Kanskje de kjøpte tilbake billigere? Dump og kjøp når andre henger seg på
Rødt igjen i statene
Spx ser bear ut
Her er mine tanker: Jeg har veldig vanskelig for å vurdere om FED-møtet på onsdag vil dra markedene opp eller ned. Veldig forenklet tenker jeg at dersom markedene går ned frem til FED-møtet, så er det mulig det går opp etter møtet, og motsatt om markedene går opp i forkant, så vil det gå ned etter møtet.
Jeg tenker at dersom FED er nøytrale og kun øker 50 punkter, og dersom det ikke guides heftig QT, så kanskje det blir et lettelses rally kun på dette.
Men det vanskeligste for meg er å gjette på det faktiske innholdet i FED-møtet i grove trekk. Jeg har lenge tenkt at FED ønsker å krasje børsene, fordi det vil hjelpe med inflasjonen, og den skal jo helst ikke være høy når det nærmer seg valg i USA. Men samtidig er det jo så mange privatpersoner på børs i USA, at det også fremstår negativt for politikere/Biden dersom børsene krasjer og folk i gata taper masse av sparepengene sine. Derfor er jeg veldig usikker på om FED faktisk ønsker å krasje børsene eller ikke.
Det neppe mange som er uenig i at vi trenger en resesjon for å få bukt med inflasjonen.
Det mest vesentlige for meg på FED-møtet, blir hvorvidt de overrasker og øker 75 punkter, og/eller guider overraskende haukete når det gjelder QT.
Hvor er så den kortsiktige bunnen i vekstaksjer og tech, det er mye penger å hente på å klare å time sånn ca. Tviler ikke ett sekund på at det blir et heftig rally opp når som helst, spørsmålet er bare hvor langt ned vi skal først. Som dere skjønner er jeg mest opptatt av det korte bildet, da jeg forsøker å swing trade litt på dette. (Men kan nevne at jeg ikke tør å trade i USA nå som dollaren er så dyr, jeg solgte det jeg hadde på Nasdaq på torsdag, men satser i stedet på smitteeffekt og ytterlig fall i tech-aksjer på Oslo børs, som kanskje kan swing trades litt.)
Har kjørt et par shorts jeg også, siden jeg har såpass mye long.
Litt short Vanguard Real Estate ETF;
Renta vil vel slå inn i boligsalget, og ny leilighet er vel ikke det første man tenker på i dårlige tider
Så får tiden vise om det var dumt eller ikke.
Nullet ut shorten på Ford, den så for solid ut. Får finne noe mere råttent.
Hvis aktøren sendte med kursen 1-2% og så tok markedet og stop loss seg av resten, så kunne de kjøpe tilbake mye 1-2% billigere.
Klassisk, skjer hele tiden i krypto, så det er ikke noe nytt.
Men for krypto så er det relativt vanlg at kursen fortsetter ned til flash-crash punktet på nytt i et roligere tempo, for så å snu opp igjen der flashet snudde. Spennende å se om dette nå skjer i aksjemarkedet.
Det er forsåvidt et svakhetstegn at det ligger såpass mye stopp loss inne. Kan begynne å lure på om de har oversikt over stopp lossene slik at det hele kun er et regnestykke.
Var hvertfall Citi som skapte det, så de lå på kjøpern i mye i sverige etter krasjen.
Ikke sånn det funker skulle man tro. De andre husene sopte nok til seg fruktene av feilen de sekundene det var mulig.
Siden ingen anda har kommentert det enda.
Peter Warren var ute på NRK nyhetene og forklarte flash-crashet slik (etter hukommelsen).
Citi hadde en basket på salg - hundrevis av selskaper. Skulle selges for 160 millioner, ble en null ekstra.
Men det er jo mange teorier ute å går, så who knows
Må sjekke nullene du og tror jeg😂 Fort gjort si
Hehe, glad jeg slipper og selge for slike beløp ja. Hadde gått dårlig. Har korrigert…
Ganske uforståelig at én person kan gjøre en så alvorlig feil at det sender sjokkbølger over hele Europa…
Med salg av 1 aksje. (?)
Hadde det vært KLP som nullet 60% av aksjeglobal- fondet kunne jeg enda trodd det.
Bommet på både pris og antall?
Noen lagde en for stor salgsordre på en «kurv» bestående av flere hundre store, svenske selskaper, samtidig som personen tastet inn en for lav salgskurs.
Eller kald beregning med kjøp tilbake på lavere kurs? Vil gjerne se hva de fikk kjøpt på igjen.
Det er sprekt system når en pølsefinger-feiltast kan sende stockholmbørsen ned 8% intradag.
Lurer da på hva en reell salgsordre kan medføre
Sendte børsene ned ~300 milliarder euro.
A trader at the U.S. firm made a mistake “inputting a transaction,” Citigroup said late last night, after a knee-jerk selloff in Swedish stocks in five minutes wreaked havoc in bourses from Paris to Warsaw, wiping out 300 billion euros ($315 billion) at one point. The bank said it identified the error “within minutes” and corrected it.