Jenkins. “The question here is: What would the benefits be if we stopped operating them so inflexibly, if we started using more of their technical capabilities to ‘ramp’ output up and down on different time scales from seconds to hours to seasons?” The answer, he says, is less reliance on the gas and coal plants — and more renewable energy integration.
Btw, denne delen av diskusjonen hører strengt tatt hjemme i småprat-tråden.
Jeg vet, min greie er at det kommende energi-kaos i Europa har potensiale å gjøre mye økonomisk skade. Og Europa, Norge inkludert, er i skikkelig skvis.
Jeg tar meg også litt frihet og tar siste ord:
Når det gjelder atomkraft som må gå 24/7 så er det et godt eksempel på hvordan prisene blir påvirket av å komme i litt underskudd på kraft. I Frankrike, som har en svært stor andel atomkraft, så var det veldig kaldt 4. april, så mellom klokka 07 og 09 den morgenen var spotpris på strøm 30 kroner kilowatten. Hadde man hatt balanserende energi man da kunne skrudd på hadde man selvsagt skrudd på den lenge før de prisene. Går an å tjene gode kroner på både 10 og 5 kroner kilowatten.
Frankrike kan skru av eller ned atomkraften, men sånn som energisituasjonen er i Europa nå, så antar jeg den kjører på 100% hele døgnet. Det er tross alt billigere enn å bruke olje, kull og gass antar jeg.
De skal jo ta Taiwan tilbake ,så da tenker de vel at det problemet løser seg vil jeg tro.
No shit sherlock! For en gjeng as.
Japan kjører et stort og spennende eksperiment, med økende gjeld og ufordelaktig demografi.
Men er det noen som kan klare det så må det være Japan, de har jo arbeidsmoral, disiplin og trekker i samme retning. Svært lite kriminalitet, demokratisk og lite korrupsjon (likt med Australia, Irland og Island).
Japan virker å være av oppfatningen at en massiv innvandring ikke nødvendigvis er fordelaktig, og at vinninga ville gått opp i spinninga om man gikk ned den gata.
Men det er en annen diskusjon.
Jeg er helt enig i at Japan vil slite noe voldsomt om renta må opp.
Men det er en annet eksperiment Japan har holdt på med, som de nå må slutte med, som også kan skape problemer. Og det er at sentralbanken i Japan ikke bare har kjøpt gjeld, den har også kjøpt aksjer !
Jeg tenker at når Japans sentralbank slutter å kjøpe ETFs så vil det være i samme gate som at FED begynner å jobbe med balansen
“(Bloomberg) – In most of the world, exchange-traded funds are simply tools that allow investors to track a certain set of stocks. In Japan, they’ve been saddled with everything from propping up the market and boosting inflation, to accelerating economic growth, improving corporate governance and even encouraging gender equality. Such wide-ranging goals have led the Japanese central bank to amass”
“One year ago, the central bank effectively halted its ETF purchases—the first clear step towards winding down this part of its extraordinary intervention that critics said had distorted the market and made it the largest owner of the nation’s stocks.”
“The slow retirement of its ETF-buying program has been a quieter affair. Governor Haruhiko Kuroda remains tight-lipped about an exit plan as he prepares to step down in 2023; the tricky task of offloading the BOJ’s position without sparking a major selloff in stocks will now fall to his successor. Doing so may take decades, if not generations.”
Så, hvis vi får en finanskrise 2.0 kan vi være sikker på at alle hjelpemidler brukt sist vil bli brukt, pluss litt mer, eller noe nytt.
Kan det være at flere sentralbanker vil gå for det ved neste korsvei?
Og blir ikke det basically bli som at selskap får inn en ny stor eier som ikke har som intensjon å bli en rik onkel som hjelper aksjekursen, men mer som en da Ulltveit Moe kom og tok over Knutsen rederiet.
Så lenge inflasjonen har fått pågå ei stund vil jo selskapene kunne legge fram stadig bedre kvartalstall.
Ergo vil det fortsatt være rom for stor oppgang på børsene for selskaper som håver inn stadig større pengesummer pga inflasjonen.
Renta må en del opp før tek etc uten solid inntjening først vil krakke?
Men jeg ser ikke hvorfor de mest solide selskapene, som vil fortsette å betale utbytter tilsvarende direkteavkastning på 5-7%, skal kollapse fordi styringsrenta økes til 2%.
Hvorfor rømme disse selskapene for å plassere pengene i rentepapirer med 2-3% yield istedenfor 6%?