Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Key Points

Since Russia’s unprovoked invasion of Ukraine the outlook has worsened — notably with further supply chain shocks and even higher inflation.
The Fund’s warning comes at a time of high uncertainty for some of the key central banks.
Monetary tightening could be accelerated if inflation remains high, which could impact market moves.
1 Like

3 Likes

Ut på SL ved nær 4 milliarder kr i minus :+1:

Da kan vi slutte å syte over 100 000 tap her og der

6 Likes

Buhu, fondet mistet 4% avkastning og er nå 2% i minus for året. Tipper ingen mister nattesøvnen av det :stuck_out_tongue:

1 Like

Edit: Slik jeg forstår utsagnet “A weakening Yen (rising red line) is very bearish for the US 10-year Treasury (blue line)” er at det er svakheten i Yen som presser opp US10YT, og ikke nødvendigvis motsatt. (tar gjerne i mot push-back, innspill på det).

Videre mener jeg at den viktigste grunnen til svekkelsen av Yen er massivt økende energipriser; igjen Japan importerer 94% av sin energi-bruk, og 1/3 er gass og 1/3 er olje, i hovedsak LNG fra US og Australia og kull fra Australia, slik at når Europa nå skal ut og konkurrer med Japan på LNG og kull vil det nødvendigvis svekke Yen. Alternativet er som sagt at Japan må heve renten, og de har satt et tak på renten på 0,25%.

Basically fordi Japan har så mye gjeld at; 250% av BNP and rising, at om renta skulle stige til 3-4% så blir Japan teknisk konkurs.

Når Japan har satt et tak på renta slik de har gjort sier de at i alle auksjoner av statsgjeld kjøper BOJ (Bank of japan) opp all gjeld markedet ikke tar.

Men markedet har en tendens til å lukte hva som er reell og riktig prising, så da blir det et voldsomt press på valutaen i stedet for.

Jeg tror at Japan må velge devaluering istedet for renteøkning, og krysse fingerne for at energiprisene så snart så mulig “kollapser”.

2 Likes

Er det ikke omvendt, stigende amerikanske renter er bear JPY (bull USD) :thinking:

Det er akk det som står i grafen(usdyen, ikke yenusd).

For noen er 100.000 drit å miste, ackman klarer seg fint med sine 30 milliarder tror jeg hehe

Ekstrem moden avgjørelse å fjerne netflix og ta et tap med en gang.

Jeg er ikke økonom, men mitt ståsted er at dyr energi er det som svekker Yen. Tar gjerne innspill på hvorfor det ikke skulle være slik. Men hvis dyr energi svekker Yen, og US10TY er så godt korrelert som man ser det er mot Yen, så synes jeg det er logisk å konkludere med at det er økte energi-priser som drar opp renta.

Synes Bianco har et interessant ppong på sin twitter-tråd når han kommenterer “rente-grensene” BOJ har satt:

"Bonus …
Many economists (incl Lael Brainard) matter of factly promote yield curve control as a legitimate policy tool.
The problem is it works until it blows up. This is what happened to Australia’s YCC last year, it blew up … badly

Is YCC now “blowing up” in Japan?"

Noe bare i nærheten av dette vil sette verdens-økonomien i tidenes knipe.

Så igjen, er det dyr energi som presser ned den japanske Yen?

1 Like

Dersom man får bedre risikofri renter ved å holde dollar obligasjoner vil japanere kjøpe USD og selge JPY og derav korrelasjonen. Stigende energipriser gir økt inflasjon og høyere rente.

1 Like

Det er ikke en half-pipe, selv om det er fort gjort å tro det.

Mangler 20 bps før 2-åringen er tilbake til 2008…

image


3 Likes

[Short Amazon -3,5%
Short Nvidia -6,3%
Bull Netflix +2,5% (fra 215)
Meta (ikke gå bull før etter rapport) -6% i dag]

Lik vektlegging 25% gir porteføljeavkastning
Amz = +0,875%
Nvidia +1,575
Nflix = +0.625
Meta = 0

Totalavkastning = 3%.

alt snur fort, det vet vi?

Fra FED:

«Det kan være at den faktiske inflasjonstoppen var i mars, men det vet vi ikke, så vi kommer ikke til å regne med det. Vi kommer virkelig til å heve nivåene raskt

Hehe begynner de og inse selv at det ikke er “forbigående” :joy: og kanskje bør begynne og gjøre noe.

4 Likes
1 Like

TINA :see_no_evil:

1 Like

Seiler inn på minus her mot helgen , god helg bjørner! :beers:

4 Likes

Darkpools kun for de virkelige proffene selger kan man lese i ny og ned.

Men om det er proffene som selger og kun proffer som har tilgang her. Er det da proffer som kjøper det proffene selger her?

1 Like

Er du short?

  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

nOt a BeAr MaRkEt………
Blitt advart mange ganger nå.

5 Likes