For min del er det viktigste hva de signaliserer rundt QT. Fra hvilken dato, full guffe fra dag 1 eller innfasing over X måneder, eller om de ikke har blitt enige og kommer med noe i juni om hvordan de skal implementere det.
Før var FED hånden som åpnet kranen som fylte opp badekaret, nå skal de være den som drar ut proppen som tømmer ut vannet (likviditet)
Minner meg om utrykket “don’t fight the FED”, som ble påpekt av en analytiker som jeg følger, at utrykket så ofte er blitt brukt av “forståsegpåere” i media når markedene er i bullmodus og går opp. Men nå som det går nedover og FED skal stramme inn, så hører vi ikke lenger utrykket “don’t fight the FED” fra disse folka. Kanskje et tankekors. Selv kommer jeg sannynligvis til å sitte på sidelinjen i morgen å se på, jeg vil heller gå glipp av et kortvarrig bear-rally, enn å ta risikoen for at det motsatte skjer, når jeg vet at det kun er snakk om uker maks måneder, til vi er på en ny lower low for året igjen. (Snakker her om USA, samt vekstaksjer og tech på Oslo børs, selv om Oslo børs som helhet vel henger etter pga særstillingen med olja, dog, det varer neppe lenge nå. Jeg forventer UK-olja ned til 80-tallet eller lavere senest innen utgangen av året).
Greia er jo at olje på 70$ + er svært bra for norsk oljebransje. Da er det meste av prosjekter lønnsomme.
Spørsmålet er om vi er i mai 2011 nå, eller i starten på finanskrisen. Ved førstnevnte holdt oljen seg høy i mer enn tre år. Ved sistnevnte krakket oljen.
Tror vi er på sistnevnte, ser virkelig ikke hvordan aksjemarkeder og sånt kan gå lengre opp. Vi er i siste fase av syklusen.
Jeg hadde troen på at vi var i førstnevnte, men det var før Kina stengte ned for en måned siden og før Russland angrep Ukraina. Jeg så for meg at økonomien ville gå fra varefokus til tjenestefokus.
Høyeste lønnsvekst på 40 år
Sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets merket seg også antall frivillige oppsigelser har kommet opp på det høyeste nivået registrert siden målingene startet i 2000.
«Med en slik temperatur i arbeidsmarkedet er det betydelig risiko for lønn- og prisspiraler som gjør at inflasjonen biter seg fast på høye nivåer. Det er nemlig ikke bare inflasjonen som er på sitt høyeste siden starten av 1980-tallet (8,5 prosent på årsbasis i mars). Det er også lønnsveksten i privat sektor (5 prosent i første kvartal 2022)», skriver hun i onsdagens morgenrapport.
Når Federal Reserve senere onsdag annonserer en renteøkning på det en bred konsensus mener blir 50 basispunkter, er det nettopp for å bekjempe den høye inflasjonen.
The End Of Euphoria": Earnings Season Turns Dire As Corporate Sentiment Plummets
Weakest guidance & revisions since 2Q20…
Where a whopping 46% of S&P500 companies would announce results, we summarized the sorry state of affairs as follows: “Q1 Earnings From Bad To Dismal: Tech Earnings Sliding, Guidance Collapsing.” In the 7 days since, things have only gotten from “dismal” to even worse, and as Bank of America’s Savita Subramanian writes in her weekly Eranings Tracker now that week 3 is in the history books…we have clearly reached the “end of euphoria” phase.
Jeg synes faktisk at myndighetene gjorde alt for mye for å stimulere økonomien sett i ettertid. Coronaen var vel ikke så ille egentlig. Hvorfor er de så redde for litt resesjon? Er det fordi gjeldsberget er så høyt at man bare må fortsette å øke veksten for hvert eneste jævla år? Vi lever på en klode hvor man ikke har uendelig med ressurser, er galskap å skulle utvinne og bruke alt av det jorda har av ressurser. Jeg synes det er en uting.
Tror samfunnet kunne kollapset uten stimulansene, selv om det ble litt vel mye av det gode.
Buffett:
A short quiz: If you plan to eat hamburgers throughout your life and are not a cattle producer, should you wish for higher or lower prices for beef? Likewise, if you are going to buy a car from time to time but are not an auto manufacturer, should you prefer higher or lower car prices? These questions, of course, answer themselves. But now for the final exam: If you expect to be a net saver during the next five years, should you hope for a higher or lower stock market during that period? Many investors get this one wrong. Even though they are going to be net buyers of stocks for many years to come, they are elated when stock prices rise and depressed when they fall.
Virker som den mentale modellen til folk flest når det kommer til aksjer ikke er en bil eller biff, men en lottokupong som enten går inn eller ikke. Går aksjen ned i pris er det det samme som at man tippet på feil tall på Lotto
Tangen har i lengre tid advart om økende inflasjon globalt, og at økte spenninger, både mellom land og i markedene, kan føre til at Oljefondet etter mer enn et tiår med nesten uavbrutt vekst går på en saftig smell
Når kommer fed news?
Kl. 20
Skriftlig melding kl 20:00 og Powel-prating klokken 20:30. Nå som Nasdaq synker over én prosent kort før møtet, mistenker jeg at noen store aktører har klart å skaffe seg info på forhånd, og har satt robotoene på selg. Tror ikke det blir noe rally. The game is rigged.
Her er lenke til live stream: The Fed - Live Video
Det kan også tolkes stikk motsatt. At de skal ha retail ut og kjøper på lave nivåer i forkant av møtet.
Hadde de store solgt ut hadde faller vært mye større.
Ikke verst, oljefondet er på ca 2.25 mill per person i Norge, fra nyfødt til dem på gamlehjem.
Skal jeg gjette er verdien på minst 5 mill per person om ti år!
Det vil i så fall si fortsatt avkastning i forhold til inflasjon så lenge inflasjonen er under 8% hvert av de ti årene.
Sannsynligheten for skrekkscenarioet der fondet faller 40 prosent, har økt.
Når sjefen advarer får vi vanlige folk være åpne for det samme.
Xact bear har vært den beste plasseringen i min portefølje så langt i år med 23,63% avkastning, enda litt mer på meg da jeg fikk inn en heldig trade.