Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Denne er fra AAII Investor Sentiment Survey, er vel egentlig den mest utbredte å følge.

https://www.aaii.com/sentimentsurvey

1 Like

Skulle jeg brukt den sentimentundersøkelsen til tradingen hadde jeg gjort det fryktelig dårlig i desember og jeg kan gjøre like stor feil nå. Jeg ser på chartet at jeg går mot hovedsementet hvis jeg ser gjennom hva slags trades jeg har gjort siste 4 mnd

image

Jeg bruker for sentiment en mye mer daglig dynamisk totalvurdering av :
put call ratio og vix index
Fear & gread index
Safe heaven asset(gull, råvarer/LT treasuries)
Risk asset/crypto
52 low/52 high index
Breadth

Er det ikke bare å være kontrær til denne, og gå long short term når bearish flagger over 40 %? Er unntaksvis at det blir verre når “alle” er pessimister, pleier å være et kortsiktig kjøpssignal med mindre man er i en langsiktig fallende trend.

1 Like

Hadde det vært så enkelt så ja, men nei da kan du gå på ordentlig smeller. Hvis markedet først er surt, så kan du få et par sinnsyk rød dager fordi negative nyheter vil bli overdrevent harde og da vil du ikke sitte på feil side for det er da du skal sitte klar til long.

Hvis sentimentet er så bearish som nå, så vil det være å shorte større rallyer, gå long på dypt røde dager(men kutte om det er konstant down-day), holde seg på riktig side av momentumet(som vil være bearish), dvs når markedet flipper over fra peak intradag vil det skje raskere(høyere volatilitet i markedene) og du vil ikke bli satt offside hele tiden.

I går var et eksempel på det. Short grønt, gå long rødt, repeat, med mindre man får momentum eller choppy brudd opp/ned. Men den dagen var relativt spesiell, pleier ikke være så “pent” på swingtradingen, mye mer komplisert. Litt vanskelig å se kanskje, men man ser på chartet at en del aktører fortsatt ikke var tilbake på jobb, intra pleier ikke se så åpenbar ut.

3 Likes

:warning:Nå har USD JPN gjort et nytt megahopp. Nå er USDJPN 128.3, og de blir presset over at yield verden over stiger eenormt tirsdag. Drives primært av tysk yield, som driver resten av markedet i dag. Dette begynner å bli komplisert!

:warning:Nå er realrenter positive i US for første gang i long term assets siden før covid! Dette kan ikke fortsette uten at man får stygge korreksjoner. 10 year har gått fra 1,5 til 2,9 på 4 måneder.

3 Likes

Noen som har satt seg inn i hvordan “marginal debt” påvirker aksjemarkedet, om det er en short term lead indicator, og hvor vi er pt?

Jepp, men marginal debt er svært komplisert og hedgingen er det absolutt ingen som har kontroll på.

Spør en aktør i Norge om full datainnsamling av hvem som har sikret boligene sine i andres boliger, og hvem som har fått lån til investeringer hos bankene sine basert på realverdier i et selskap som eier boliger eller andre verdipapirer, og hva det er sikret i.

Så kan du legge til aksje og gjeldsmarkedet med derivater eller futures sikring i commodities/fx, gearingprodukter som profesjonelle aktører og produsenter gjør.

Det er ingen som har kontroll på marginal debt, annet enn data direkte fra tradingplattformer

4 Likes

På et praktisk nivå så importerer Japan 60% (på kaloribasis) av all mat de spiser, og 94% av energien de bruker.

For å sitere det japanske elekstriststesbyråets sin egen side.

https://www.fepc.or.jp/english/energy_electricity/supply_situation/

"Resource-poor Japan is dependent on imports for 94% of its primary energy supply. Japan’s energy supply structure is extremely vulnerable. "

Både energi og mat har vært dyrt før, men ikke alle typer energi og mat har vært dyrt samtidig. !

Mais, hvete og ris står får 51% av verdens kalorier, hvete koster nå ca 11,20$ per skjeppe, bortsett fra 3 dager i begynnelsen av mars har hvete aldri vært dyrere enn det er nå.
Ris har vært dyrere, i 2008, og mais satte i dag nye prisrekorder, og har aldri vært dyrere.
Soya, som brukes til dyrefor er millimeter fra prisrekord.

Nå er ikke mat det som bidrar mest til kpi i rike land, men jeg vil tippe at forbruk er lite sensitivt på pris så potensiale til skikkelige prishopp er tilstede.

Det er likevel energi som er problemet for Japan. Japan er verdens desidert største importør av LNG (liquid natural gas), og med Europa som prøver å gjøre seg uavhengig av russisk gass blir det en voldsom konkurranse på gas.
Lenge var det bare TTF (nederlandsk gass) og UK gass som så vanvittige priser (på det høyeste i mars tilsvarende 600$ fatet på olje). Det har “roet” seg litt nå og den gassen ligger nå på energi-ekvivalent på 250$ fatet olje. Til sammenligning har prisen ligget i rangen 30-70$ fatet olje.

Prisen på naturgass i US har imidlertid lenge holdt seg på normale nivåer, men pga økt etterspørsel av lng så er prisen på US gass steget med over 100% siden krigens start, og over 30 bare i april, og har ikke vært dyrere siden 2008.

Gass står for 1/3 av Japans energi-behov.

Kull står også for 1/3 av Japans energi-behov, og med importforbud for Europa på kull fra Russland så blir det konkurranse fra Europa også på kull. Som jeg har skrevet om tidligere er russisk kull av høy kvalitet, og kullkraftverk i Europa er designet for slik kull. Kun Australia er produsent av slikt kull, og Japan importer ca 210 millioner tonn kull i året, 60% av de fra Australia. Til sammenligning forbruker Europa 250 millioner tonn kull i året, hvorav 100 millioner tonn fra Russland.

Kullprisen ligger nå over 300 USD per tonn, og har ligget normalt mellom 50 og 100$. Siste året har kullprisen steget over 200%

Energi er en svært viktig innsatsfaktor i en økonomi, og jeg klarer virkelig ikke se hvordan Japan skal klare å bruke samme mengde energi som før.

En synkende Yen vil selvsagt eskalere problemene over, all den tid råvarene prises i dollar.

Kina drev jo boikott av kull fra Australia tidligere. Vet ikke hva som er status nå.

Kan gå mot en break-out for Xact-bear :crossed_fingers: avhenger av videre utvikling i dag, men ser lovende ut synes jeg.

2 Likes

Om et par uker er vi i mai, sell in may osv

2 Likes

Dette blir hele storyen gjennom Q1. Nå er j&J, moderna osv ekstremtilfeller, men hele Q1 dreier seg om potensiell forward guiding revision eller ikke

… men samtidig komme med knallsterkt Q1

Foreløpig sendes J&J ned -3,5% pre market,

Jeg har to scenarioer for omx s30, men resultatet blir ganske likt i begge: enten rett ned eller en bull trap og så kraftig fall.

2 Likes

30-åringen brøt akkurat gjennom 3% grensen!

Og for de som ikke vet hvordan man beregner realrenter for long-term debt assets, altså på hvilket punkt man tjener penger på å få avkastning på innskudd på statsobligasjoner uten at inflasjonen spiser det opp, så tar man renten minus gjennomsnittlig langsiktig inflasjonsforventning og man får realrenten.

Dette beregnes altså ikke som “nåværende” inflasjon minus renten når man snakker om long-term realrates. Det betyr nå at det skal fra nå av lønne seg å begynne å investere i LT assets dersom inflasjonsforvetninger ikke går oppover herifra. Dvs tror du noe er transitory så er vi rundt peak inflasjonsforventning nå. Dette kan bli smertefullt for risk-assets.

8 Likes

Bandt ett lån på 7 år til 1,80 % fastrente i juni 2020. Har sendt forespørsel til banken på hvilken underkurs som kan hentes fra dette lånet nå.

Noen som har noen sterke formeninger om rentene fremover? Ser at 5-årige lån prises rundt 3,5 - 3,6 % effektivt. Tenker dette kan være en god flipptrade på under 2 år, men tar gjerne mot innspill på de som er bedre på rentekurver enn meg.

Jeg var rimelig sikker på at krisen våren 2020 var av forbigående karakter og rentene skulle stige godt i etterkant. Sitter nå med feeling om at en bredere makrosmell og nedkjøling av økonomien vil kunne reversere de lange rentene fra den spiken vi har sett siste 2 måneder, men ville ta en avsjekk med renteproffene på TI før banken sier sin mening om det :wink:

1 Like

Men hva folk betaler på sitt lån i det virkelige liv er en god del høyere. Tror de fleste har fått med seg at den vanlige låneformen i US er er 30 year fixed rate, og at den nå ligger på rundt 5%.

Det mange kanskje er så klar over er at det er en rente de med god kreditt-score har.
Kredittscoren steg sakte fra ca 690 til 700 årene 2011 til 2019, og gjorde solide byks i 2020 og 2021 til nivå 714.

714 er altså snittet, men det er forskjell på generasjonene, boomere og eldre har en mye bedre score enn generation X og ned til millenials og gen z.

Generation 2020 2021
Silent generation (76+) 758 760
Baby boomers (57-75) 736 740
Generation X (41-56) 698 705
Millennials (25-40) 679 686
Generation Z (18-24) 674 679

Så til poengene, hvilken rente man får er avhengig av din kredittscore.

Og fra kalkulatoren over ser man at folk med kredittscore under 650 nå nærmer seg 6% rente på sine lån, og det 25% av alle amerikanere har en kredittscore under 650. I alle fall folk som skal ha nye lån eller skal refinansiere.

“The share of Americans with a score below 650 was nearly 25% as of April 2021, according to credit scoring company FICO.”

Men det var i i fjor, når alle hadde fått handouts av staten. De pengen er brukt opp nå, og nå betaler folk med kredittkort…

Siste jeg fant fra FICO var denne, og der ser man oppdelingen blant forskjellige grupper.

70% of U.S. consumers’ FICO® Scores are higher than 650 .

1 Like

Kul problemstilling egentlig, men jeg kan love deg at banken har null snøring. De smilte garantert når du låste renta, og nå er det du som smiler godt

Men å spekulere i rentekurver er litt sjukt å gjøre for “flipptrade”. Det endres voldsomt uke for uke og ingen vet hva som skjer om 3 måneder. Det er bare å gå 3 måneder tilbake i tid og se hva som da var priset inn. Ingen har sjans om dagen, det er helt originalt pensum det som skrives i makro nå.

Men personlig ville jeg ventet til fed har kommet gjennom mai+juni hevingene før jeg foretar meg bond investments, og det er følingen jeg får fra gjeldsinvestorene også for å se hvordan markedet takler 2x 0,5 heving som det nå prises inn.

5 Likes

Utrolig vanskelig, min mening er at ting vil gå i dass lenge før man får de renteøkningene som er forespeilet fordi folk og stater allerede er dypt i gjeld.
På den annen side ser man at mange amerikanere allerede betaler ganske mye i rente, særlig de med “dårlig” kredittscore, Ikke lenge før vi ser 7% for førstegangskjøpere i US.

Kan det skje i US kan det skje i Norge?
Kanskje det blir veldig dyrt over 60% og grisedyrt over 80%, mens vi andre bare kan trekke opp stigen etter oss?

1 Like

Jeg har vært i finans i 15 år, så jeg smilte selv ganske greit når jeg låste den :grinning: Uka etter var den på 2,05, så akkurat der traff jeg bunnen og tenkte at noen år ned i gata ville 1,80 % være latterlig lavt.

Så jeg tenker banken og jeg er jevngode / jevndårlige med tanke på peiling, og så er det greit å ikke bli for grådig når ting skjer raskt. Tror jeg noterer meg rådet om at FED skal gasse på noen runder som en god og mulig driver for videre oppgang. Men det har gått fort nå!

Kommer Q1-tallene greit ut i US og markedene rister av seg den verste uroen, Norges Bank fortsetter med sine kvartinger, så kan det hende at nivåene løfter seg litt til grunnet bedre makro / risikoappetitt.

En resesjon kommer ikke over natta uansett, det vil ligge 2 - 5 kvartaler frem i tid, så da er det bare å ha is i magen en periode til. Takk for kommentarer, sikter meg inn på 4 % og tar underkursen kommer man dit.

5 Likes

Opp til høsten begynner, deretter er det meget mulig de skal ned igjen - eller videre opp. Årsaken er at selv om man tenker at FED sin innstramming skal føre til problemer i økonomien og de må reversere kurs, så tar dette faktisk tid å spille seg ut.

FED har jo egentlig ikke strammet noe inn enda. Ikke av betydning. De skal fortsette en periode til, inntil de tvinger fram en reaksjon. Og med mindre du tror panikken kommer og markedet stuper før FED faktisk gjennomfører innstramming men kun på signaler og frykten, så tror jeg en reversering ligger ett godt stykke fram i tid fortsatt.

1 Like