Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Enig. Best å kjøpe når alle selger.
Jeg startet med enkeltaksjer men oppdaget fort at jeg tjente mer på indeksfond. Enda mer da jeg oppdaget at man kunne vekte opp/ned avhengig av hvor i syklusen man befinner seg.

2 Likes

Hjelper på.

4 Likes

Kantinesjefen hos oss rantet om at det ikke var matolje å få tak i for tre-fire uker siden. Sanksjonerer oss rett inn i next-level moro.

3 Likes

Jo seriøst pyramidespill er en ekstremt god ide en veldig lang stund. At indeksfond gjør børs om til pyramidespill kan gi meravkastning i veldig mange år.

Fin leder i Finansavisen i morgen. Trygve støtter oss, børsene skal ned.

« Makrotallene er entydig negative, og sett fra aksjemarkedenes side går det den gale veien. Vi (og mange andre) har skrevet dette i lang tid allerede,.,.,.,»

2 Likes

Hva andre har advart mot tidligere får være deres sak, jeg kan ikke snakke for andre. Jeg har vært helt transparent her inne, delt mange tanker om markedet og har truffet så og si hele veien siden jeg begynte å dele her.

Møtte så mye motstand i starten, og ingen så det komme fordi alt for mange ser på tapen. Når jeg prøvde å fortelle at vi er nå all time high peak multipler, peak likviditet, peak debt to gbp, peak stimuli, peak rentekost, peak euforia, så så folk på tapen i desember og så “all time high” og tenkte at det som hadde skjedd tidligere skjer fremover haha. Eneste som kan redde markedet er at obligasjonsmarkedet priser lange renter ned mot 0 igjen, men da må noe knekke først. Det kan gi en melt-up.

Investorer som maser om inflasjon nå og ikke holder cash, de taper på både inflasjon og tap i markedet. Det må være så surt det, med dobbelt opp i tap. Hele denne perioden handler om å tape minst mulig, ikke tjene mest mulig. For så å være klar med stor andel cash når markedet har det veldig vondt.

Så får man håpe at fall i aksjemarkedet ikke fører til problemer i kredittmarkedet eller boliger, for da får man kredittsprekker, og det fører til finanskriser. Da er det ordentlig problemer, og ikke bare inflasjon, energikriser, deglobalisering, miljøkrise, osv.

Jeg følger enormt mange andre indikatorer før jeg ser på den der. Den der bruker jeg nesten som contrarian argument mot å gå motsyklus. Bare se hva som skjedde med den i foregående bear-marked i mars når flere trodde markedet plutselig var på vei tilbake. Skulle jeg fulgt den da så hadde jeg tapt enormt i desember, enormt på bunnen i mars, tapt i bear markedet mot toppen i starten av april, osv. Da hadde jeg tapt på tradesa hele veien.

osv.

5 Likes

LEI indikatoren er også bra å følge

https://www.conference-board.org/topics/us-leading-indicators

Must Reads: Macro Update: This Is A Correction And Not A Sustained Bear Market

1 Like

Xact bear leverer i dag :star:

2 Likes

Obx bruker alltid mer tid på å rulle over enn resten av markedet. Jeg har ventet på et slikt signal som i dag, så det er ikke lenge før jeg begynner å shorte obx dersom det kommer et lite svakhetstegn fra olje osv. Venter ut denne ukens earnings.

Legg merke til at markedet siste dagene faller hardere i s&p enn i nasdaq. Rotasjonen har fungert bra hittil, nå faller det meste

Hvis markedet skal unngå kraftig korreksjoner rett rundt hjørnet, så må markedet holde dagens nivå.

EURUSD må ECB gjøre noe med. Det begynner å bli stygt. 3% til så er det all time low i EURUSD.

Nå begynner det å bli så dyrt å importere varer eller betale energi/råvarer i USD. PPI tallene i EU-sonen, spesielt Tyskland, er katastrofe. Det som kan lette på trykket og gi bedriftseiere mer selvtillit kan være å være mer hawkish i EU. Det vil gå utover aksjemarkedet og multipler, men du vil styrke euroen.

Boligmarkedet i US er neste ut, med mindre man kjører en tidlig pivot pga krasj.

Siste 3 dagene har nasdaq 100 falt -7% fra 14265 til 13253(pre market i dag).
Det er enorme bevegelser. Legg merke til den kontinuerlige sell-offen som aldri ga seg sist uke. Alt ble solgt, hele uken.

renmimbi med største dagsfallet på 7 år i dag.

6 Likes

Netflix er ned -70% på 6 mnd. Berømte FAANG er long gone. Noen som tør å kjøpe dippen?

1 Like

Ja, men mer indirekte, ikke stockwise.

Omrokkerte verdifond tilbake til Blackrock World Tech og iShares semiconductor ETF. Tok ut Blackrock i desember og tenkte de skulle få prøve seg igjen nå. Har ikke hatt semiconductor ETF’en før, men den har fått en grei trøkk i 22 og har mistet hele sin oppgang siste 12 mnd.

Muligens en idiotcall, men jeg tenker flere stilarter vil slite med slappere økonomisk vekst og forventninger om reversering av inflasjon som følge av både rentehevinger / trusler om det og svakere global vekst.

Jeg tok også ut underkursen da jeg har en forventning om at de lange markedsrentene i Norge har toppet for denne gang. Her er norsk 5 årig statsobligasjonsrente. Ser toppish ut.

3 Likes

Hvorfor kjøpe en fallende kniv?

Fordi man tror tek er oversolgt, (og bonds oversolgt)? Kommer vel også an på tidshorisont…

https://ivanhoff.com/2016/01/20/peter-lynch-on-picking-bottoms-if-they-dont-scare-you-out-they-will-wear-you-out/

1 Like

Musk kjøper like gått Twitter for 400 milliarder og vil ta det av børs. Haha, sinnsyk type det der! :raised_hands:

4 Likes

I og med at så mange forventer nedgang nå så vil jeg tro at korreksjonen er over allerede og oslo børs er høyere ved ukens slutt.

Dow Jones med flott avslutning ! Pilene snur nok opp igjen på oslo børs i morgen

2 Likes

Noen her som satset på rekyl i morgen og gikk long?

1 Like

Er long. Man må regne med noen dårlige dager i blant

1 Like