Hele fiat-pengesystemet styrer mot en kollaps.
PPI EU kom inn på 36.8% yoy vs 36.3% forventet for 10 min siden. 5.3% mom vs 4.9 forventet. Ringvirkningene av krigen, flaskehalser og svak euro kicker inn.
Enten så blir 1) marginene til selskapene skvist ut
eller så må 2) selskapene videreføre denne kostnaden til forbrukere som kommer ut gjennom økt inflasjon, som bare er på 7,5%. Hva gir etter?
Det tredje alternativet er at økonomisk vekst går ned, og at aktiviteten roer ned PPI av seg selv. Færre som kjemper om samme goder, og man får prisnedgang.
Jeg er ganske sikker på at det blir en kombinasjon av alle tre.
Redusert vekst, litt økt inflasjon og marginskvis.
Renta kommer vel også etter da om inflasjonen skal vedvare?
Ingen sentralbanker kan sitte å se på at inflasjon på over 7% får holde på å bite seg fast.
De er langt nok på etterskudd som det er.
Spennende hvor hardt det kommer til å smelle i høst.
Her er mitt bet for den neste måneden.
Har Bear Sp500 x3 og Bull Vix x1 i porteføljen.
Kjøpte dog tidlig, 19 April, men er fint å grønt atm. Tenker vi har et klarere bilde neste uke om hvordan det her utspiller seg. Tipper vi går litt opp til imorgen, og fortsetter ned Torsdag fram til minst 16-17 mai ± handelsdager.
Ja takk
Tror vi skal opp en bit før det snur. Men let’s
Nedgangen i markedet kommer jo som regel alltid når den er gått varslet og alle forventer den.
Tja, det er vel heller ikke akkurat slik at om noen spår krakk, så hindrer det et krakk…
Dersom storbankene spår det så kan man være rimelig trygg på at det ikke skjer med det aller første.
Rentehevingen til FED er nok ganske godt priset inn nå.
Hvis FED øker med 75 punkter i morgen (mot forventede 50), blir jeg overrasket om markedet går opp slik som sist. Det blir ufattelig spennende.
Det er vel den eneste x-faktoren, men sjansen for at det skjer er vel egentlig veldig liten.
Kom igjen a- det mange her inne sier er rett og slett ikke sant. Gir null mening.
Markedet trenger ikke korrigere, men dette er på ingen måte priset inn. Det går ikke an å prise inn på forhånd. Obligasjonsmarkedet har priset det inn, faste renter, spreads og corporate bonds.
-
Det dere sier er at dersom Norges bank skulle øke renten fra 0,5 til 2,25 på 2 måneder, så kan du på forhånd prise inn den marginale nordmann som velger å putte deler av lønna si på sparekonto eller selge deler av porteføljen sin for å få en rente på sparekonto når bankene setter opp innskuddsrenta med 300%?
-
Det dere sier er at dere på forhånd kan prise inn nedkjølningen av boligmarkedet fordi lånerenten økes på flytende rente med 2% og en stor andel kjøpere presses ut av markedet?
Flaks at man kan beregne disse effektene på forhånd!?
Og btw, det er ikke norges bank – det er verdens største sentralbank. Det er grunn til å være redd.
- Hvordan skal du prise inn QT?? Kan noen fortelle meg hvordan dere priser inn QT? Fordi jeg har lest amerikanske bankers analyser og de er like usikre som absolutt alle andre. Ingen aner om det knekker markedet å dra ut likviditet direkte ut av markedet. Det annonserte tempoet skal være 3 ganger(!!) så stort som på det meste da FED kjørte pivot i 2018.
Dette vi skal gjennom nå er helt originalt, og ingen vet hva som faktisk skjer. Men at det ikke er positivt for likviditet i markedene er ganske opplagt.
Men at noe er “priset inn”? Det går ikke.
Summen av det alle tror blir det markedet priser inn.
Regner med at de fleste er enige i at QE har løftet markedet.
Er det ikke da naturlig at QT vil senke markedet,- fra der det ellers ville ha gått?
Jeg la til siste bisetning fordi vi ikke vet hvor markedet ellers ville gått og hva som er priset inn. Men at QT vil ha en negativ effekt tror jeg er like opplagt som at QE har vært positiv.
Men, USA har allerede falt mye.
Ingen har spåkule. Kortsiktig utvikling er vanskeligere å spå enn lang.
Det kan gjerne bli rally denne uka, men vi er på toppen av en lang oppgangskonjunktur. Jeg tror den lange retningen blir langt dårligere enn historisk gjennomsnitt på 10% stigning i året.
“JPMorgan’s economists said there is a 1 in 5 chance of the Fed raising rates by 75 basis points this week, though the market is not pricing in that possibility.”
“Strategists do not expect the Fed to be concerned about either the stock market’s sell-off or the run up in bond yields.”
Da kan det fort bli lettelsesrally hvis de kun hever renten med 0,5 %.