Edit: Slik jeg forstår utsagnet “A weakening Yen (rising red line) is very bearish for the US 10-year Treasury (blue line)” er at det er svakheten i Yen som presser opp US10YT, og ikke nødvendigvis motsatt. (tar gjerne i mot push-back, innspill på det).
Videre mener jeg at den viktigste grunnen til svekkelsen av Yen er massivt økende energipriser; igjen Japan importerer 94% av sin energi-bruk, og 1/3 er gass og 1/3 er olje, i hovedsak LNG fra US og Australia og kull fra Australia, slik at når Europa nå skal ut og konkurrer med Japan på LNG og kull vil det nødvendigvis svekke Yen. Alternativet er som sagt at Japan må heve renten, og de har satt et tak på renten på 0,25%.
Basically fordi Japan har så mye gjeld at; 250% av BNP and rising, at om renta skulle stige til 3-4% så blir Japan teknisk konkurs.
Når Japan har satt et tak på renta slik de har gjort sier de at i alle auksjoner av statsgjeld kjøper BOJ (Bank of japan) opp all gjeld markedet ikke tar.
Men markedet har en tendens til å lukte hva som er reell og riktig prising, så da blir det et voldsomt press på valutaen i stedet for.
Jeg tror at Japan må velge devaluering istedet for renteøkning, og krysse fingerne for at energiprisene så snart så mulig “kollapser”.