Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnefella: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 2

Her er gameplanen for QT:

The central bank announced Wednesday that beginning June 1, it will allow up to $47.5 billion a month — $30 billion in U.S. Treasuries and $17.5 billion in mortgage-backed securities — to roll off of its balance sheet. That pace will hold from June through August until September, when the Fed ramps that cap up to $95 billion ($60 billion in U.S. Treasuries and $35 billion in mortgage-backed securities).

The Fed hopes the process will allow the Fed to reduce its $9 trillion in holdings, although the central bank has not clarified how small it will allow its balance sheet to shrink to.

1 Like

For første gang siden år 2000 hever Federal Reserve (Fed) styringsrenten med mer enn 0,25 prosentpoeng i én runde.

Sentralbanksjef Jerome Powell har besluttet å heve renten med 0,5 prosentpoeng til intervallet 0,75–1,0 prosent. Dette var priset inn i rentemarkedet fra før.

Fed skal også begynne nedtrapping av balansen, som nå er på 8900 milliarder dollar etter to år med omfattende kjøp av amerikanske verdipapirer.

Dette vil starte i juni, med reduksjon på 47,5 milliarder dollar i måneden. Etter tre måneder skal dette stige til 95 milliarder dollar i måneden.

Sentralbanksjef Jerome Powell taler på pressekonferanse 20:30 norsk tid.

Altfor høy inflasjon

Renteopptrappingen kommer som følge av stadig høy inflasjon i USA. I mars økte de amerikanske konsumprisene med 8,5 prosent målt mot året før.

Dette var den sterkeste prisveksten siden 1981.

Sentralbanksjef Jerome Powell har omtalt prisveksten de siste månedene som «altfor høy». Han vil helst at prisveksten skal ligge stabilt på rundt to prosent.

Lenge tolket Fed den høye inflasjonen som forbigående. Mange mener at sentralbanken som resultat har havnet bakpå. Nå ventes en periode med historisk aggressiv pengepolitikk.

Det bør den amerikanske økonomien tåle, mener Powell. USA har nå en arbeidsledighet på 3,6 prosent og rekordmange ledige stillinger.

Andre er mer usikre på om det lar seg gjøre å få til en «myk landing» gitt dagens høye inflasjon. To tidligere sentralbanktopper mener det ikke er mulig å få kontroll på prisveksten uten å sende USA inn i resesjon.

Dette er vanligvis definert som økonomisk tilbakegang målt ved BNP i to eller flere kvartaler på rad.

1 Like

Svært duete etter mitt syn.

Jeg oppfatter det dithen at FED rett og slett ønsker å ta tiden til hjelp, og se an hvordan ting ser ut til høsten. Etter mitt skjønn, ingen tegn til noen form for panikk her.

3 Likes

Jeg sitter å hører på Bloomberg sin live sending. Personen (Scott Minerd) som uttalte seg nå for to minutter siden brukte ordene: “very very hawkish”: Bloomberg Global Financial News LIVE - YouTube

1 Like

Nei, og beslutningen om 50 bps heving var enstemmig, så ingen hauker i komiteen som ønsket 75 bps.

The decision was unanimously agreed to among the voting members of the committee.

3 Likes

Jeg sitter også og hører på bloomberg på FED dager. Er fortsatt etter mitt syn veldig duete. Ut av alt FED kunne annonsere i dag, så er 0.5% renteøkning akkurat som forventet, og at de bruker 3 måneder på å skalere opp QT sier meg at de ikke ønsker å begynne å seriøst bygge ned balansen før til høsten. Dette var i henhold til hva de signaliserte på rentemøtet i mars, men i den mer duete siden av skalaen. Rett og slett fordi de ikke begynner i mai, men i juni, og de skalerer ikke opp gradvis, men holder det på ett relativt lavt nivå før de skalerer opp til høsten.

Så min tolkning er at de signaliserer at de fortsatt tror inflasjonen kan roe seg “av seg selv” og at de ikke trenger å slå til på stortromma og gjøre noe dramatisk.

Når man har lest referatet fra mars, så var dette duete etter mitt syn.

Så får man se hva som sies på pressekonferansen.

Jeg vet ikke om alle er enige, men jeg ser på størrelsen på REPO som ett signal om overflod av likviditet i markedet. Rett og slett for mye kontanter tilgjengelig. Så jeg mener det hadde vært klart rom for å selge eiendeler fra balansen raskere. At de ikke ønsker å gjøre dette over sommeren sier meg egentlig at de ikke ønsker å gjøre drastiske grep per i dag. Noe som kan endre seg i juni, når man har fått to måneder til med inflasjonsdata.

7 Likes

Fed antyder 50% mulighet for 0,75% renteøkning i juni.

1 Like

Hva skjedde nå?

det meste lå i 0, nasdaq i minus. 5min etterpå:

Capture

Sjekk den syke bevegelsen til høyre der, eventuelt gå inn å se selv…

@havana12 HVOR ER DU? forklaring plz!

3 Likes

Hehe det kan vel skrives under kontoen for tomme trusler tenker jeg.

Fed’s Powell:

• We estimate neutral to be between 2% and 3%
  • If higher rates are required, we will not hesitate

1 Like

Called it :raising_hand_man:

Spre rykter om at rentehevingen skal bli høyere enn den faktisk blir, og så blir det rally selv med renteheving. Lurt!

3 Likes

Powell forteller at de vurderer IKKE hevinger i fremtiden på 75 bps. Det liker markedet selvsagt.

The S&P 500, Dow and Nasdaq each rose and extended gains Wednesday afternoon, after Fed Chair Jerome Powell suggested future 75 basis point interest rate hikes were not currently in discussion among central bank officials

3 Likes

Takk :slight_smile:

Skjønner dog ikke helt greia… Markedet har priset inn dette siste 6mnd, reagerer med skuldertrekk når det kommer(som er forventet) og buller når de sier “Men vi stopper her altså, blir ikke hevinger på 0,75bps” - markedets reaksjon tyder ikke på faktumet at FED kan komme til å sette opp renta 0,5bps etter hvert møte det neste året :stuck_out_tongue:

Når man sier det sånn, så har de helt sikkert vurdert det. Så litt komisk.

“Do you think the FED have a credibility problem?”
“No.”

Interessant pressekonferanse :slight_smile:

Dette tror / trodde Nomura, de er ikke en liten aktør i dette gamet, så jo, mange ble tatt på senga nå. Når man ligger inne med 2 x 75 bps ble dette veldig duete.

4 Likes

Får vi s&p over 3% opp før stenging? :star_struck:

Altså noe mer duete enn ventet, selv med den sterkeste renteøkningen på 20 år.

Noen få her på tråden trodde vi ville få vedtak som også var mer haukete enn hva som kom i 1980. Ikke blink.

Interessant å se at Fed fortsatt sier at å bekjempe en altfor høy inflasjon er viktigere enn å unngå en resesjon.

Powel fremstod selvmotsigende og uten logikk for meg. Han sier én ting, og så gjør/sier han en annen ting. Dette ender ikke med soft landing i hver fall.