Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

2 Likes

Nå er vi i gang med tech. Netflix krasjer 20% after hours. Det fra allerede -40% ytd.

270 millarder nok barbert. brutalt.

2 Likes

Heh, de leverte bedre EPS en forventet, men antall abo gikk ned, så da kan man liksom ikke forvente vekst der framover. Det gjør noe med anslagene.

Ellers har det jo vært en veldig grønn dag med endel q-tall.

… Sånn angående netflix, de snakket om at grunnen er deling av abo osv. Jeg er der at jeg trenger ikke hbo, netflix, amazon prime og disney plus samtidig. Jeg kan godt bare ha en av dem i 1-2 mnd og så bytte. Prisingen har jo også tatt seg opp og konkurransen er faktisk til stede nå. Akkurat nå låner jeg disney plus og har netflix. Har hatt hbo betalt i en måned for å se noe. Brukte gratis prime i en uke for å se wheel of time.

Kort sagt, det er skikkelig konkurranse på streaming markedet.

1 Like

Nasdaq er ned -7% på 3 uker, at man får opp-dager er helt normalt, eller?

Hele caset du beskriver der er helt lik som for 6 måneder siden. Ingen endring. I fjor sommer var konkurransen helt lik, med hbo prime, disney osv.

Dette er det perfekte caset for en first-mover for at kostnadsøkningene treffer husholdningene. Slike abb er de som ryker først når man begynner å bli prisbevisst. Og det er hele poenget med den kontraksjonen vi er inne i, at vekst ryker.

Vekst kollapser, og du har en meget høy forward expectations. Det handler om prisinger, ikke caset. Multiplene er for høye, og selskapet er nå ned -60% fra topp. Caset er helt lik. Prisingen er ikke det.

Selskapet er fortsatt verdt en trillion kroner.

De faller videre, og er ned -25% nå. Brutalt.

Netflix hadde en p/e på 30 før tallene.

Det er helt insane.
Uten vekst tar det 30 år for å få tilbakebetalt de investerte pengene.

Det må komme vekst for å gjøre opp for prisingen. Det er ikke mulig noen annen måte.

4 Likes

Netflix har også økt prisene, som vel reflekteres i at eps øker, men kommer på bekostning av veksten. Abo blir sagt opp etter at man slutter å kjøpe shit fra amazon :see_no_evil:

Sååå, veldig spent på amazon tallene

hæ?

Netflix Q1 2021 net income 1 706 715 000
Netflix Q1 2022 net income 1 597 447 000

Kjører alltid q-q, men tar du FY 21/4 kvartaler får du Q1 2022 på 30% økning fra avg 2021.

Og jeg tror ikke det blir noe spesielt bedre i tiden fremover.

1 Like

Ah, litt seint her. De slo analytiker estimat på eps, men kom langt under på abo.

1 Like

Bank of Japan sa det ville være svært problematisk med usdyen på 130± okei nå er vi der!

Fra i går før ny monsterbevegelse nå:

Japan on Tuesday ramped up its verbal warnings against the rapid pace of the yen’s fall to a fresh 20-year low against the U.S. dollar, as concerns have grown at home about its blow to the economy.

Shortly after the yen slid past the 128 line, Japan’s top government spokesman Hirokazu Matsuno said the government is monitoring developments in the currency market, including the yen’s depreciation, and their impact on the economy “with a sense of vigilance.” The yen saw its value decline by over 1 yen on Tuesday, even as Finance Minister Shunichi Suzuki weighed in earlier in the day, terming the currency’s rapid fluctuations “undesirable.”

Nå svekkes Yen så enormt og det hører til sjeldenhetene at det går så fort.

3 Likes

OMG…

PPI i tyskland …
Noen som sier konsumprisen er på topp… Njaa jeg ville vært skeptisk.

5 Likes

Jeg fatter ikke hvordan PPI tyskland estimater var +2.6% for mars og kom inn på +4.7%. Jeg skjønner ikke hva analytikere og myndigheter driver med lengre. Det skjer hver gang.

4 Likes

Eldre befolkning i både US, EU og Kina. Den økonomiske veksten stopper opp, så det taler ikke til fordel for høyere renter

1 Like

Etter en mnd pause her på forum (men ikke endret strategi for det om)

De sier hva som trengs og si og prøver og dempe inflasjons forventninger.
Tenk CPI er 2,5% for en mnd det er 30% hvis vi x med 12… og det er ikke bare for Tyskland men hele EU. Som en ser så trekker alle de 11 mnd ned kraftig. At børser og alt fortsetter og stige er jo helt KoKo… (eller der det meg… som ikke forstår spillet helt…)

Denne er fantastisk bra forklart…

Kjøpt sølv og gull (er fortsatt mitt tips…)

2 Likes

Bra tråd om konsekvensene av zero covid politikken i Kina nå. Dette kan komme til å merkes godt på supply chains framover.

Netflix nesten -30% pre market, noen som kjøper den enorme dippen?
(som er nr #2 av denne størrelsen for året)

1 Like

Ackman snitter ned kanskje :sweat_smile:

På ren psykologi og multippelbasis, hvis jeg var tech investor så ville jeg gått for en short på amazon+nvidia og long netflix+meta (etter rapport).

Netflix utvider fallet sitt til -31%, så short/long tech mulighet er:

Short Amazon P/E = 48
Short Nvidia P/E = 57
Long Meta P/E = 15
Long Netflix P/E = 21

Og nei, jeg har ikke skrevet feil på multiplene på amazon og nvidia…

Edit; Jeg trodde -25% after hours var mye. Ned -35% nå. Herregud for en margin-call runde som går rundt nå.

4 Likes

For andre i eventuelle samme situasjon med vurdering av underkurs, så er prisen hos Handelsbanken at de regner nivået ved utgang til å ligge på 3,6 %.

Mao ord skal rentene i snitt ligge på 3,6 % herfra og neste 5 årene for å at man skal tape veddemålet. Banken må gjerne smile igjen når jeg går ut, men det ble 357K i “gevinst” på under 2 år på 4 MNOK inne :wink: I mellomtiden ligger flytende på 1, 89 % hos noen banker, så den traden virker forlokkende.

1 Like

Long lockdown aksjer? :thinking:

3 Likes

Det jeg skrev der nå er en short/long sammensetning på multipler. Det har med nedsiderisk å gjøre, og kan være en fin sammensetning dersom du ønsker tech eksponering men er redd for stive prisinger. Kommer an på hvordan du evt hadde vektet den porteføljen osv om du ville være net short eller net long tech.

Netflix pre-lockdown aksje
Januar 2018 netflix = 215$.
15 mrd$ revenue, net profit 1,2mrd$

April 2022 netflix = 215$
Q1 22’ runrate for resten av året:
31 mrd$ (+100% 2018) revenue, net profit 6,5mrd$ (+400% 2018)

Å kjøpe netflix og meta, for å shorte amazon og nvidia er for å nullstille tech risk, men trade på multiplene i et tøft børsmiljø. Slike sammensetninger er helt unødvendige i bullmarked

Denne traden var ca 0 interessant før dagens krakk i netflix. Må også vente på meta rapportering før man kan gå i gang med den

2 Likes

Kommentarfeltet her er rimelig interessant. Ganske ensidig syn på Netflix som ok, men for dyrt. Jeg er der selv.

1 Like