“We just need to cool off the next rally”
På forsiden av VG-nett nå. Ser ut som flere nå kommer til å bli opplyst om den begredelige kraftsituasjonen i Norge nå.
"Kraftmegler: - Sør-Norge tømmes for strøm"
Og han henger bjellen på katten:
“– Dette er også politikk. På mange måter er de høye strømprisene prisen vi må betale for det grønne skiftet.”
Og gir meg i stor grad støtte når jeg i en tidligere innlegg kom med spådommen at de som vil tjene mest på stadig mer volatile priser er kraftbransjen, og at vi får mange nye Einar Aaser i tiden fremover. Og at vindmølle-utbygging uten at man også øker reserven av “batteri-kraft”, som stort sett er vannkraft, og gasskraft pt, så blir resultatet mer volatilitet, og økende priser:
“– Det er faktisk så enkelt som at når vinden drar skikkelig i gang i Danmark og Tyskland, og vi importerer for fullt, så kan prisen gå veldig mye ned fra en dag til en annen. Men det har endret seg de siste årene med mer fornybar energi, og vi ser at det varierer mye mer enn før.”
Kraftsituasjonen i Sør-Norge etter uke 14 er begredelig, kun 2003 har vært dårligere de siste 25 år, og det ganske så sannsynlig at vi setter en ny bunnrekord en gang i starten av mai.
Norge eksporterer kraft stort sett hvert eneste år, men de få gangene det har vært behov for å fylle opp igjen vannmagasinene så er det blitt løst med strøm-import fra Tyskland. Har tidligere postet følgende oversikt:
" 2021: -17,0Twh
2020: -20,5Twh
2019: +0,0 Twh
2018: -10,5Twh
2017: -15,2Twh
2016: -16,4Twh
2015: -14,6Twh
2014: -15,6Twh
2013: -5,0Twh
2012: -17,8Twh
2011: -3,0Twh
2010: +7,6 Twh
2009: -9,0Twh
2008: -13,9Twh
2007: -10,0Twh
2006: +0,9 Twh
2005: -12,0Twh
2004: +12,0 Twh
2003: +8,0 Twh"
Etter bunnåret i 2003 ble den anstrengte kraftsituasjonen løst med 2 år på rad med strøm-import tilsvarende et halvt års forbruk for den norske husholdningen, fra Tyskland.
Jeg klarer ikke forestille meg at det blir løsningen i år.
Regjeringen er selvsagt fortløpende informert om denne situasjonen, og det er selvsagt ikke tilfeldig at denne nyheten kom for litt over 1 måned siden (10. mars).
Problemet nå, 1 måned senere med stadig lavere magasinnivåer er potensielt ikke at strømregninga blir enda høyere til denne vinteren enn den har vært i vinter, nær sagt hvor uansett hvor mye det skulle regne det neste halve året.
Problemet er at man må sannsynligvis må innføre rasjoneringer. Jeg tror at det kan løses med at deler av kraftkrevende industri i Norge må midlertidig legge ned.
Husk at husholdningen kun bruker rett over 40 Twh av de noe over 140 Twh Norge produserer hvert år. Mens kraftkrevende industri bruker i rett under 80 Twh.
Kraftindistrien har en energikost i snitt på ca 27 øre (2020), og det varierer litt etter hvilke avtaler de har inngått og energimix.
Uansett, jeg er sikker på at diskusjonen i departementet nå går på hvilke typer rasjoneringsordninger skal man eventuelt innføre. Er det norsk industri som må redusere virksomhet, eller er det husholdningen som må stramme inn forbruket?
Jeg tenker at argumentasjonen dessverre (for husholdningen) kan bli som følger, og er helt logisk sett fra et økonomisk ståsted:
Norsk industri tjener masse penger på svært høye råvarepriser, så det er uaktuelt å legge ned noe drift. Samtidig har husholdningen allerede fått masse (les strømstøtte), så da må husholdningen også kunne gi noe.
Men at back-up planen er, gitt nok misnøye fra mannen i gata med slik argumentasjon, er en klar plan på hvilken industri som må ta ned aktivitet.
Dette blir VELDIG off topic for min del: leste den øverste artikkelen og kunne ikke gjøre annet enn å le. Beklager avsporingen, men …
På «desken» er det hektisk, men kontrollert aktivitet i morgentimene. Enorme summer er i spill. Og det er nå slaget står.
Frem til klokken 12.00 legger kraftprodusentene inn hvor mye kraft de ønsker å selge det neste døgnet, og hva de vil ha betalt.
– Priskalkuleringen skjer mellom klokken 12.00 og 12.45, når vi har fått inn alle bud og overføringskapasiteter. Det skjer samtidig i hele Europa, sier Johansen.
Nøyaktig 12.45 fastsettes prisene.
Bildebruken i denne artikkelen er jo helt fantastisk. Så mange bilder er gravalvorlige, dystre, mørke, etc. Mens dette skjer midt på dagen - fra morgen til 12:45.
Her har man jobbet steinhardt for å skape en illusjon av noe dystert, skummelt, farlig, grådig, negativt, osv - gjennom bildebruk, og ikke tekst. Må bare applaudere, for bildene er åpenbart spesifikt tatt for å skape en stemning, og de lykkes veldig bra med det.
Ellers så syntes jeg det er ekstremt lettvint å “vedta pengeoverføringer” kontra å gjøre noe mer aktivt, som å finne ut hvordan vi enten får større reservekapasitet i Norge, bedre overføring mellom landsdeler, forbedre strømmarkedet, eller - gjøre noe for å gjøre situasjonen bedre. Når man har en uoversiktlig situasjon som du ikke aner hvor lenge varer, så burde man i det minste fokusere på både kortsiktige og langsiktige løsninger.
Her blir det bråstopp for byggebransjen. Vet ikke helt hvor mye hytter som bygges hvert år, men ser ikke helt at det vil fortsette nå
Tror ikke på prisfall
Hvordan dette vil påvirke prisene gjenstår å se, men Lauridsen tror ikke drømmehytta blir så veldig mye billigere i nærmeste framtid.
– Det er veldig stor sannsynlighet for at prisene kommer til å flate ut, men vi kommer nok mest sannsynlig ikke til å se noe fall, sier Lauridsen.
Har noen noengang hørt en megler spå prisfall?
Meglere lever av å selge. Hvis de spår prisfall vil alle kjøpere velge å vente. Dermed taper meglerne inntekt. Derfor vil de alltid si «flat utvikling»
Noen som fortsatt ikke tror vi er inne i en form for bear marked?… Noen major momenter:
TLT, verdien på statsgjeld med 20+ års duration i us som er ansett som verdens tryggeste, har falt med enorme summer nok en uke. Hvis man skulle få et økonomisk sjokk så vil investorer løpe inn i treasuries.
Det er greit å holde et øye med denne altså.
Da finanskrisen inntraff løp investorer inn i treasuries og da fikk man 30% avkastning på 3 måneder hvis man kjøpte og solgte på riktig tidspunkt. Utrolig vanskelig timing, men sier noe om mulighetene. På samme tid tapte aksjemarkedet 35%.
Den gir nå også ca 3% fast årlig avkastning. Men igjen, det er ikke avkastningen man er interessert i.
Råvarer har spiket helt enormt siste 1,5 ukene. Begynner å bli et svært komplisert inputbilde for forbrukere og produsenter.
Lockdownen i kina er så omfattende siste uken at det er umulig å si hva som kommer til å bli effektene. Det har aldri vært verre enn nå. Flere rapporter mener at nærmere 2-400 millioner er i lockdown og at utallige fabrikker er delvis stengt. Det kan ikke legges nok vekt på, men det er det viktigste landet i verdenshandelen og mangel på varer i fjor kan bli peanuts i forhold hvis ikke kina slipper opp 0-covid
Med det sagt så tror jeg Q1 i us kommer til å være knallsterk. Nasdaq er ned 17% og sp500 ned 8%, så det er utrolig vanskelig å si om markedet bruker tallene som sellmuligheter, eller om det overrasker markedet med resultater, buybacks osv og at det gir en potensiell bounce.
Bra chart, hvem sitt er det? Finnes så mange sentimentundersøkelser, feks analytikere-only, investorer-only, blandet markedsaktører, geografi osv.
Jeg er enig i at fler og fler daglig snur til bearish, også her inne fra desember peak da jeg møtte enorm motstand på toppen når mange var uenig og jeg prøvde å si at nå tipper vi over mot bear-marked.
Men om sentiment er surt så betyr det ikke nødvendigvis at man er i bear marked, jeg trader oftest mot markeder slik at hvis sentimentet blir for surt og børsene ikke har reagerer så vil en paintrade også kunne komme opp i form av nytt bear marked rally. Det skjer gjerne hvis det er for mye cash fortsatt i systemet som “må” investeres inn fra aktiv/passiv fond, share buybacks og brennes bort ved nye fall, bra kvartalsrapport osv. Investorer får “kanskje vi ikke er i bear marked helt enda” følelsen.
Syntes det er super interessant at børsene var ned -7% mer for nasdaq og-6% for s&p i bunnen i mars for over en måned siden, og sentimentet er mye, mye surere nå enn da. Klassisk snu kappen etter vinden.
Denne er fra AAII Investor Sentiment Survey, er vel egentlig den mest utbredte å følge.
Skulle jeg brukt den sentimentundersøkelsen til tradingen hadde jeg gjort det fryktelig dårlig i desember og jeg kan gjøre like stor feil nå. Jeg ser på chartet at jeg går mot hovedsementet hvis jeg ser gjennom hva slags trades jeg har gjort siste 4 mnd
Jeg bruker for sentiment en mye mer daglig dynamisk totalvurdering av :
put call ratio og vix index
Fear & gread index
Safe heaven asset(gull, råvarer/LT treasuries)
Risk asset/crypto
52 low/52 high index
Breadth
Er det ikke bare å være kontrær til denne, og gå long short term når bearish flagger over 40 %? Er unntaksvis at det blir verre når “alle” er pessimister, pleier å være et kortsiktig kjøpssignal med mindre man er i en langsiktig fallende trend.
Hadde det vært så enkelt så ja, men nei da kan du gå på ordentlig smeller. Hvis markedet først er surt, så kan du få et par sinnsyk rød dager fordi negative nyheter vil bli overdrevent harde og da vil du ikke sitte på feil side for det er da du skal sitte klar til long.
Hvis sentimentet er så bearish som nå, så vil det være å shorte større rallyer, gå long på dypt røde dager(men kutte om det er konstant down-day), holde seg på riktig side av momentumet(som vil være bearish), dvs når markedet flipper over fra peak intradag vil det skje raskere(høyere volatilitet i markedene) og du vil ikke bli satt offside hele tiden.
I går var et eksempel på det. Short grønt, gå long rødt, repeat, med mindre man får momentum eller choppy brudd opp/ned. Men den dagen var relativt spesiell, pleier ikke være så “pent” på swingtradingen, mye mer komplisert. Litt vanskelig å se kanskje, men man ser på chartet at en del aktører fortsatt ikke var tilbake på jobb, intra pleier ikke se så åpenbar ut.
Nå har USD JPN gjort et nytt megahopp. Nå er USDJPN 128.3, og de blir presset over at yield verden over stiger eenormt tirsdag. Drives primært av tysk yield, som driver resten av markedet i dag. Dette begynner å bli komplisert!
Nå er realrenter positive i US for første gang i long term assets siden før covid! Dette kan ikke fortsette uten at man får stygge korreksjoner. 10 year har gått fra 1,5 til 2,9 på 4 måneder.
Noen som har satt seg inn i hvordan “marginal debt” påvirker aksjemarkedet, om det er en short term lead indicator, og hvor vi er pt?
Jepp, men marginal debt er svært komplisert og hedgingen er det absolutt ingen som har kontroll på.
Spør en aktør i Norge om full datainnsamling av hvem som har sikret boligene sine i andres boliger, og hvem som har fått lån til investeringer hos bankene sine basert på realverdier i et selskap som eier boliger eller andre verdipapirer, og hva det er sikret i.
Så kan du legge til aksje og gjeldsmarkedet med derivater eller futures sikring i commodities/fx, gearingprodukter som profesjonelle aktører og produsenter gjør.
Det er ingen som har kontroll på marginal debt, annet enn data direkte fra tradingplattformer
På et praktisk nivå så importerer Japan 60% (på kaloribasis) av all mat de spiser, og 94% av energien de bruker.
For å sitere det japanske elekstriststesbyråets sin egen side.
https://www.fepc.or.jp/english/energy_electricity/supply_situation/
"Resource-poor Japan is dependent on imports for 94% of its primary energy supply. Japan’s energy supply structure is extremely vulnerable. "
Både energi og mat har vært dyrt før, men ikke alle typer energi og mat har vært dyrt samtidig. !
Mais, hvete og ris står får 51% av verdens kalorier, hvete koster nå ca 11,20$ per skjeppe, bortsett fra 3 dager i begynnelsen av mars har hvete aldri vært dyrere enn det er nå.
Ris har vært dyrere, i 2008, og mais satte i dag nye prisrekorder, og har aldri vært dyrere.
Soya, som brukes til dyrefor er millimeter fra prisrekord.
Nå er ikke mat det som bidrar mest til kpi i rike land, men jeg vil tippe at forbruk er lite sensitivt på pris så potensiale til skikkelige prishopp er tilstede.
Det er likevel energi som er problemet for Japan. Japan er verdens desidert største importør av LNG (liquid natural gas), og med Europa som prøver å gjøre seg uavhengig av russisk gass blir det en voldsom konkurranse på gas.
Lenge var det bare TTF (nederlandsk gass) og UK gass som så vanvittige priser (på det høyeste i mars tilsvarende 600$ fatet på olje). Det har “roet” seg litt nå og den gassen ligger nå på energi-ekvivalent på 250$ fatet olje. Til sammenligning har prisen ligget i rangen 30-70$ fatet olje.
Prisen på naturgass i US har imidlertid lenge holdt seg på normale nivåer, men pga økt etterspørsel av lng så er prisen på US gass steget med over 100% siden krigens start, og over 30 bare i april, og har ikke vært dyrere siden 2008.
Gass står for 1/3 av Japans energi-behov.
Kull står også for 1/3 av Japans energi-behov, og med importforbud for Europa på kull fra Russland så blir det konkurranse fra Europa også på kull. Som jeg har skrevet om tidligere er russisk kull av høy kvalitet, og kullkraftverk i Europa er designet for slik kull. Kun Australia er produsent av slikt kull, og Japan importer ca 210 millioner tonn kull i året, 60% av de fra Australia. Til sammenligning forbruker Europa 250 millioner tonn kull i året, hvorav 100 millioner tonn fra Russland.
Kullprisen ligger nå over 300 USD per tonn, og har ligget normalt mellom 50 og 100$. Siste året har kullprisen steget over 200%
Energi er en svært viktig innsatsfaktor i en økonomi, og jeg klarer virkelig ikke se hvordan Japan skal klare å bruke samme mengde energi som før.
En synkende Yen vil selvsagt eskalere problemene over, all den tid råvarene prises i dollar.
Kina drev jo boikott av kull fra Australia tidligere. Vet ikke hva som er status nå.
Kan gå mot en break-out for Xact-bear avhenger av videre utvikling i dag, men ser lovende ut synes jeg.
Om et par uker er vi i mai, sell in may osv