10 - 0 til bulls igjen (at børsen er ned i år snakker vi ikke om )
Kjøp av BULL OBX i går funker nok bra.
Må bare huske å selge
Edit: Dette var slappe saker… skal vi over i rødt?
Daytrading funker ikke i lengden.
Børsene er dyre. Vi er lavere om 2 år enn i dag.
Xact bear opp over 20% så langt i år for den som ikke har gjort noe som helst.
OBX opp 3,5 % hittil i år
Ja, jeg har skrevet flere ganger at det kan lønne seg å se mot Sverige som ikke har samme eksponering mot Energi og Råvarer
Det store raset pleier uansett først komme i september-oktober så får vi se om samme mønster gjentar seg her.
Har sett et par her inne og noen analytikere som mener smellen kommer sent i Q3 evt Q4. Aksjemarkedet pleier å ligge endel foran.
Du kan ha rett i det.
Alle indikatorer peker på at vi er helt på tampen av en oppgangskonjunktur.
Alle som følger med ser det.
Jeg skulle nok vært mer defensiv, det er et par ting her som har skjedd som jeg ikke har tilpasset meg. Det ene er at Kina kjører full lockdown pga covid og det andre er krigen i Ukraina.
Hvorfor kjøpe noe som har falt 70%? Fordi det har falt 70%. Det gir null mening å kjøpe på maks forventninger, i stedet for å kjøpe på minimum forventninger. Det er risk on/off så det holder. Hadde tapen sagt all time high, så hadde jeg ikke kjøpt. Ikke interessert i risken.
p/e falt fra 60 til 19. Da er man rett rundt p/e snitt s&p historisk i moderne tid. Hvis du vil du ikke få tak i billige aksjer dersom børsene krasjer, da vil du jo aldri få tak i billige aksjer som kan ha verdi. Jeg taler ikke for caset, jeg snakker generelt.
Og ja man kan brenne seg, derfor er det viktig å se på hvert enkelt case nøye for å tenke forbi en krise.
Forstår tankegangen, men semic tror jeg kommer til å slite voldsomt fremover. Mest fordi undersupply av chips kommer til å bli møtt i 23-25 med sinnsyk oversupply pga kapasitetsbygging.
Ville passet meg for nvidia spesielt, har en sinnsyk forventing bakt inn og vekter 7%.
Aldri benyttet meg av underkurs, men da må du sitte på en del cash som du kan nedbetale lånet på mao?
Nope, man rullerer lånet videre på lik profil med samme nedbetalingsplan / eventuell avdragsfrihet. Så man løser kun inn fastrentens underkurs og lånet endres til flytende. Veldig enkel manøver som ikke krever likviditet, kun at man tar en gevinst og får 22 % skatt på det neste år.
Jeg tipper at FED vil fortsett å dra føttene etter seg, og satser på at det snur ned før eller senere.
FED renta er nå på 0,50%m og møtevirksomheten er som følger;
May 3-4
June 14-15*
July 26-27
September 20-21*
November 1-2
December 13-14*
Så da tipper jeg 0,5% i mai, for å vise “handlekraft”
0,5% i juni, slik at de kan komme unna med 0,25% i Juli.
Og lengere enn det tror jeg de ikke har tenkt. Planen er er sikkert at de funker til en soft landing.
Jeg tror imidlertid at en nedgang i oljeprisen ikke hjelper nok, ei heller en soft landing i aksjemarkedet, siden jeg tror at andre viktige innsatsfaktorer i økonomien fortsatt vil bli dyrt, og tight. Naturgass og kull feks, men også viktige matvarer.
Siste er at Indonesia forbyr eksport av palmeolje, og Indonesia står for 58% av verdens palmeoljeproduksjon. Palmolje er den desidert viktigste matoljen, og inngår i en rekke produkter,
Jeg tror FED kan få panikk i Juni. Men det kommer an på inflasjonstallene. Det er nok ingen grunn til å tro at de skal gjøre noe annet enn å sette opp renta med 0.25% eller 0.5% i mai, og snakke om “nå tar vi virkemidlene i bruk.”
Men så får vi inflasjonstall for både april og mai før rentemøtet i Juni, og da kan stemningen endre seg. Eller ikke. Avhengig av hva tallene viser.
Vi ser jo hvordan balansen til FED strammes kraftig inn. Balansen er bare økt med noen hundre milliarder dollar siden nyttår, det må vel nesten regnes som en innstramming
Det jeg ser etter er en endring av FED sin politikk, ikke at de “holder seg til planen.” Den planen skremmer ingen.
Det som er vanskelig er at akkurat nå er fed og alle andre ekstremt data-dependent. Derfor blir slike gjetninger helt umulige slik det er nå.
Èn måned med et fall i inflasjonen og markedet kan få et nytt rally som drar ned forventningen til LT treasury, antall fed hevinger, mens èn måned med tightere sysselsetting og høyere inflasjonstakt så kan man måtte tighte inn i 10% korreksjon mellom møtene.
99% sannsynlighet for 0,5- 0,25 er ikke aktuelt. Det du tror skjer etter det er helt annerledes enn det markedet priser inn av hevinger.
Trenger ikke bette på hevinger, er bare å se på fed funds rate expectations.
Bare så dere vet fakta; Det er priset inn 75% sannsynlighet at Fed har hevet fra 0,5 per i dag til 2-2,5 innen juli.
Altså 75% sannsynlighet for 0,5 i mai, 0,75 i juni og 0,5 i juli til rangen 200-225% på 2,5 måned.
Fed har aldri vært mer hawkish noensinne i historien. Aldri.
Enten så kommer noe til å krasje, eller så ligger forventningene alt for høyt.
nOt a BeAr MaRkeD…
Xact bear leverer - HODL
Grattis!
Et case jeg er villig til å bette litt på er meta. Etter Q1 rapport falt aksjen -25% til 237, og har helt siden Q4 rapporten falt nye -25% fra 237 til 180.
Ettersom både Meta og Netflix var de som fikk svi ordentlig i Q1, så har meta falt på at netflix hadde dårlig rapport 2x på rad. Meta har falt fra 217-180, -17% kun på forventning om tilsvarende svak rapport som netflix. Uten noen selskapsspesifikke nyheter.
Bettet er på at forward guiding ikke er så ille som forventet.
P/E meta er nå på 13.5. Det er et enormt gap opp til resten av tech mutiplene, hvor selskapet består av FB, Instagram, whatsapp og kommende meta.
Btw, jeg liker at du er fullstendig opportunist og nå, midt i et beat marked ser etter aksjer som har korrigert for mye. Det gjør jo at du får litt ekstra tillit som værhane.
Enhver idioti kan jo være bull eller bear hele tiden og treffe sånn passelig. Det er nesten ingen som klarer å veksle mellom de to ytterpunktene.